Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Søtbehov, hvordan dekke dette (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29422)

pila 19-11-09 12:50

Søtbehov, hvordan dekke dette
 
:confused::rolleyes: er det noe som helst det går ann å spise hvis sukkerbehovet melder seg:rolleyes:

Anom 19-11-09 12:59

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Atkinsbar?

mofe 19-11-09 13:08

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sukkerfri gele? Men om du gir etter, kommer du å få lyst på mere etter en stund - så det beste er jo å bryte sirkelen :ja:

jvb 19-11-09 13:09

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av pila (Innlegg 797487)
:confused::rolleyes: er det noe som helst det går ann å spise hvis sukkerbehovet melder seg:rolleyes:

Fett? :)
Kaffe m fløte, en spiseskje cocosa og litt kanel f.eks

pila 19-11-09 13:48

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvb (Innlegg 797495)
Fett? :)
Kaffe m fløte, en spiseskje cocosa og litt kanel f.eks

supert tusen takk:)

pila 19-11-09 13:50

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anom (Innlegg 797491)
Atkinsbar?

takker:)

pila 19-11-09 13:51

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 797494)
Sukkerfri gele? Men om du gir etter, kommer du å få lyst på mere etter en stund - så det beste er jo å bryte sirkelen :ja:

ja det er helt sant, best å holde seg unna :)

Charlott 19-11-09 14:14

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvb (Innlegg 797495)
Fett? :)
Kaffe m fløte, en spiseskje cocosa og litt kanel f.eks

Dèt er snadder det !!

Elinengelen 19-11-09 14:32

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Jeg spiste sjokolade for første gang på over 3 mnd, denne uken...men da smakte det ikke så godt lengre.....:D

Tiki 20-11-09 22:22

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
I helgene så innvilges pisket kremfløte med sukrin med bringebær her.

pila 07-12-09 19:17

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 798167)
I helgene så innvilges pisket kremfløte med sukrin med bringebær her.

sukrin hva er det, høres veldig godt ut med krem og bringebær kan jeg bruke splenda i kremen:rolleyes:

Anom 07-12-09 22:10

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Jeg sitter her med 150g cottage cheese, blandet med 30g rømme, + en dæsj splenda her nå.
Farlig godt. :sikle:
Har ikke spist dette med splenda før nå i kveld. Fikk tips om dette i går.

Kuredu 07-12-09 22:55

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Jeg kliner faktisk til med krem, sukrin og mørk sjokolade hvis jeg blir sugen. Evt cocosa sjokolade.......(det spiser jeg faktisk også for å få opp fettmengden pr dag da....hm - god unnskyldning!)

Øystein 07-12-09 22:59

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Hvorfor skal man dekke et søtbehov? :confused:

Alt blir så mye enklere hvis man kvitter seg med søtbehovet. Etter 3-4 dager uten kunstig søtstoff er søtsuget borte.
Det er kanskje ikke så lett som det høres ut som, men det er absolut verdt det!

Dietta 07-12-09 23:09

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Øystein (Innlegg 803552)
Hvorfor skal man dekke et søtbehov? :confused:

Alt blir så mye enklere hvis man kvitter seg med søtbehovet. Etter 3-4 dager uten kunstig søtstoff er søtsuget borte.
Det er kanskje ikke så lett som det høres ut som, men det er absolut verdt det!

Det er nok veldig individuelt dette med søtbehov. Noen kvitter seg med det "for alltid", mens for andre er det ikke like lett. Mange av oss jenter for eks, opplever et veldig behov for søtt/salt/syrlig i forbindelse med "uka" :mad: Det behovet blir for oss dessverre ikke borte selv om man holder seg borte fra kunstig søtt over lengre tid. Sorry to say, men dette er ikke noe vi styrer selv :eek::eek: (Hadde det bare vært så vel).
Men - jeg regner ikke med at søtbehov i forbindelse med "uka" er noe problem for deg ? He, he ;)

Kuredu 07-12-09 23:13

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Øystein (Innlegg 803552)
Hvorfor skal man dekke et søtbehov? :confused:

Jeg har alltid likt søte ting, og kommer nok alltid til å like det uansett om behovet er der eller ikke. Det er jo hyggelig å kunne kose seg med noe av det man likte før også, uten at det tar helt overhånd. Og det er det jeg synes er helt fantastisk med dette kostholdet, jeg må ikke kutte alt liksom. Smågodt som jeg elsket "før lavkarbo" har jeg overhodet ikke noe sug etter i det hele tatt. Men det er godt med en bit mørk sjokolade blandet med cocosafett til kaffen. Sånn er det bare ;) (for min del da vel og merke...)

Gerd 07-12-09 23:17

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Som oftest handler "søtbehovet" om å bryte vaner. Det handler om følelser. Det handler om unnskyldninger og trøstespising :o

Det går an å bryte de mønstrene, men det tar tid :)

Det vet jeg av erfaring.

Kuredu 07-12-09 23:22

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 803565)
Som oftest handler "søtbehovet" om å bryte vaner. Det handler om følelser. Det handler om unnskyldninger og trøstespising :o

Det går an å bryte de mønstrene, men det tar tid :)

Det vet jeg av erfaring.

Hvordan har du det Gerd, spiser du noe søtt av og til?

Jeg snakket forresten med Annika Dahlquist om dette på et seminar her om dagen, og hun sa at det var helt ok med en liten bit 70% eller høyere andels mørk sjokolade, evt sukrin/stevia søtede desserter/kaker til spesielle anledninger. Så da tenkte jeg at når hun sier det - ja så er det greit - he he.

Gerd 07-12-09 23:27

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 803568)
Hvordan har du det Gerd, spiser du noe søtt av og til?

Ja det gjør jeg. Men ikke for å dekke søtbehovet. Men gjerne en og annen lørdag som det lille ekstra.
Jeg har på disse årene på lavkarbo lært meg å tenke gjennom hvorfor jeg "fyser" på søtt ( jeg har et enormt søtbehov, Jeg kan skrive under på at det ikke forsvinner for alle), hvorfor jeg vil ha søtt...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 803568)
Jeg snakket forresten med Annika Dahlquist om dette på et seminar her om dagen, og hun sa at det var helt ok med en liten bit 70% eller høyere andels mørk sjokolade, evt sukrin/stevia søtede desserter/kaker til spesielle anledninger. Så da tenkte jeg at når hun sier det - ja så er det greit - he he.

Ja, er enig med henne, til spesielle anledninger. Men ikke for å dekke et behov ;)

:)

Kuredu 07-12-09 23:32

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 803571)
Ja det gjør jeg. Men ikke for å dekke søtbehovet. Men gjerne en og annen lørdag som det lille ekstra.
Jeg har på disse årene på lavkarbo lært meg å tenke gjennom hvorfor jeg "fyser" på søtt ( jeg har et enormt søtbehov, Jeg kan skrive under på at det ikke forsvinner for alle), hvorfor jeg vil ha søtt...



Ja, er enig med henne, til spesielle anledninger. Men ikke for å dekke et behov ;)

:)

Men da er det kanskje ikke det sterke behovet jeg har lenger heller. Men at jeg heller koser meg med det en gang i blant. I starten av dette kostholdet hadde jeg mye mer sug etter noe søtt og hev meg over alt av sukkerfrie sjokolader, godteri fra usa osv osv. Men det ler jeg jo bare av nå da, så det er nok effekten av kostholdet jeg merker uten at jeg egentlig har tenkt så mye over det.

Men hva spiser du da, hvis du har noe behov - eller rettere sagt, hvilken teknikk bruker du for å ikke dekke behovet?

Øystein 07-12-09 23:36

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 803559)
Det er nok veldig individuelt dette med søtbehov. Noen kvitter seg med det "for alltid", mens for andre er det ikke like lett. Mange av oss jenter for eks, opplever et veldig behov for søtt/salt/syrlig i forbindelse med "uka" :mad: Det behovet blir for oss dessverre ikke borte selv om man holder seg borte fra kunstig søtt over lengre tid. Sorry to say, men dette er ikke noe vi styrer selv :eek::eek: (Hadde det bare vært så vel).
Men - jeg regner ikke med at søtbehov i forbindelse med "uka" er noe problem for deg ? He, he ;)

Du har et poeng der ja. Den derre "uka" hadde jeg ikke tenkt på :o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 803561)
Jeg har alltid likt søte ting, og kommer nok alltid til å like det uansett om behovet er der eller ikke. Det er jo hyggelig å kunne kose seg med noe av det man likte før også, uten at det tar helt overhånd. Og det er det jeg synes er helt fantastisk med dette kostholdet, jeg må ikke kutte alt liksom. Smågodt som jeg elsket "før lavkarbo" har jeg overhodet ikke noe sug etter i det hele tatt. Men det er godt med en bit mørk sjokolade blandet med cocosafett til kaffen. Sånn er det bare ;) (for min del da vel og merke...)

Sånn er det nok for de fleste. Jeg er litt på og av når det gjelder søte ting. Problemet mitt er at jeg mister kontrollen når det gjelder søtsaker.
Kan ikke spise bare litt. Derfor må jeg prøve å holde søtsuget borte

Kuredu 07-12-09 23:39

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Øystein (Innlegg 803574)
Problemet mitt er at jeg mister kontrollen når det gjelder søtsaker.
Kan ikke spise bare litt.

Den kjenner jeg til ja.....da er vi iallefall 2 om det ;)

Gerd 07-12-09 23:39

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 803572)
Men da er det kanskje ikke det sterke behovet jeg har lenger heller. Men at jeg heller koser meg med det en gang i blant. I starten av dette kostholdet hadde jeg mye mer sug etter noe søtt og hev meg over alt av sukkerfrie sjokolader, godteri fra usa osv osv. Men det ler jeg jo bare av nå da, så det er nok effekten av kostholdet jeg merker uten at jeg egentlig har tenkt så mye over det.

Men hva spiser du da, hvis du har noe behov - eller rettere sagt, hvilken teknikk bruker du for å ikke dekke behovet?

I starten da jeg hadde veldig søtbehov, så spiste jeg mye ost... Og drakk vann. Eller rett og slett lagde meg et måltid mat.
Jeg passer på å spise meg mett til måltidene, og spise når jeg er sulten. Da får jeg ikke så veldig ofte søtbehov.
Kommer disse raptusene, så prøve jeg å få tankene over på noe annet. Tar gjerne en telefon og skravler med ei veninne.
Å lese i ei bok eller blad...
Rydder litt, setter meg ned med hobby...

Kuredu 07-12-09 23:41

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Det samme de anbefaler ved røykeslutt omtrent da? Ikke at jeg røyker selv, men det er jo det jeg har hørt.........

Det sier litt om hvor avhengig man kan bli av sukker!

Gerd 07-12-09 23:42

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette
 
Ja, sukker er dop :ja: :o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no