Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Potet,gulrot,blomkål og brokkoli (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28005)

Jannicke 06-09-09 21:22

Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Ja dette var fast tilbehør hos oss, noen ganger alle 4 noen ganger 2 eller 3 av dem alt eter som.

Nå er det jo nesten bare brokkoli og blomkåål som er lov.
Men det blir jo kjedelig med blomkål mos og brokkolimos eller kokt blomkål og brokkoli, uansett hva man har til middag lissom.....

Noen tips til annet tilbehør?

Er ikke så fantasifull vi da, og litt sære, og "liker ikke"-faktoren er nok høy!:o

Gerd 06-09-09 21:28

Sv: Potet-gulerot-blomkål og brokkoli
 
Tenk grønnsaker som vokser over jorden. :ja: Da har du massevis av muligheter. Karboinnholdoversikt finner du på fremsda her.

Fungirl 06-09-09 21:47

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Må bare spørre om du har lest boka siden du kun sier at blomkål og broccoli er lov?
Som Gerd sier så er de fleste grønnsaker lov, hold deg til de som vokser over jorda.

Kitt 06-09-09 23:00

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Squash, paprika, rosenkål, all slags kål, spinat(smaker svært lite, altså!), sopp, agurk, purre, vårløk, løk, stangselleri..........
Mye å velge mellom!
Man må bare tørre å prøve noe nytt. Kan godt være det du ikke liker, blir noe annet i en annen sammenheng!;)

Jannicke 06-09-09 23:03

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 765778)
Må bare spørre om du har lest boka siden du kun sier at blomkål og broccoli er lov?
Som Gerd sier så er de fleste grønnsaker lov, hold deg til de som vokser over jorda.

Kjære vene da, jo jeg HAR lest boka, stort sett alt. Beklager så meget at jeg formulerte meg feil, det jeg MENTE er at vi har stort sett de 4 tingene til tilbehør til middagen, altså potet, gulerot, blomkål og brokkoli. Forde det er dette vi liker. Nå er så vidt meg bekjent gulerot og potet "ikke lov". Dermed er det bare brokkoli og blomkål av våre 4 favoritter som er "lov".

Beklager feilformuleringen!!

Jeg VET da at squasj, aubergine, sopp, oliven, spinat osv er "lov" men disse er lite aktuelle hos oss da vi ikke liker dette.

Vi liker paprika, løk, men der er jo mye karber da....

Carisma 06-09-09 23:09

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Squash og sopp smaker stort sett ingenting, og smaker av det krydderet man tilsetter. jeg kunne ikke fordra sqaush før, for det ble bare kladdete og smakte lite eller ingenting. Nå bruker jeg det kjempemye, blandt annet denne varianten:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24799

Kitt 06-09-09 23:10

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jannicke (Innlegg 765818)

Jeg VET da at squasj, aubergine, sopp, oliven, spinat osv er "lov" men disse er lite aktuelle hos oss da vi ikke liker dette.

Vi liker paprika, løk, men der er jo mye karber da....

Vel, squash og aubergine smaker jo fint lite, da!;)

Jeg bruker en del løk og paprika, bare ikke så mye av gangen og velger bort den røde paprikaen med mest karber!

(Hender jeg sniker opp i litt gulrot også, men bare en sjelden gang, altså:o)

Gerd 07-09-09 06:35

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Ellers så anbefaler jeg å bruke litt tid på å se gjennom oppskrifter for å få ideer til tilbehør. Det er utrolig hva krydder og urter kan gjøre med smaken på grønnsaker :ja:
Og grønnsaker kan blandes i uante varianter, stekes kokes, moses, ovnsbakes osv osv :ja:

Fungirl 07-09-09 09:02

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jannicke (Innlegg 765818)
Kjære vene da, jo jeg HAR lest boka, stort sett alt. Beklager så meget at jeg formulerte meg feil, det jeg MENTE er at vi har stort sett de 4 tingene til tilbehør til middagen, altså potet, gulerot, blomkål og brokkoli. Forde det er dette vi liker. Nå er så vidt meg bekjent gulerot og potet "ikke lov". Dermed er det bare brokkoli og blomkål av våre 4 favoritter som er "lov".

Beklager feilformuleringen!!

Jeg VET da at squasj, aubergine, sopp, oliven, spinat osv er "lov" men disse er lite aktuelle hos oss da vi ikke liker dette.

Vi liker paprika, løk, men der er jo mye karber da....

Du trenger ikke å bli sur fordi jeg spør om du har lest boka, er jo ett naturlig spørsmål når jeg oppfatter at du kun har spist blomkål og broccoli.

Hannehk 07-09-09 09:45

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Jeg synes vi må være åpne for å prøve ting selv om vi kanskje ikke liker det ved første tanke. kanskje har du ikke så mye til overs for sopp eller squash, men vær likevel åpen for å prøve det i foskjellige retter. Jeg har selv hatt en veldig restriktiv holdning til disse "nye" grønnsakene, men har etterhvert lært meg til at de er både spennende og eksotiske bare man lager dem til på rette måten. det gjelder forøvrig ting som f.eks Cottage Cheese også som jeg HATET før. Nå kan jeg nærmest spise det rett fra boksen uten noe til :D Vær åpen for å prøve selv om du ved første tanke ikke har særlig lyst. Det er sjelden vi bruker kun blomkål og brokkoli for å si det sånn....

Jannicke 07-09-09 14:45

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Vel, jeg ser det oppfattes som om jeg ikke har smakt noe særlig annet enn poteter, gulerot, brokkoli, og blomkål.

Men jo, jeg HAR smakt, jeg har spist det meste. Jeg har bla 15 mnd erfaring i utenriks sjøfart med indiske og filipinske og britiske kokker.
Samt at vi ofte eksprementerer med nye retter.
Så jeg har smakt grønnsaker i uendelig mange varianter.

Men, nå er det slik da, at smaken er som baken......delt i to.

Imse 07-09-09 14:56

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Må bare spørre, du spiser salat? Det er perfekt tilbehør. Er jeg lat skjærer jeg opp agurk i skiver og kanskje 2 cherr*tomater og dr*sser på salt på pepper, enkelt og godt.

Bromkål og brokkoli hver dag hadde jeg blitt lei, for jeg er ikke sååå glad i det. Men potet og gulrot har jeg spist pent lite av fra før og savner ikke... Så der er jeg kanskje i en annen stilling. Men det har tatt meg tiden fra mars til nå å takle å ikke spise pasta... Men det er pastan som har gjort meg feit..

Fungirl 07-09-09 14:58

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Men da forstår eg ikke helt hva du mener? Hvis du har prøvd andre grønnsaker og ikke liker de så er det kanskje ikke så mange råd å komme med.
Men kanskje du kan prøve med andre varianter av blomkål og broccoli?
Fløtegratinert blomkål for eksempel? Jukseris?
Ikke stress med å utvide grønnsaksamlingen hvis du ikke er så glad i det, se heller om du kan lage andre varianter av det dere faktisk liker.

Areola 08-09-09 09:33

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Jannicke - ingen er ute etter å ta deg. Du spørte om råd, de gav deg råd.

...og hvis du ikke liker noe annet en blomkål og brokkoli er det lite vi kan gjøre med det ;)

Carisma 08-09-09 09:40

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 766648)
...og hvis du ikke liker noe annet en blomkål og brokkoli er det lite vi kan gjøre med det ;)

Men mye du kan gjøre med det, brokkoli og blomkål altså :ja: Se på oppskriftsalbumet på Gerd sin profil, tror du finner 6-7 variasjoner over blomkål bare der.

Jannicke 08-09-09 22:15

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 766652)
Men mye du kan gjøre med det, brokkoli og blomkål altså :ja: Se på oppskriftsalbumet på Gerd sin profil, tror du finner 6-7 variasjoner over blomkål bare der.

Det er nettopp det jeg ser litt på no, blir litt kjedelig med brokkolimos til alt....Greit med litt vriasjon.

Vi har stort sett salat til det meste, men da er det stort sett 120 gr kinakål og 30 gr paprika og 60 gr agurk på hver talerken ved middagen. Det blir en bra stor "haug det".... og så brokkoli og blomkål stort sett som mos,( men nå skal vi teste ut litt flere varianter.) og så kjøtt i en eller anen variant.

Carisma 08-09-09 22:26

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jannicke (Innlegg 767040)
og så brokkoli og blomkål stort sett som mos

I dag laget jeg brokkolimos med litt sellerirot oppi. Veldig godt, sellerirota ble ikke skarp, bare tilførte litt sødme. Mye mindre skarp/mektig smak enn f.eks blomkålmos (som jeg er fryktelig lei :)

Jannicke 09-09-09 09:28

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Ååå, god ide, jeg har selerirot i kjøleskapet,

Sandrine 09-09-09 10:06

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Du kan også ta den helt ut og lage Sellerirotmos hvis du liker denne grønnsaken...
  • Del opp sellerirot i biter og kok dem i litt salt (ca 10-15 minutter).
  • Hell av vannet og tilsett ca 25 g smør pr. 100 g sellerirot.
  • Bruk stavmikser til du har en passe glatt mos. (På et punkt i prosessen ser dette ut til å være altfor lite selleri og altfor mye smør...)
  • Krydres med f.eks. muskat.
Jeg levde lenge i villfarelsen om at sellerirot hadde mye karber (det er bare 2,8) og bare egnet seg i lapskaus. Nå er dette blitt min nye broccoli.

~Rosa Skydått~ 16-09-09 16:33

Sv: Potet,gulrot,blomkål og brokkoli
 
Ja, nå skal jeg prøve meg på flere gode broccoli blandinger.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no