Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Vafler (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8173)

114->92-95 01-03-06 13:41

Vafler
 
Jeg ELSKER vafler. Etter 5 uker på null/minimalt med karbo kunne jeg tenkt meg å lage noen vafler. Noen som har en god oppskrift med så lite karber som mulig??

HP 01-03-06 13:48

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95
Jeg ELSKER vafler. Etter 5 uker på null/minimalt med karbo kunne jeg tenkt meg å lage noen vafler. Noen som har en god oppskrift med så lite karber som mulig??

Egg, Cottage Cheese, litt havre, kanel, smør. Kjør i food-processor, stek. :)

Albertine 01-03-06 13:49

Sv: Vafler
 
Hva med denne?

Lavkarbovafler:

2 egg
søtstoff etter smak
2 ss bakemix
1 liten ts bakepulver
masse kardemomme
100 gram smør
0,75 dl fløte

La svelle i ti minutter, stek, enjoy!
Serveres med rømme og rørte bær

114->92-95 01-03-06 13:50

Sv: Vafler
 
Noen som vil meg godt her....:) takk takk

Anne 01-03-06 13:51

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albertine
2 ss bakemix

Ser namme ut...men hva er det i den bakemixen, Albertine? Kan den erstattes av noe annet om jeg ikke har bakemix?

Iset 01-03-06 14:07

Sv: Vafler
 
Jeg har stekt OE-vafler, som jeg syns er kjempegode. De inneholder litt bokhvete da... Men karboinnholdet per vaffelplate er vel ikke så ille. Ziggy la ut oppskriften her, jeg la den ut på nytt med bilde:

Min noe endrede oppskrift med bilder

Opprinnelig oppskrift fra Ziggy den dypt savnede

:)

114->92-95 01-03-06 14:09

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Jeg har stekt OE-vafler, som jeg syns er kjempegode. De inneholder litt bokhvete da... Men karboinnholdet per vaffelplate er vel ikke så ille. Ziggy la ut oppskriften her, jeg la den ut på nytt med bilde:

Min noe endrede oppskrift med bilder

Opprinnelig oppskrift fra Ziggy den dypt savnede

:)

Det var bildet av de vaflene som gjorde at vannet begynte å renne i munnen min Iset. Bokhvete har jeg null erfaring med, hvor mange karber er det i det? Kan jeg bruke sojaprotein istedenfor?

Albertine 01-03-06 14:12

Sv: Vafler
 
Du kan bytte ut bakemix med soyaprotein i min oppskrift.

Anne 01-03-06 14:18

Sv: Vafler
 
Takker og bukker, Albertine...:)

Iset 01-03-06 14:35

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95
Det var bildet av de vaflene som gjorde at vannet begynte å renne i munnen min Iset. Bokhvete har jeg null erfaring med, hvor mange karber er det i det? Kan jeg bruke sojaprotein istedenfor?

Du kunne jo prøvd med soyaprotein ja. Konsistensen blir sikkert ikke den samme, siden bokhvete jo har samme bakeegenskapene som hvetemel, men du kan jo prøve. Si fra om det går bra, for da vil jeg og prøve det. :D

Bokhvete har ca 75,5 gram karbo per 100 gram, altså mer enn hvetemel. :eek:
Men du må se på summen. Man bruker 80 gram i hele røra, og fordelt på 12 vaffelplater blir det ca 5 gram karbo per hele vaffelplate, og det er jo ganske så overkommelig, egentlig? :D

Albertine 01-03-06 14:55

Sv: Vafler
 
Atte, kunne man ikke bare brukt hvetemel da? :p

Regner med at det er egenskapene og næringsinnholdet i bokhvete som er å foretrekke?

Iset 01-03-06 15:31

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albertine
Atte, kunne man ikke bare brukt hvetemel da? :p

Regner med at det er egenskapene og næringsinnholdet i bokhvete som er å foretrekke?

Jo, men jeg prøver å tenke litt sunnere. Bokhvete er litt sunnere enn siktet hvete, er det ikke? :confused: Iallefall litt?

114->92-95 01-03-06 20:44

Sv: Vafler
 
Da var de testet ut. Fikk 3 vafler som så veldig innbydende ut, men smakte litt lite av det jeg vanligvis forbinder med vafler: søtt:) Hadde i 5 dråper stevia og litt vaniljeestrakt, men kunne sikkert hatt i mer. Kunne sikkert ha halvert smør mengden, det ble litt vel mye smørsmak på vaflene.

Iset 02-03-06 10:01

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95
Da var de testet ut. Fikk 3 vafler som så veldig innbydende ut, men smakte litt lite av det jeg vanligvis forbinder med vafler: søtt:) Hadde i 5 dråper stevia og litt vaniljeestrakt, men kunne sikkert hatt i mer. Kunne sikkert ha halvert smør mengden, det ble litt vel mye smørsmak på vaflene.

Jeg har alltid kardemomme i, masse kardemomme. Og litt kanel, og så mye søtstoff at det smaker godt (jeg smaker litt på røra), samt vanilje. De blir helt perfekte etter min smak iallefall. :D

Albertine 02-03-06 10:37

Sv: Vafler
 
Så lenge du har friske bær og rømme på vaflene spiller det ikke så stor rolle at de ikke er så søte, synes jeg...

Siljevanilje 02-03-06 11:01

Sv: Vafler
 
*siljevanilje skal IKKE lage vafler, i fare for å bli avhengig*

Trolljenta 11-04-06 23:19

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Jo, men jeg prøver å tenke litt sunnere. Bokhvete er litt sunnere enn siktet hvete, er det ikke? :confused: Iallefall litt?

Noen som har svaret på dette?
Har alltid lurt på denne bokhveten..

Nille 12-04-06 10:07

Sv: Vafler
 
Bokhvete er ikke korn i det hele tatt. har ikke noe med hvete å gjøre.
Det er en vakker ettårig urt som vanligvis blir ca 40 cm høy. Den tilhører gressfamilien og er en fjern slektning med den rabarbraen vi finner i havene våre. Den har små hvite til rødhvite blomster i kvastliknende klaser. Den trekantete frukten som blomsten utvikler seg til, og som er den som spises, er egentlig en nøtt som har en søtlig smak. Og den tørkes og males til mel......

Glutenfritt og alt !

http://www.holmen-crisp.no/bilder/bokhvete.jpg


Nille 12-04-06 10:10

Sv: Vafler
 
Næringsinnhold bokhvete:

Total:350 Fat:2 18 6% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:76 264 85% Fiber:10 0 0%Protein:7 28 9%Alcohol:0 0 0%

66 netto karber pr 100 gram - altså relativt høyt, så det lønner seg ikke å bruke i store mengder. Jeg bruker 50 gram i brødet mitt, og da blir det lite pr skive. Vet ikke om det er like lurt i vafler....

Stella 13-04-06 13:27

Sv: Vafler
 
Skal man smelte smøret til røren?
Vi laver altså ikke så tit vafler i Danmark som i Norge ;)

Fjonken 14-04-06 00:07

Sv: Vafler
 
En fordel å smelte smøret å ha det i røra ja. Da slipper du å smøre vaffeljernet hele tiden..

donjuanwannabe 08-06-06 23:14

Sv: Vafler
 
Hææ. kom ikke inn her jeg!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset


Ziggy 08-06-06 23:25

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Bokhvete er ikke korn i det hele tatt. har ikke noe med hvete å gjøre.
Det er en vakker ettårig urt som vanligvis blir ca 40 cm høy. Den tilhører gressfamilien og er en fjern slektning med den rabarbraen vi finner i havene våre. Den har små hvite til rødhvite blomster i kvastliknende klaser. Den trekantete frukten som blomsten utvikler seg til, og som er den som spises, er egentlig en nøtt som har en søtlig smak. Og den tørkes og males til mel......

Glutenfritt og alt !

http://www.holmen-crisp.no/bilder/bokhvete.jpg

Jupp, Nille... og så kan det brukes av alle med glutenallergi, da det ikke irriterer fordøyelsessystemet på samme måte som dagens moderne kornsorter gjør. Bokhvete er meget utbredt i gamle Sovjet, kjenner dere noen russere, tror jeg de fleste vil kjenne igjen bokhveten.

Ziggy 08-06-06 23:26

Sv: Vafler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Hææ. kom ikke inn her jeg!

Det har du rett i... det gjør ikke jeg heller...

HVORFOR KAN IKKE JEG HELLER KOMME MEG INN OG LESE MINE EGNE INNLEGG!!!!!!!! :confused: :confused: :confused:

guro 09-06-06 08:37

Sv: Vafler
 
Jeg kommer heller ikke inn. Og jeg som var blitt så vaffelsulten ...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no