Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Verdens beste ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37255)

Idarull 10-10-10 13:47

Verdens beste ostekake
 
Denne oppskriften prøvde jeg i går og den var fantastisk god! Og jeg er kresen :p Jeg har prøvd å oversette for de som er interesserte.

Cleochatra’s Ultimate Cheesecake

Fyllet:
5 x 200 grams Philadelphia
2,5 dl erythritol
1,25 dl xylitol
1 ts xantham gum
3 egg
1,25 dl rømme
1 ss sitronsaft
1 ½ ss vaniljeekstrakt

Bunnen:
5 + 1/3 ss macadamia nuts
5 + 1/3 ss cashews
5 + 1/3 ss mandler

2 ss erythritol
4 ss smelta smør

Lag bunnen:
Kjør nøttene i mixern til de blir som kjeks smuler. Bland i smør og erythritol. Trykk inn i en kakeform. Jeg brukte en liten en og det gikk greit. Legg i kjøleskapet.

Lage fyllet:
Sett ovnen på 165 grader.

Bland osten med erythritol og xylitol på medium i cirka ett minutt. Ha i xanthan og bland det såvidt sammen (10-30 sekunder). På lav hastighet, ha i ett og ett egg til det er akkurat blandet. Ha i resten og bland cirka 30 sekunder.

Hell fyllet over bunnen og bak i ovnen cirka 1t og 15 min. Avkjøl på rist og putt i kjøleskapet. Jeg lot min stå i kjøleskapet over natta før jeg tok av ringen rundt og delte opp i 16 biter.

Av 16 biter, blir per bit:
Kalorier: 73, Karbohydrater: 25g, Fiber: 1g, Sukker alkohol: 21g, Net Karber: 3.5g, Protein: 1g, Fett: 6.5g

Direkte oversatt. Har ingen anelse på å telle kalorier og slikt.

Hentet herfra.

NYYYTES!

Kanutten 10-10-10 15:14

Sv: Verdens beste ostekake
 
Hvor i all verden får man tak i dette da??

Sitat:

2,5 dl erythritol
1,25 dl xylitol
1 ts xantham gum

Idarull 10-10-10 15:23

Sv: Verdens beste ostekake
 
iherb.com! men de to øverste er bare søtning, så man kan sikkert bytte ut... xanthan er det som holder hele fyllet sammen. vet ikke om noen erstatning der jeg.

Lisbeth 10-10-10 15:47

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 946132)
iherb.com! men de to øverste er bare søtning, så man kan sikkert bytte ut... xanthan er det som holder hele fyllet sammen. vet ikke om noen erstatning der jeg.

Xanthan gum kan sikkert byttes ut med JBKM..

Lisbeth 10-10-10 15:48

Sv: Verdens beste ostekake
 
http://www.vitavalens.no/shop.asp?p=35286297

Idarull 10-10-10 17:26

Sv: Verdens beste ostekake
 
Jepp. Iherb.com har 226 gram til 76 kroner cirka. pluss frakt. anbefaler å bestille begge typer sukker + xanthan :) frakten er på 4 dollar opptil 1,3 kilo :D

lifejack 10-10-10 23:36

Sv: Verdens beste ostekake
 
Erythritol er det samme som sukrin, og xylitol fås på helsekosten det også:)

LineJM 11-10-10 00:18

Sv: Verdens beste ostekake
 
Hvis xanthan gum bare er for å holde ostemassen sammen, så kan man kanskje bruke gelatin i stedet? Hvis xanthan gum er vanskelig eller tar for lang tid å få tak i, den kaka hørtes jo veldig god ut.

Idarull 11-10-10 11:26

Sv: Verdens beste ostekake
 
Ja jeg tror det er det.

Slik står det på vitavalens:

Sitat:

Xanthan Gum er et naturlig karbohydrat med egenskaper som gjør det egnet til erstatning for gluten (proteinet i hvetemel som gir baksten struktur) og som emulgator(gjør det mulig å blande to væsker som vanlivis skiller seg) for dressinger. Bruk litt Xanthan Gum i glutenfritt mel for å bedre bakeegenskapene og konsistensen på glutenfritt bakverk. Xanthan Gum kan også brukes i dressinger for å oppnå god sammenblanding mellom olje og eddik eller i sauser som tykningsmiddel.

LineJM 11-10-10 17:45

Sv: Verdens beste ostekake
 
Jepp, det høres ut som det binder sammen, eller hjelper på konsistensen. Gelatin er også greit å bruke til det.

Idarull 11-10-10 21:56

Sv: Verdens beste ostekake
 
Ja men kom på at siden den skal stekes i ovnen så går det kanskje ikke så bra??


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no