Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Hvilken kostretning? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43144)

Bjella 19-04-11 17:18

Hvilken kostretning?
 
Er det en retning innen lavkarbo som er å anbefale når man har PCO?
Hva har dere med PCO her inne valgt.

G I malin 21-04-11 16:00

Sv: Hvilken kostretning?
 
Jeg vet ikke hvilken som er "best" for oss med pcos. Jeg har selv gått på Southbeach en stund, nå har jeg lagt inn mer fett og mindre karbs.. men vanskelig å si hva som funker før jeg har vært hos gynekologen evnt tatt noen blodprøver... :)

Jeg kjenner ihvertfall at sukker ikke er godt for meg, hvis jeg en sjelden gang spiser kaker etc.. da kan jeg bli svimmel, kvalm og trøtt.

Nerthus 21-04-11 17:19

Sv: Hvilken kostretning?
 
Det fine med lavkarbo er at man kan justere slik man vil :) jeg ville startet med generell lavkarbo etter denne, og med kunnskap over tid og hvordan du føler deg og om du skal ned i vekt og har vekttap eller ikke, justert kostholdet til en av retningene du finner her inne :)

Julie 21-04-11 18:55

Sv: Hvilken kostretning?
 
Den lenken Nerthus referer til er super for nybegynnere på lavkarbo, så den er absolutt verdt å lese gjennom før du begynner med noe annet. :ja:

Ellers kan du også ta en titt her - flere som har delt egne historier litt lenger bak i tråden, og så kan du jo evt. kikke på hvilke kostholdsfilosofier de har valgt.

En annen ting som bør nevnes er at når man har PCOS (vet ikke om dette gjelder de med PCO óg, men det kan jo likevel sies) så er det lurt å holde seg unna soyaprodukter, da disse kan tukle med hormonene. Kitt nevnte bl.a i en tråd senest i går at man f.eks kan oppleve å få ømme pupper av soyaprodukter, så det er nok smartest å holde seg unna dem! ;)

Det "anbefales" vel også at de med PCOS i begynnelsen skal legge seg på et ganske lavt karboinntak, type 20 gram, da dette hjelper å "kickstarte" systemet litt. Med andre ord kan det jo være en idé å lese seg opp på f.eks Ketolysekuren. :)

En av de beste tipsene jeg/vi her inne kan komme med er nok likevel å lese seg opp så mye man kan, både om forskjellige retninger (info om hva man kan spise og det generelle konseptet) samt lavkarbo generelt (humør/abstinenser/andre symptomer i startfasen), for da blir det lettere å velge/finne ens "egen" metode. De fleste pleier å følge en spesifikk retning i begynnelsen (ketolyse er jo spesielt populært), for så å prøve seg fram til de selv finner noe de trives med. :ja:

Lykke til med å finne "din" vei! :D

Siv Renate 26-04-11 20:47

Sv: Hvilken kostretning?
 
Mange gode tips her, har selv pcos, suger til meg all info:)

Klara 29-04-11 11:40

Sv: Hvilken kostretning?
 
Jeg har lagt meg på en generell LCHF, opptil 70 kh om dagen. Det kjennes riktig for kroppen, og jeg trenger ikke tenke så mye på hva jeg kan spise.

Skal ikke ned i vekt (selv om jeg har gått ned noen kilo), så for meg er dette topp!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no