Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Tacokjøttboller (bilder) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53977)

Mat for sjelen 20-02-13 07:50

Tacokjøttboller (bilder)
 
1 Vedlegg
Linfrømel har flere fantastiske egenskaper, (fiberrikt, glutenfritt og rikt på Omega 3 fettsyrer bl.a.),
og i kjøttfarsen til disse kjøttbollene fungerte det utmerket som bindemiddel. Jeg har tidligere forsøkt fiberhusk i kjøttfarser, men det ble bare rot... Den smeltet når jeg begynte å steke kjøttbollene, og ble en slimaktig uappetittlig affære... :(
Linfrømelet derimot fikk farsen til å henge godt sammen, og gjorde den smidig og god å forme.

Oppskrift
ca 40 stk
500 g kjøttdeig
20 g linfrømel eller finmalte linfrø
1 egg
1 ss hjemmelaget tacokrydder

Bland sammen alle ingrediensene til en smidig og god deig.
Form små kjøttboller med en skje, fuktet i litt vann.

Stek kjøttbollene i stekepannen, eller er du litt lat som meg kan du steke de i stekeovnen. Legg kjøttbollene i en langpanne kledd med bakepapir, og stek på varmluft ved 200 grader i 10 - 15 minutter.

Server med litt hjemmelaget Salsa, rømme, en frisk salat og gjerne litt hjemmelaget Guacamole.


♥ Tove

Vibeke-67 20-02-13 12:09

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Ser gode ut! Hvor får du kjøpt linfrømel? Jeg synes det er vanskelig å male frøene.

En annen ting; samboer og jeg undrer oss over hvorfor man bruker kjøttdeig i kjøttboller og lignende, og ikke karbonadedeig? Jeg har siden oppstarten på lavkarbo (fedon) bare byttet ut kjøttdeigen med karbonadedeigen. Men jeg husker ikke argumentene for å bruke karbonadedeig framfor kjøttdeig!

Mat for sjelen 20-02-13 14:23

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1427966)
Ser gode ut! Hvor får du kjøpt linfrømel? Jeg synes det er vanskelig å male frøene.

En annen ting; samboer og jeg undrer oss over hvorfor man bruker kjøttdeig i kjøttboller og lignende, og ikke karbonadedeig? Jeg har siden oppstarten på lavkarbo (fedon) bare byttet ut kjøttdeigen med karbonadedeigen. Men jeg husker ikke argumentene for å bruke karbonadedeig framfor kjøttdeig!

Jeg kjøper DETTE linfrømelet fra iHerb :) Men det går helt fint an å lage sitt eget linfrømel, ved å finmale linfrø i en blender eller kaffekvern f.eks.

Når en spiser lavkarbo bruker en gjerne kjøttdeig fordi denne inneholder mest fett :) Men, du kan helt klart bruke karbonadedeig i disse kjøttbollene :D

Bønna200 20-02-13 19:05

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Dette hørtes godt ut. :ja:

Men jeg kommer nok til å bruke kyllingkjøttdeig, siden det er det jeg tåler best. Burde funke det vel?

Mat for sjelen 20-02-13 19:30

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1428018)
Dette hørtes godt ut. :ja:

Men jeg kommer nok til å bruke kyllingkjøttdeig, siden det er det jeg tåler best. Burde funke det vel?

Klart det :D:D Kyllingkjøttdeig er generelt litt mer klissete å jobbe med, men det går helt fint å bruke det i denne oppskriften :)

Bønna200 20-02-13 19:33

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1428026)
Klart det :D:D Kyllingkjøttdeig er generelt litt mer klissete å jobbe med, men det går helt fint å bruke det i denne oppskriften :)

Da er det bare å få tak i linfrømel først. :) Så den du linket ikke var på lager, så får smøre seg med tålmodighet...

Mat for sjelen 20-02-13 19:38

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1428028)
Da er det bare å få tak i linfrømel først. :) Så den du linket ikke var på lager, så får smøre seg med tålmodighet...

Eller du kan male linfrø selv og lage ditt eget mel :)

Bønna200 20-02-13 19:40

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1428029)
Eller du kan male linfrø selv og lage ditt eget mel :)

Det er Bønna det er snakk om her altså! :lol:
Men takk for tips, blir vel litt billigere også det. :ja: Kanskje jeg skal slå til og gjøre det.

Ziltoidia 20-02-13 19:52

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Mon tro om kikertmel hadde gått an o_____O Nå må jo det prøves. ...En gang.

Chopperen min nekter å ta for seg noe som er mindre enn solsikkekjerner.

Vibeke-67 20-02-13 20:35

Sv: Tacokjøttboller... (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1427982)
Jeg kjøper DETTE linfrømelet fra iHerb :) Men det går helt fint an å lage sitt eget linfrømel, ved å finmale linfrø i en blender eller kaffekvern f.eks.

Når en spiser lavkarbo bruker en gjerne kjøttdeig fordi denne inneholder mest fett :) Men, du kan helt klart bruke karbonadedeig i disse kjøttbollene :D

Takk skal du ha! Tenker dette skal prøves ut i helgen, sammen med de andre gode taco- oppskriftene dine. Lefsene er jo geniale!

Tenkte forresten det hadde med fettet å gjøre, ja. Jeg begynte med Fedon i 2007 og har bare fortsatt med karbonadedeig etterpå.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no