Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Jeg trenger en ny stekepanne! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12114)

Thorwald 24-03-07 18:19

Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Hei,

jeg har frem til nå klart meg med en støpejernspanne som jeg tidligere var veldig godt fornøyd med. Men nå, etter å ha begynt å spise lavkarbo, har jeg forstått at denne ikke er god nok. Dette skyldes hovedsakelig at jeg steker mye egg, og når jeg gjør det så blir eggene hengende fast. Dette skjer selv om jeg bruker masse cocosa/smør. Pleier ofte å ha bacon og løk oppi panna samtidig og når dette er passe stekt, kakke noen egg over. Men resultatet blir at det henger fast i panna. Dette er jo i og for seg ingen krise. Det smaker naturligvis fremdeles godt. Problemet er at jeg må bruke ca. 3 minutter på å rengjøre pannen i etterkant. Noe som jeg ikke ønsker. Dette har etterhvert blitt et irritasjonsmoment.

Aller helst ville jeg løst dette problemet ved å kjøpe meg en slik:
http://www.glassoginterior.no/defaul...subvarenr=2410

Men likividiteten min er elendig. Og jeg vil få råd til en slik panne en eller annen gang. Men da må jeg altså fortsette å vaske pannen min enda en stund. Spørsmålet er om jeg kan få en stekepanne som gjør jobben tilfredstillende mht. steking av egg, og da primært til en langt lavere pris?

For dersom det er tilfelle kan jeg kanskje løse dette ganske så umiddelbart.

Kan noen her på forumet eks. bekrefte at Ikeas 365+ stekepanne ville fungert tilfredstillende til formålet? Kjenner du til andre billigpanner som virker fint til dette?

På forhånd takk for alle gode svar! :)

Ziggy 24-03-07 18:27

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thorwald (Innlegg 248773)

...Kan noen her på forumet eks. bekrefte at Ikeas 365+ stekepanne ville fungert tilfredstillende til formålet? Kjenner du til andre billigpanner som virker fint til dette?

På forhånd takk for alle gode svar! :)

Ikeas 365+ funker utmerket de, har de selv, og bruker dem på induksjonsplater. Trenger ikke være dyrt for å funke bra!

.

Gerd 24-03-07 18:32

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Nille har billige og gode stekepanner. Har kjøpt der selv...

Trolljenta 24-03-07 18:35

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Hei, jeg har en billig stekepanne fra IKEA. Den fungerer helt utmerket.

monki 24-03-07 19:57

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
alle stekepanner funker vel bra,men ikke alle tåler skarpe gjenstander.

Photobscura 24-03-07 22:09

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thorwald (Innlegg 248773)
Hei,

jeg har frem til nå klart meg med en støpejernspanne som jeg tidligere var veldig godt fornøyd med. Men nå, etter å ha begynt å spise lavkarbo, har jeg forstått at denne ikke er god nok. Dette skyldes hovedsakelig at jeg steker mye egg, og når jeg gjør det så blir eggene hengende fast. Dette skjer selv om jeg bruker masse cocosa/smør. Pleier ofte å ha bacon og løk oppi panna samtidig og når dette er passe stekt, kakke noen egg over. Men resultatet blir at det henger fast i panna. Dette er jo i og for seg ingen krise. Det smaker naturligvis fremdeles godt. Problemet er at jeg må bruke ca. 3 minutter på å rengjøre pannen i etterkant. Noe som jeg ikke ønsker. Dette har etterhvert blitt et irritasjonsmoment.

Aller helst ville jeg løst dette problemet ved å kjøpe meg en slik:
http://www.glassoginterior.no/defaul...subvarenr=2410

Men likividiteten min er elendig. Og jeg vil få råd til en slik panne en eller annen gang. Men da må jeg altså fortsette å vaske pannen min enda en stund. Spørsmålet er om jeg kan få en stekepanne som gjør jobben tilfredstillende mht. steking av egg, og da primært til en langt lavere pris?

For dersom det er tilfelle kan jeg kanskje løse dette ganske så umiddelbart.

Kan noen her på forumet eks. bekrefte at Ikeas 365+ stekepanne ville fungert tilfredstillende til formålet? Kjenner du til andre billigpanner som virker fint til dette?

På forhånd takk for alle gode svar! :)

Hei hei!
Her tror jeg at jeg kan bidra med litt nedarvet ekspertise:D
Om du har en støpejernspanne MÅ du "sette den inn" med olje med jevne mellomrom!
Om du gjør det, så kommer ingenting til å sette seg fast i panna di lenger!
Jeg lover. Men ettersom du tydeligvis har "tørket den ut" litt, så må dette gjøres hver gang en stund framover inntil maten slipper panna igjen.
Og en annen ting, sånne panner må helst vaskes mens de fortsatt er helt varme, egentlig gjerne uten salo, det er nemlig det som tørker dem ut....
Så bare ha den under varmt vann med en gang, og så vasker du den kjapt og godt, luftørker den, eller tørker den med et kopphåndkle, og så tar du og heller litt olje i (raps funker bra, men også en billgere olje) og tørker det inn i panna med kjøkkenpapir.

Jeg fikk selv en rimelig dyr panne til jul for noen år siden (typ nesten tusen kroner) og fikk samme problemet selv. Da ble jeg kursa nøysomt av ho mor, og etter dette har jeg ikke sånne problemer lenger.
Jeg kan ikke love noe, men om du får til dette, så slipper du jo også å bruke spenn på en ny panne! Støpjern og stålpanner varer i generasjoner!!

Et siste tips er å bare bruke harde plaststekespader, da slipper du å ripe opp panna di.

(PS: ikke alle stekepanner funker bra, de billigste fra Ikea bulker seg under etterhvert.... Ikke så arti med en stekepanne som vipper fram og tilbake på plata...)

jeef-micro 25-03-07 09:57

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Jeg har heller ikke hatt noen problemer med jernpanna mi. Har også blitt kurset i vedlikehold av mamma og ikke minst pappa:p Pappa er smed, og sier at dersom man bruker såpe når man rengjør ei støpejerns-stekepanne så vil såpa trekke inn i porene i jernet, og du vil få såpe i maten. Det viktigste er som Jorun sier at man må sette den inn med olje etter bruk, så den ikke tørker

Thorwald 25-03-07 10:29

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Takk for svarene.

Når det gjelder støpejernspanna mi så vasker jeg den i varmt vann etter bruk. Dvs. det var det jeg pleide å gjøre før ting begynte å sette seg fast i den. Videre har jeg kun brukt tre og plast i den, selv om den sikkert tåler stål også? Det jeg imidlertid ikke har gjort, er å sette den inn med matolje hver gang etter bruk. Men i natt har panna stått i ovnen på 50 grader med matolje i. Jeg skal gjøre et forsøk på å olje den skikkelig opp igjen, for å se hvordan det går. For det er nok riktig at den har blitt tør. Men da ikke pga. oppvaskmiddel, men pga. overdreven vasking pga. at ting har sittet fast. Glovarmt vann fjerner jo olje/fett det også. Særlig når man skrubber skikkelig i tillegg. Så får vi jo se hvordan det går. Jeg var jo veldig fornøyd med støpejern før daglig steking av egg, eggerøre eller omelett. Så jeg håper den takler det med riktig vedlikehold. :)

Ziggy 25-03-07 10:38

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thorwald (Innlegg 248910)
Takk for svarene.

Når det gjelder støpejernspanna mi så vasker jeg den i varmt vann etter bruk. Dvs. det var det jeg pleide å gjøre før ting begynte å sette seg fast i den. Videre har jeg kun brukt tre og plast i den, selv om den sikkert tåler stål også? Det jeg imidlertid ikke har gjort, er å sette den inn med matolje hver gang etter bruk. Men i natt har panna stått i ovnen på 50 grader med matolje i. Jeg skal gjøre et forsøk på å olje den skikkelig opp igjen, for å se hvordan det går. For det er nok riktig at den har blitt tør. Men da ikke pga. oppvaskmiddel, men pga. overdreven vasking pga. at ting har sittet fast. Glovarmt vann fjerner jo olje/fett det også. Særlig når man skrubber skikkelig i tillegg. Så får vi jo se hvordan det går. Jeg var jo veldig fornøyd med støpejern før daglig steking av egg, eggerøre eller omelett. Så jeg håper den takler det med riktig vedlikehold. :)

Tror du kommer til å få mange år med den panna ennå jeg, for jentene har helt rett, men husk at det tar tid å få mettet panna skikkelig igjen da!!!

Savner støpejernspanne jeg og, men de funker ikke på induksjonsovner, desverre...

.

Photobscura 25-03-07 10:41

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Bra bra! Lykke til!

(Det verste som kan skje om du bruker jernting i panna di er at den får riper.)

nomma 25-03-07 10:53

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
ønsker å høre hvordan dette går Torwald, vi har flere ganger hatt diskusjon om stekepanner her i heimen.. Støpejern kontra "non-stick"panner, jeg har kjøpt "non-stick" mens sambo vil ha støpejern.

Jeg har hatt samme erfaring som deg når det gjelder støpejernspanner.
Men jeg må kjøpe ny "non-stick" panne hvert år, selv om jeg bare bruker tre og plast redskaper. Så øknonomisk sett så er det kansje likså greit å investere i en støpejernspanne av god kvalitet.

199,- x 10 år. Jeg vil jo få en bra støpejerns panne for 1990,- :D

Thorwald 25-03-07 11:02

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nomma (Innlegg 248921)
199,- x 10 år. Jeg vil jo få en bra støpejerns panne for 1990,- :D

Du, til den prisen kan du faktisk kjøpe min!!! ;)

Jeg kan forøvrig melde at innsausing av panne er påbegynt. Dette har altså foregått i natt, hvor panna har stått i ovnen. Og nå også på plate. Høy varme og mye røykutvikling. Men skal si den trekker inn olje. Oljen forsvinner i allefall. Så det tilføres ny olje, og luftes mye. hehe. Denne røykutviklingen var forøvrig ikke endel av planen. Det bare ble sånn liksom. Jeg skal uansett melde fra om hvordan dette går. Og jeg tror jeg skal fortsette oljeprosessen frem til klokken 1400 i dag. Da skal jeg nemlig på middagsbesøk. Så i morgen tidlig blir ildprøven tenker jeg. Kan jo kanskje la den stå i ovnen i natt også. Det blir spennende dette. :)

Photobscura 25-03-07 11:08

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Hehe, blir spennende å følge meg på Stekepanne-thrilleren;)

Når du har fått den til å fungere optimalt igjen, så er det bare å smøre inn litt olje med kjøkkenpapir, som jeg beskrev, med en gang den er tørr etter vask. Fort og greit!
Allers lykke til!

Gerd 25-03-07 11:09

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Du, Jorunn.. Jeg har hørt at viss det er rust i panna skal man skrubbe med salt før man oljer inn???? Stemmer det??? :o

Thorwald 25-03-07 11:18

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 248935)
Du, Jorunn.. Jeg har hørt at viss det er rust i panna skal man skrubbe med salt før man oljer inn???? Stemmer det??? :o

Du, det har faktisk jeg også hørt. Men det lyder jo helt på bærtur. Og min panne hadde ikke rustet. Salt og jern går jo dårlig sammen. Så jeg forstår ikke helt at det skal være noen særlig. Men for all del. Jeg har tatt feil før jeg.

jeef-micro 25-03-07 11:45

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Du behøver ikke varme panna forå sette den inn med olje. det holder å tømme olje i den, og smøre utover med et kjøkkenpapir. La det trekke inn og gjenta ;)

Det beste å vaske ei støpejernspanne med er en sånn skrubbe-greie i sånn metall-stoff. man kan liksom ikke ødelegge ei støpejernspanne med skarpe redskaper. Rust vaskes bare bort med den metall-skrubben. Det er viktig at panna får tørke godt etter vask før man har i den olje,evt setter på lokket og setter den unna, da hindrer man at den ruster

Thorwald 25-03-07 12:04

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 248949)
Du behøver ikke varme panna forå sette den inn med olje. det holder å tømme olje i den, og smøre utover med et kjøkkenpapir. La det trekke inn og gjenta ;)

Man behøver ikke å varme panna, men det hjelper. Det sto faktisk i bruksanvisningen at man skulle gjøre dette. Dersom jeg ikke husker feil. Når panne og olje varmes, utvider porene i panna seg, samtidig som oljen blir tynntflytende. Dermed trekkes dette godt inn. Ved å svi litt på høy varme forsegles dette (her gjetter jeg) slik at dette sitter godt fast til den store eggeprøven. Når panna var ny måtte det oljes både sent og tidlig til før pannen ble god. Og det er jo akkurat det jeg gjør nå. Jeg bruker panna. Jeg steker olje. Og jeg gjør det mange ganger. For i morgen kommer de store stygge eggene. Og da blir det alvor. hehe... Eller tar jeg feil? :)

Alyssa 25-03-07 12:05

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Her er hva jeg fant om salt og jernpanner/-gryter:

Fastbrent skitt.
Her kommer saltet inn. Gjør følgende: Dekk hele stekepannen med 1 cm salt. Sett den på full varme og la den fastbrente skitten brenne seg inn i saltet. Bruk en metallgjenstand for å skrape bunnen på panna med jevne mellomrom for å hjelpe til å løse det. Dette tar 2-3 minutter. Det oser ganske kraftig, det er kanskje en ide å fjerne batteriet i røykvarsleren. Fjern saltet og vask panna i varmt vann. Tørk den godt og sett den inn med fett.

Fant det her: http://www.80dager.no/teknikker/jerngryte.shtml

Thorwald 25-03-07 12:10

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også. Nå var ikke panna mi så "skitten" at det der burde være nødvendig. Men kjekt å vite. Takk takk. :)

Huldr 25-03-07 12:11

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Jeg vil bare tilføye en ting om stekespader - jeg har lest flere ganger at svarte plast-kjøkkenredskaper inneholder kreftfremkallende stoffer. Ikke så lenge siden jeg leste det sist ...

Jeg sverger til tre - men det er vel ikke alle som digger følelsen av tre mot jern (a propos det å ha aversjon mot forskjellige materialer som du skrev i journalen din Jorun :D)

jeef-micro 25-03-07 12:22

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
for å lukke porene i jernet må du vaske panna i kaldt vann mener jeg pappa har sagt (han er smed så han vet masse om jern og sånt :p)

Carisma 25-03-07 12:42

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Fastbrent mat i jernpanne fjernet jeg før ved å fylle den med varmt vann når jeg hadde stekt noe, og la den koke opp. hvis man rører litt med stekespaden da, så løsner det og man kan baren helle ut mesteparten med vannet. Noen ganger trenger den å stå litt lenger med vannet i. Gammelt skolekjøkkentriks... :D
Forøvrig har jeg gitt opp jernpanna for det er for mye jobb med det...:rolleyes:

Thorwald 25-03-07 13:03

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Nå har det skjedd en drastisk vending her på testlabben. Når jeg etterhvert begynte å bli fornøyd med panna. Basert på at den hadde gyllen overflate. Lot jeg den kjøle ned litt, og så begynte jeg å skrape med tresleiva mi. Da virket det som om det var kommet opp masse dritt fra selve jernet. Dette var faktisk hvitt, merkelig nok. Jeg oppdaget at det var mest i midten (der jeg steker mest) mens det var mindre ut på kantene. Jeg besluttet derfor å benytte salt. Det er nå gjort, og jeg skal si saltet ble møkkete. Pannen står til avkjøling nå, så må jeg jo begynne forfra mht. å olje den. Men det skal gå greit. Eggene mine skal f*** ikke henge fast i morgen tidlig!!! *ler*

Uansett. Jeg tok ut batteriene fra brannvarsleren. Og det var nødvendig. For nå sitter jeg jo i tåka og skriver. Med dører og vinduer på vidt gap. Men hva gjør man ikke for å egge opp både seg selv og andre. ;)

Photobscura 25-03-07 13:10

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Hepp! Her kommer mye gode tips, det med salt hadde jeg ikke hørt om, jeg visste om det med å varme opp panna med olje i, men min panne var såpass ny da jeg begynte å få problemet, at jeg bare satte i gang å sette den inn med olje da den var nyvaska, og etter et par tre runder var den god igjen!
Ikke tar det lang tid heller:)

Frøy, jeg har større problemer med metall enn med tre mot støpejern/stål:D
Har bare ikke funnet en trestekespade som er flat nok at den fungerer tilfredstillende. Men om det bare er surring av grønnsaker og sånn, så bruker jeg tre.
Om noen ser en trespade som er helt flat, sånn som de termoplastspadene, så gi en lyd!

Thorwald 25-03-07 20:11

Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
 
Nå er testen avsluttet. Etter salting ble pannen rengjort og satt godt inn med olje. Den ble varmet på pannen, og oljen byttet etpar ganger. Dvs. tørket ut olje, og kjørte temperaturen opp. Deretter ned med temp. ny olje som ble kokt inn. Men så kunne jeg ikke dy meg. Jeg måtte simpelthen prøve noen egg oppi. Testingen hadde da som formål å få eggene til å sette seg fast. Dette foregikk i to omganger. Først kakket jeg oppi 2 egg, dette på moderat varme. Disse ble stekt og jeg kunne forflytte dem rundt på pannen bare ved å bevege på pannen. De satt ikke fast i det hele tatt. Deretter tenkte jeg å prøve pannen litt hardere. 2 nye egg ble kakket i, også dennegang på moderat varme. Jeg rørte rundt som om det var eggerøre jeg lagde, men også dennegangen gikk dette helt supert og uten antydning til at eggene satte seg fast. Konklusjonen min er dermed at jeg har fått en så godt som ny panne. Som takler dette helt suverent. Men jeg må smøre den etter bruk med matolje. Og en gang i blandt kanskje rense den med salt. Panna mi var jo nesten 10 år gammel, så det var kanskje ikke så rart at den var full av dritt. Selv om jeg ikke var klar over det. Jeg er i allefall superfornøyd med alle de gode tipsene jeg har fått i denne tråden, så tusen tusen takk til alle. Så sparte jeg jo også noen kroner på det, selv om det ble litt jobb. Men det var en gøy og lærerik jobb, så da er det jo helt greit. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no