Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sukkerfri jordbærgelé (bilder) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53890)

Mat for sjelen 03-02-13 00:33

Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
3 Vedlegg
Hjemmelaget Gelè helt uten kunstige tilsetningsstoffer, aroma, farge og E-stoffer. Sukkerfri er den også... :)

Å lage gelè selv høres ut som et skikkelig kjøkken-prosjekt som tar laaang tid, og noe som er mye mer avansert enn å ta den vanlige pakken. Det kan jeg herved avkrefte!
Hjemmelaget Gelè lager du på 5 - 10 minutter....:D

Denne jordbærgelèn smaker faktisk jordbær. Nydelig frisk og naturlig smak som ungene elsket...:D

Oppskrift
5 dl vann
5 ts gelatinpulver
200 g jordbær (gjerne frosne)
1/2 ts vaniljeekstrakt
3 - 4 ss sukrin

Kok opp vann og jordbær. Mos blandingen med en stavmikser eller i en blender. Smak til med sukrin, og ha i vaniljeekstrakt. Rør til slutt inn gelatinpulver.
Sil blandingen gjennom en finmasket melsikt over i en bolle, og sett kjølig til geleen er stiv i ca 6 - 8 timer...



♥ Tove

Imse 03-02-13 12:46

Sv: Sukkerfri Jordbær - Gelè...(bilder)
 
Nammi! Dette har jeg tenkt på i flere uker at jeg skulle lage, av bringebær. Typisk nok har jeg ikke nok gelantin i hus i dag da.

kamp 06-02-13 15:47

Sv: Sukkerfri Jordbærgelé...(bilder)
 
Jeg prøvde å lage med blåbær og den ble ikke stiv, så jeg får gjør et forsøk med jordbær og tilsette mer gelatin neste gang jeg lager blåbær :)

Mat for sjelen 06-02-13 15:53

Sv: Sukkerfri Jordbærgelé...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1425213)
Jeg prøvde å lage med blåbær og den ble ikke stiv, så jeg får gjør et forsøk med jordbær og tilsette mer gelatin neste gang jeg lager blåbær :)

Usj :confused: det var dumt! Jeg hadde en pakke med gelatinpulver fra Bakern, og der står det på baksiden av pakken: Til dessertgele; 1 ts pulver pr dl varm saft Fulgte bare dette og gelèen min ble akkurat som den skulle... Hvilket merke brukte du?? Trodde ikke det var forskjell på merkene...:confused:

kamp 06-02-13 16:23

Sv: Sukkerfri Jordbærgelé...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1425215)
Usj :confused: det var dumt! Jeg hadde en pakke med gelatinpulver fra Bakern, og der står det på baksiden av pakken: Til dessertgele; 1 ts pulver pr dl varm saft Fulgte bare dette og gelèen min ble akkurat som den skulle... Hvilket merke brukte du?? Trodde ikke det var forskjell på merkene...:confused:

Hindu.

Dracoster 01-03-13 00:50

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

smgj 01-03-13 07:28

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dracoster (Innlegg 1429968)
Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Sukker og karbohydrater er ikke det samme. ;)

Imse 01-03-13 08:07

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dracoster (Innlegg 1429968)
Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Men sukkerfri menes fri for sukrose(farin), så ja den er sukkerfri, men inneholder selvsagt bl.a. naturlig litt fruktose fra bærene. Er det noe å kvervulere for da?
Jeg har i hvertfall null problemer med litt bær på ketogent kosthold, jeg spiser det ikke daglig og jordbær spises en sjelden gang. Man må ikek spise søtt heller, men jeg velger en og annen dessert innimellom.

Mat for sjelen 01-03-13 10:22

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dracoster (Innlegg 1429968)
Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Geleen inneholder ikke sukker, og er pr definisjon sukkerfri :)
Jordbær inneholder fruktose, og geleen er dermed ikke fri for karbohydrater ;)
Viktig å holde begrepene fra hverandre her...

Dracoster 02-03-13 17:18

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Dere skjønner vel at det er likegyldig for en diabetiker hva sukkeret kalles? Skal dere kalle noe sukkerfritt, så må det også være sukkerfritt.

Jordbær har i gjennomsnitt 10 gram sukker per 100 gram. Til sammenligning har 1 dl cola 10,6 gram sukker.

nellie 02-03-13 17:23

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Nå vet vel en diabetiker dette fra før?

smgj 02-03-13 22:32

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dracoster (Innlegg 1430265)
Dere skjønner vel at det er likegyldig for en diabetiker hva sukkeret kalles? Skal dere kalle noe sukkerfritt, så må det også være sukkerfritt.

Jordbær har i gjennomsnitt 10 gram sukker per 100 gram. Til sammenligning har 1 dl cola 10,6 gram sukker.

Det er forskjell på sukkerfritt og karbohydratfritt - og dette vet en oppegående diabetiker.

http://snl.no/sukker

Mariann S 03-03-13 00:04

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dracoster (Innlegg 1430265)
Dere skjønner vel at det er likegyldig for en diabetiker hva sukkeret kalles? Skal dere kalle noe sukkerfritt, så må det også være sukkerfritt.

Jordbær har i gjennomsnitt 10 gram sukker per 100 gram. Til sammenligning har 1 dl cola 10,6 gram sukker.

Om du først skal skrive kor mange karber jordbær har so bør det iallefall vere riktig ;) 6,6 gr pr 100 gram.

Googla litt om jordbær og diabetes, og blandt anna når eg leste her, so var faktisk jorbær sunt i forhold til diabetes :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no