Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   GI Null Kjøttbrød ala Moi (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33440)

CHJ 07-05-10 12:27

GI Null Kjøttbrød ala Moi
 
Da har jeg akkurat prøvesmakt noen kjøttkaker av kjøttbrød miksen min, var veldig vellykket, så tenkte jeg skulle dele litt med meg.

Ingredienser:
400g Kjøttdeig (gjerne en med masse fett)
400g Svinekjøttdeig (gjerne med masse fett)
100g Bacon (terninger eller småbiter av vanlig bacon)
100g Revet ost (Gjerne en med litt smak)
6 egg
2-3 dl fløte
1 løk (velg selv hvilken løk du vil ha og hvor mye)
2ts salt (mindre om du ikke vil ha det så salt)
1ts paprika pulver
3 ts pepper (igjen etter smak)
0.5 ts h vitløkspulver
0.5 ts løkpulver

Her kan man så klart ha i mer eller mindre av alle krydder, kan anbefale chilipepper/chilikrydder, spisskummin, røkt paprika, fersk chili, fersk hvitløk, urter mm.

Fremgangsmåte:
Start med å steike baconet. Jeg vil ha det i brødet, du kan også legge bacon strimler på toppen av brødet. Men skal man ha det i frysen er det ikke vits. Hakk løken, når baconet er halvsteikt og slipper fettet så ha i løk.

Ha kjøtt og egg i en skål, rør rundt. Anbefaler faktisk hendene her i begynnelsen. Hell i fløten 1/3 om gangen og rør rundt. Når jeg har hatt i alt fløten så kan man røre med en slikkepott. Ha i krydderier og rør igjen. Tilsett baconet og alt fettet i panna. Ha i litt om gangen og rør rundt, så blir innholdet i panna fort kald. Til slutt ha i ost og rør en siste gang.

Tips: Er du usikker på krydderiet og mengde salt og pepper. anbefaler jeg deg å steike en liten teskjed etter att du har hatt i bacon og ost. Da kan du prøvesmake. Da slipper du å smake på den rå kjøttmixen. Det er bedre å kryddre flere ganger og få det perfekt enn å ende opp med et alt for salt kjøttbrød!

Når du er fornøyd med røra, sleng det i en smurt brødform og steik lederst i ovnen på 180 grader i ca 1-1.5 time. Om du er uheldig å brødet blir for litet stekt, så er det bare å slenge "brødskivene" i panna. Skal man fryse kjøttbrødet så er det nesten litt bra å ha en rød midt da man skal steike bitene igjen.

Kom gjerne med andre smarte tips og ideer til hva man kan ha oppi. Personlig vil jeg teste et lamme-kjøtt-brød med rosemarin, fresk chili og hvitløk neste gang.

Alt i alt bør dette kjøttbrødet gi ca en totalt på 17 g carbo, dvs 1.8g per 100g. Og en Skaldeman Fettratio på 1.40.

Belin 10-05-10 17:51

Sv: GI Null Kjøttbrød ala Moi
 
Mmmmm, dette kjøttbrødet er fantastisk godt! Jeg lagde en stor form i dag.
Men jeg skippet løk og bacon. Hadde også blåmuggost oppi, og masse chili (pulver) så den ble litt hot. Og hadde også hvitløk. Dette er lurt å ha stående, enkelt å ta med seg og enkelt om man ikke orker å lage noe annet.
Sikkert godt med en tynn skive oppå "ostebrød" også.

:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no