Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50117)

Marella77 01-01-12 21:49

Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
FEDONS RÅD FOR BALANSERT LAVKARBO OG EN SUNNERE LIVSSTIL

(http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10042557)

*Sov nok (7-8 timer) og stress mindre. Benytt deg av metoder for å mestre stress bedre (f.eks. yoga eller meditasjon).

*Inkluder moderat fysisk aktivitet i hverdagen. Mest effektivt er rask gange i mer enn 20-30 minutter daglig, helst tidlig på dagen eller like etter at du har stått opp.

*Drikk masse vann - minst åtte glass daglig.

*Ingen måltider eller mellommåltider bør være uten protein. Velger du for eksempel et eple som mellommåltid, bør du samtidig spise litt yoghurt, kesam, Skyr,cottage cheese, mandler eller andre nøtter.

*Unngå mat med høy glykemisk belastning (fint mel, poteter, ris, pasta, sukker, brus, juice og saft). Sats på mer grønnsaker, belgfrukter og opp til to porsjoner frukt (ca. 200g).

*Du kan spise en liten mengde ikke-klebrig ris, fullkornpasta, kokt potet eller fullkornbrød eller kornblanding til ett måltid. Mengden må være mindre enn mengden fisk, kylling eller kjøtt.

*Eddik og sitron senker blodsukkerstigningen av blandede måltider. Bruk det i salater, dressinger, sauser og på grillmat.

*Hvitløk, chili, sennep, pepper, pepperrot øker stoffskiftet og fettforbrenningen.

*Unngå mye salt. Bruk natriumredusert salt eller sitron, sennep og mer krydder.

*Spis mindre brød. Velg lavkarbobrød eller fullkornbrød /tysk pumpernickel/dansk rugbrød. Skjær tynne skiver, og spis litt til maksimalt ett måltid.Spiser du brød til lunsj, bør det være sammen med masse proteinrik mat (tunfisk, makrell, laks, sardiner, kylling, kalkun, cottage cheese) - litt brød til proteinet, ikke omvendt. I tillegg bør du spise grønnsaker.

*Spis feit fisk (sardiner, tunfisk, makrell, laks, ørret, sild) til middag minst to-tre ganger i uka og oftest mulig som pålegg. Unngå fiskeboller, fiskekaker og fiskepateer, som inneholder en del stivelse eller bearbeidet fett, likeledes hermetisk fisk med sukkerholdig tomatsaus.

*Velg olivenolje, rapsolje, kokosolje, avokado, mandler, nøtter og frø som dine viktigste fettkilder. Smør er også bra, men ikke som hovedkilde for fett.

*Det er fort gjort å gå opp i vekt selv på lavkarbo-kosthold, hvis du overdriver med feite meieriprodukter som ost.

*Spis lite usunn lavkarbomat som pølser og bacon.

*Koking, dampkoking og steking i ovnen er alltid bedre enn steking i panne.

*Unngå kaker med sukker og mel. Velg i stedet desserter basert på frukt, melk eller fløte, yoghurt, kesam eller cottage cheese og lavkarbo søtstoff - eventuelt egg og/eller gelatin (for eksempel karamellpudding, fromasj, ostekake med nøttebunn). Finmalte mandler eller andre nøtter er fin og næringsrik erstatning for mel.

ToreH 01-01-12 21:53

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Ser fornuftig ut den der for de mennesker som har effekt av en slik tilnærming. Jeg tror faktisk jeg er noe mer Lindberg dreid når jeg ser det presentert slik. Men jeg spiser nok meir fett enn hva Lindberg sier jeg bør gjøre.

Marella77 01-01-12 22:00

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Jeg har ikke satt meg inn i Lindberg... Hve er forskjellen da?

nellie 01-01-12 22:03

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Fantastisk kosthold for oss som tåler det.:hearts:. Bare liiiiitt mer fett, ja.:ja:

Carisma 01-01-12 22:36

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1274408)
Jeg har ikke satt meg inn i Lindberg... Hve er forskjellen da?

Fedon er veldig opptatt av hvordan maten påvirker blodsukkeret. Rask blodsukkerstigning trekker masse insulin.
Han snakker ofte om GI heller enn mengde karbo.

Marella77 07-01-12 00:28

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1274434)
Fedon er veldig opptatt av hvordan maten påvirker blodsukkeret. Rask blodsukkerstigning trekker masse insulin.
Han snakker ofte om GI heller enn mengde karbo.

ok, tusen takk for info! :)

Kari Marita 07-01-12 00:57

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg. :)

langaard 07-01-12 01:48

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1278369)
Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg. :)

Du om det:)

Yrla 07-01-12 03:37

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Om man spiser veldig variert og ikke har lett for å legge på seg er det ganske fint opplegg. De som har lett for å legge på seg vil se ut som han gjør;) Litt dvask. Jeg spiste fedon-aktig lenge, men ble ikke skikkelig tynn av det. Men jeg spiste for mange epler og pærer fremfor annen mat. Da jeg slutta med korn oppdaget jeg at magen ikke var som en sentrifuge mer. Etter det har jeg selvsagt ikke ønsket korn annet enn smaksmessig. Da jeg kuttet ut frukt og proteinbarer også, og spiste ordentlig mat (lavkarbo) til alle måltider ble jeg endelig skikkelig tynn.

nellie 07-01-12 08:29

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Det er ikke Fedon sin skyld at folk ikke følger retningslinjene.;)

Jeg har veeeeeldig lett for å legge på meg, men har da gått ned 20 kg på Fedonkost. Anser ikke meg selv som dvask.

Dolsi 07-01-12 10:22

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1278369)
Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg. :)

Må si meg helt enig etter å ha prøvd både Atkins og ketolyse.
Fedon kan jeg faktisk leve på og føle at jeg lever sundt og riktig :)

Cherry 08-01-12 17:57

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1278373)
Du om det:)

Det var da en veldig ufin tilnæming til ett personlig synspunkt.

Kula 08-01-12 18:07

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1279460)
Det var da en veldig ufin tilnæming til ett personlig synspunkt.



Den var da ikke ufin. Ser du ikke smilefjeset eller... :)


-

ToreH 08-01-12 18:38

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1278369)
Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg. :)

Enig med deg, dette er jo noe man kan leve på resten av livet, uten å lage hokuspokus bare fordi det er jul, påske, sommer osv osv... :D

Søya 08-01-12 19:20

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Jeg levde etter Fedons prinsipper i 1,5 år og gikk ned over 20 kg. Så jeg har mye fint å si om hans tilnærming til kosthold. Men jeg er usikker på om det kan kalles for "lavkarbo". Slik jeg forstår ham, så kan du egentlig spise så mye karbo du vil så lenge det totale måltidet har en lav glykemisk belastning (GB) og så lenge du tilføyer proteiner i måltidet. Jeg antar at det er mer riktig å kalle dette for "karboreduksjon" snarere enn "lavkarbo".

Victory 08-01-12 22:16

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1278424)
Det er ikke Fedon sin skyld at folk ikke følger retningslinjene.;)

Jeg har veeeeeldig lett for å legge på meg, men har da gått ned 20 kg på Fedonkost. Anser ikke meg selv som dvask.

Noen ganger skulle man hatt en sånn facebook "liker" knapp! :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no