Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Partystoppere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51893)

Runegutt 24-04-12 14:24

Partystoppere
 
Hva er kjente partystoppere på ketogent kosthold?

Fløte har jeg forstått
og noen tåler ikke ost.
Kunstige søtstoff fortår jeg.

Hva mer? Snille dere, kjør på. Skal lage meg ei "vetikkeliste"

langaard 24-04-12 15:50

Sv: Partystoppere
 
Brøderstatninger, nøtter, lavkarbokaker, tomater:)

smgj 24-04-12 16:05

Sv: Partystoppere
 
Partystoppere er høyst personlig.
Det kan være
- ting man ikke tåler (da egg, tomat, melkvarer, nøtter)
- ting som trigger søtsug (alt søtt - både med og uten "nullkalorisøtning")
- melkvarer (igjen - har høyere insulinvirkning enn mengden karbohydrater tilsier)
- glutenmel/mel-creep (om man ikke tåler mel)
- frukt/bær (om man er sensitiv for karbohydrater)
- lite/dårlig søvn
- stress/sykdom
- overtrening (eller ingen trening - man skal bevege seg etter eget nivå)
- medisin

... og sikkert mer.
Men igjen... Partystoppere er ikke noe man bør kutte ut "for sikkerhets skyld". Dette er mer matvarer hvor man skal være ekstra oppmerksom på sin egen kropp sine reaksjoner - og ha i bakhodet om en god vektnedgang stopper uten noen god grunn.

shailene 24-04-12 16:06

Re: Partystoppere
 
Det meste med høy kaloritetthet og relativt mange karbohydrater, hvis du ser bortifra innlysende Nei-mat, og reelle intoleranser. Har vekta di stoppet opp? Partystoppere er ikke noe du trenger å tenke på så lenge vekta går nedover, skal du skrive liste over alt noen har opplevd som "partystoppere" sitter du igjen med veldig lite mat, altså. Stopper vekta opp, se først på næringssammensetningen i kostholdet ditt. Spiser du for mange eller for få kalorier? For mye protein eller karbohydrater? Passelig mengde fett? Hvis vekta fortsatt står fast etter du har justert eventuelle bommerter der kan du jo vurdere å kutte ut eventuelle partystoppere.. Skjønner at du vil kjøre en "føre var"-taktikk, men det kan fort bli litt kjedelig i lengden.

Fedona 24-04-12 16:26

Sv: Partystoppere
 
Atkinsbarer

Runegutt 24-04-12 17:18

Sv: Re: Partystoppere
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1337501)
Det meste med høy kaloritetthet og relativt mange karbohydrater, hvis du ser bortifra innlysende Nei-mat, og reelle intoleranser. Har vekta di stoppet opp? Partystoppere er ikke noe du trenger å tenke på så lenge vekta går nedover, skal du skrive liste over alt noen har opplevd som "partystoppere" sitter du igjen med veldig lite mat, altså. Stopper vekta opp, se først på næringssammensetningen i kostholdet ditt. Spiser du for mange eller for få kalorier? For mye protein eller karbohydrater? Passelig mengde fett? Hvis vekta fortsatt står fast etter du har justert eventuelle bommerter der kan du jo vurdere å kutte ut eventuelle partystoppere.. Skjønner at du vil kjøre en "føre var"-taktikk, men det kan fort bli litt kjedelig i lengden.

Jeg har tenkt å teste ut de tingene som kan være partystoppere enkeltvis.
Stopper de veknedgangen, så legges de på vent.
Helt opplagte ting som hvetemel og strøsukker trenger jeg ikke.

Atkinsbarer har jeg nylig blitt klar over.
Problemet mitt er at jeg av en eller anne merkelig grunn lett stopper opp, mens kona raser ned. Denne gangen tenkte jeg å gå svært metodisk til verks.

Runegutt 24-04-12 17:20

Sv: Partystoppere
 
Lista ser foreløpig slik ut:

Tomat
allverdens erstatningsprodukter (lavkarbobrød/kake etc)
Fløte
Atkinsbarer

Nerthus 24-04-12 18:21

Sv: Partystoppere
 
Sjekk porsjonene dine og at du ikke bruker MYE av enkelt-matvarer og se hva som skjer.

Noen kan spise hva som helst, andre har reelle partystoppere de må holde seg unna. Man kan bruke LITT fløte i sausen, men bruker man MYE - kan det være mengden fløte og ikke fløten i seg selv som er partystopper :)

Tenk så ren mat som mulig i hverdagen. Spiser du akkurat det samme som kona di eller spiser du andre ting, evt mye større porsjoner?

Åja, en ting til - drikker du nok vann? Sammenlikn det med kona og tenk over at vann er veldig viktig i forbindelse med fettforbrenning på et lavkarbokosthold :)

PrøveKanin 24-04-12 18:49

Sv: Partystoppere
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedona (Innlegg 1337510)
Atkinsbarer

http://www.kostdoktorn.se/?s=atkins&...x=0&submit.y=0

Ikke så rart, er dessverre ett bløffprodukt.

Runegutt 24-04-12 19:23

Sv: Partystoppere
 
Takker PrøveKanin.
Meget matnyttig side det.

komatøs 25-04-12 18:56

Sv: Partystoppere
 
Er det noen som har erfraring med sukrin som partystopper?:confused: Den skal vel i teorien ikke bli tatt opp som sukker i tarmen men...

psychgeek 27-04-12 21:08

Sv: Partystoppere
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin (Innlegg 1337558)
http://www.kostdoktorn.se/?s=atkins&...x=0&submit.y=0

Ikke så rart, er dessverre ett bløffprodukt.

Oj, godt du la ut denne. Har vurdert å prøve "indulge" produktene deres...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no