Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Insulin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13958)

Dårrit 28-07-07 15:08

Insulin
 
Jeg fikk svar på en del prøver i posten i dag. Dette er svar fra en gynekolog, ikke fra fastlegen. Vår opprinnelige avtale er at jeg skal kontakte ham etter en avtalt vektnedgang.

Det jeg stusset på, var at insulinnivået mitt var høyt, jeg fikk beskjed om å kutte ned på sukkeret. Det er vel og bra. Men desse prøvene er tatt etter at jeg har fulgt Atkins i to mnd, ingen sprekker og med et lavt karboinntak. (under 20)

Så, bør jeg kontakte fastlegen for videre undersøkelser?
Glukoseverdien var også relativt høy, 5,2.
Insulinverdien var 1125.

Jeg ser at desse verdiene ikke er over referanseverdiene, men som sagt så er dette etter to mnd med lavkarbokur.

Dårrit 28-07-07 15:49

Sv: Insulin
 
Nå har jeg lest en hel del om insulin her inne. Mange knallgode innlegg.
Men jeg lurer litt på hvor lang tid insulinet vil bruke på å stabilisere seg, så jeg håper at noen her har erfaring med dette.

Summer 28-07-07 15:57

Sv: Insulin
 
Det kommer an på hvor langt insulinresistensen er kommet. Jo mer ubalanse det er, desto lengre tid bruker kroppen på normalisere.

Dårrit 28-07-07 16:00

Sv: Insulin
 
Men i utgangspunktet må jeg regne med at verdiene var høyere før jeg begynte på denne kuren?

Summer 28-07-07 21:26

Sv: Insulin
 
Høyere eller det samme ja. :)

Dårrit 29-07-07 01:15

Sv: Insulin
 
Okey, takk skal du ha.

Student88 28-09-11 14:22

Sv: Insulin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dårrit (Innlegg 311433)
Det jeg stusset på, var at insulinnivået mitt var høyt, jeg fikk beskjed om å kutte ned på sukkeret. Det er vel og bra. Men desse prøvene er tatt etter at jeg har fulgt Atkins i to mnd, ingen sprekker og med et lavt karboinntak. (under 20)

Så, bør jeg kontakte fastlegen for videre undersøkelser?
Glukoseverdien var også relativt høy, 5,2.
Insulinverdien var 1125.

Jeg ser at desse verdiene ikke er over referanseverdiene, men som sagt så er dette etter to mnd med lavkarbokur.

Dette var veldig høgt ja, glukoseverdien er ok, men C-peptidet(ergo insulinet er høgt). Men, det er faktisk ikkje berre glukose som er skyld i høg insulinproduksjon. Pluss at eg vil tru det tar tre månadar før kroppen responsponerar sikkelig. Det hevda i alle fall legen min angåande triglyserider og kolesterol, og eg trur nok insulin også har omlag same tidsperspektivet...

I boka: Rang and Dale's: Pharmacoloy, som er boka i farmakologi(legemiddellære) for medisin og farmasistudentar, i alle fall i Bergen(der eg går).
I den står det, tatt frå kapittelet om diabetes, fritt oversatt: "hovudstimulatoren til insulin er blodglukose(blodsukker på populært norsk). Andre stimuli som kan auka insulinutskillinga er aminosyrer(spesielt arginin og leucin), feittsyrer, det parasympatiske nervesystemet, peptidhormon frå tarmen og legemiddel som verkar på sulfonylurea reseprorane(herunder ein del medisin mot diabetes).

Dette var nytt for meg, som utifrå dette forumet nesten har trudd at du ikkje har noko insulin i kroppen om du kuttar karbohydrata. Men tenkte det kan vera ok kunnskap å dela. Men, det står ikkje noko om kor mykje dei ulike stimulia faktisk skil ut insulin.

Kitt 28-09-11 14:28

Sv: Insulin
 
Nå er denne tråden mer enn 4 år gammel og siden det var en gynekolog som tok blodprøvene vil jeg tro at det var en del av en PCOS- utredning.

C- peptid på over 700 indikerer en insulinresistens og over 1100 levner vel ingen tvil!
Det er helt vanlige verdier i forhold til en PCOS- diagnose og behandles vel stort sett med metformin!

Ikke kommet til gyn- delen enda?;)

Og insulin må man nok ha, tilførsel av karber eller ikke!:p


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no