Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49977)

Bik 21-12-11 06:26

På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
http://www.dagbladet.no/2011/12/21/n...arbo/19501292/

Drikker dere baconfett?at noen kan være så teit i sine uttalelser. Er så lei av det som snart kan regnes som mobbing av oss lavkarbofolk :mad:

Mortil1 21-12-11 07:30

Sv: På'n igjen....artikkel fra Dagbladet
 
Jiiiizz... Begynner å bli lei dette nå...

arnakristin 21-12-11 08:55

Sv: På'n igjen ... Artikkel fra Dagbladet
 
Hei,
Ikke bare i DB men også i VG, selvfølgelig, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024652
Agderposten, http://www.agderposten.no/article/20111221/NTBO/483624685
Nettavisen, http://www.nettavisen.no/nyheter/article3296999.ece

Litt mer nyansert artikkel i lokalavisen, http://dt.no/nyheter/foreldre-vil-ha-lavkarbo-pa-sfo-1.6676356
...og flere henger seg nok på utover dagen!

Jeg er dritt lei av at de vrir det til at lavkarbo ikke er forenelig med et variert kosthold!

…men jeg skjønner godt at tabloidavisene gasser seg i Amund Sørum sitt utsagn
Barn skal ha et variert og sunt kosthold. De skal ikke drikke baconfett!

om noen skulle ønske å sende Sørum ett par ord så treffes han på amusor(a)sande-ve.kommunen.no

Supah 21-12-11 09:25

Vil ha lavkarbo på SFO.
 
Jeg vet ikke hva jeg si. Dette blir bare for dumt. Jeg så denne artikkelen i dag, men det kan jo egentlig ikke kalles en artikkel en gang. Sukk.


Sitat:

– Det er uaktuelt. Barn skal ha et variert kosthold, ikke drikke baconfett, sier Amund Sørum, fagkoordinator for SFO i kommunen til Drammens Tidende.
:o

http://www.ba.no/nyheter/irix/article5854498.ece

Zillah 21-12-11 09:42

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.
 
... drikke baconfett ?!?!?!?! :eek:

Dette her blir jo berre verre og verre! :mad:

nightly 21-12-11 09:42

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.
 
Greit at den uttalelsen der var satt alvorlig på spissen, men jeg er enige med de. Barna skal ha et variert kosthold som også inneholder kh.
Kutt ut hvetemelet og sukkeret og erstatt med fullkorn og grovbrød (det burde jo forsåvidt alle gjøre)
Og å ville at SFO skal gå over til lavkarbo..? Javel, hva med de som følger andre retninger da? De foreldrene som vil ha lavkarbo, får da vel se til å smøre matpakka til barna selv da.

Imse 21-12-11 09:47

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.
 
Det er allerede startet en tråd om dette emnet, samme artikkel fra NTB.

Synes det er teit å kreve lavkarbo på SFO, men jeg synes godt man ikke skal kunne behøve for at de serverer cornflakes med sukker når man betaler for mat. Jeg hadde nok sendt med egen matpakke til barnet om jeg ønsket at det skulle spise på et annet vis enn det SFO tilbyr, det gjør jo alle andre som har andre preseranser..

arnakristin 21-12-11 09:52

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.
 
Hei,
Samme tema blir diskutert her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49977

krokodillen 21-12-11 10:39

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Flere steder serveres typisk billigste kneipp, billigste syltetøy og liknende på SFO. Jeg forstår GODT foreldre som ønsker bedre mat på SFO enn det.

"Drikke baconfett" - jada - jeg tror nok heller foreldrene har etterspurt sunnere mat enn det som faktisk serveres, og det burde virkelig endres.

Jeg synes det er direkte dårlig å avfeie forslag om endring med tåpelige utsagn om å "drikke baconfett", og samtidig servere junk som tilogmed er ganske langt i fra statens kostholdsråd. (Hvorfor skriver ikke media om hvor dårlig kostholdet er på SFO?)

Jeg kjenner ikke SFO i Sande, men regner med at det er som de SFOene jeg har hørt om (det finnes kanskje en og annen bedre SFO rundt omkring, men det er definitivt dårlig mat på en del av dem - det vet jeg).

lavkarbolise 21-12-11 11:04

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Satt på spissen: Er det verre for barnet med baconfett enn billigkneip med syltetøy og margarin?
Men hvem drikker baconfett? Flytende baconfett er jo varmt som fy.

krokodillen 21-12-11 11:09

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Ikke rart det står dårlig til med kostholdet på SFO når fagkoordinator tror at lavkarbo er å drikke baconfett, og at barna skal ha glukose.

Glukose, ja. DET får de, nemlig. I bøtter og spann (bokstavelig talt, billige små plastbøtter med syltetøy).

nightly 21-12-11 11:26

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1270500)
Flere steder serveres typisk billigste kneipp, billigste syltetøy og liknende på SFO. Jeg forstår GODT foreldre som ønsker bedre mat på SFO enn det.

"Drikke baconfett" - jada - jeg tror nok heller foreldrene har etterspurt sunnere mat enn det som faktisk serveres, og det burde virkelig endres.

Jeg synes det er direkte dårlig å avfeie forslag om endring med tåpelige utsagn om å "drikke baconfett", og samtidig servere junk som tilogmed er ganske langt i fra statens kostholdsråd. (Hvorfor skriver ikke media om hvor dårlig kostholdet er på SFO?)

Jeg kjenner ikke SFO i Sande, men regner med at det er som de SFOene jeg har hørt om (det finnes kanskje en og annen bedre SFO rundt omkring, men det er definitivt dårlig mat på en del av dem - det vet jeg).

Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Zillah 21-12-11 11:28

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Det går an å lære seg å like ordentlig mat.

smgj 21-12-11 11:39

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Vel - tørre brødskiver er da vel glimrende representanter for sunt fullkorn... Som vi må ha? (Ironi kan forekomme).

krokodillen 21-12-11 12:18

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1270523)
Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Ja, selvsagt skjønner jeg at det er fordi budsjettet er begrenset.

Det blir ikke greit av den grunn. Så får heller SFO-sjefen ta tak i dette, da, siden han liker å uttale seg om kosthold.

Like greit å kutte maten på SFO, synes jeg, hvis de ikke klarer å betale for skikkelig mat. Så kan alle heller sende med matpakke.

Barn trenger næringsstoffer, ikke bare energi.

VSB 21-12-11 12:32

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1270523)
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Med mange års barnehage erfaring vil jeg påstå at dette er et minimalt problem. Ok, har vært borti de som spiser brød med "smør", men de fleste finner seg snart i sunnere pålegg (selv om foreldrene gjerne fortsatt har det samme problemet med matpakker).

L@dy jojo 21-12-11 12:54

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1270523)
Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Det er jo en begynnelse,,,som vi vet blir man fort avhengig av sukkeret i maten. Kanskje barna ville begynt å spise det andre pålegge da de skjønte at syltetøyet, primen og brunosten ikke kom på bordet igjen ......ever!!!

Det blir for tynt grunnlag å fortsette å servere barna usunn mat på syntes jeg.
Da får foreldre som absolutt vil at barna skal ha slik mat sende med barna sine mat da,,,så blir det enklere for foreldre som faktisk strebere etter at barna sine skal få i seg sunn mat!!

krokodillen 21-12-11 14:32

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Først, server dårlig mat til barna, med hovedvekt på de billigste karbohydratene du klarer å få tak i.

Deretter, finnes det noen foreldre som klager? Heng dem ut for å ville la barna drikke baconfett. Sørg selvsagt for å slenge inn noen honnørord om "balansert kost", for da kan leserne tro at det er det som serveres i dag.

Blæh...

surfeline 21-12-11 16:49

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Utgangspunktet til Sande kommune har nok vært sunt kosthold - se link:
http://sandeavis.no/nyheter/sunn-sfo-mat-1.6653900

Når det er sagt - dersom Amund Sørum har sagt "drikke baconfett" tenker jeg at kanskje - kanskje (og dette er litt usakelig - men jeg greier ikke å la være) kanskje han Amund Sørum kunne hatt glede av å sette seg inn i hva lavkarbo er og hva det kan gjøre med kroppen! Jeg følte meg litt slem nå - men det var han som begynte! :D

Kula 21-12-11 20:01

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1270523)
Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..



Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?


-

Kanutten 21-12-11 20:10

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1270673)
Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?


-

Det var ikke det hun sa.....

Kula 21-12-11 20:18

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1270677)
Det var ikke det hun sa.....



Det er jo en grunn til at jeg spurte. Hva var det hun mente da? (Siden du åpenbart har førstehånds kjennskap til det.)


-

Kanutten 21-12-11 20:21

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1270681)
Det er jo en grunn til at jeg spurte. Hva var det hun mente da? (Siden du åpenbart har førstehånds kjennskap til det.)


-

Hun mente at det ikke var greitt at ungene spiste bare brødskiva siden de ikke fikk syltetøy på. Leverpostei, smøreost og makrell i tomatsaus som tross alt er sunnere enn syltetøy ville de ikke ha og det er ikke greitt!

Mariann S 21-12-11 20:27

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1270523)
Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Foreldre betaler da for maten som blir servert på SFO, så da er det vel bare å øke regningen :)
Og kvifor kan dei ikkje ete tørr brødskive??? Kanskje dei kunne få servert fårepølse og kvitost då?? Måtte vel ikkje vere syltetøy og prim vel????

nightly 21-12-11 21:23

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av VSB (Innlegg 1270556)
Med mange års barnehage erfaring vil jeg påstå at dette er et minimalt problem. Ok, har vært borti de som spiser brød med "smør", men de fleste finner seg snart i sunnere pålegg (selv om foreldrene gjerne fortsatt har det samme problemet med matpakker).

Ja, det er jo greit nok. Men det var jo fortsatt en problemstilling der...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av L@dy jojo (Innlegg 1270564)
Det er jo en begynnelse,,,som vi vet blir man fort avhengig av sukkeret i maten. Kanskje barna ville begynt å spise det andre pålegge da de skjønte at syltetøyet, primen og brunosten ikke kom på bordet igjen ......ever!!!

Det blir for tynt grunnlag å fortsette å servere barna usunn mat på syntes jeg.
Da får foreldre som absolutt vil at barna skal ha slik mat sende med barna sine mat da,,,så blir det enklere for foreldre som faktisk strebere etter at barna sine skal få i seg sunn mat!!

Vel etter 2 år med tørre brødskiver ble det skifte av ledelsen og det kom mer pålegg på bordet igjen og barna begynte å spise mer. Og om foreldrene er misfornøyde kan de jo sende med mat.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1270673)
Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?


-

Har du bomull mellom øra?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no