Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Rart at nøtter kan hindre vektnedgang. (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14465)

Zoë 24-08-07 10:23

Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Jeg kan skjønne at enkelte varer kan hindre vektnedgang om man har intoleranse eller insulinresistens o.l.

Men jeg synes det er så merkelig at nøtter kan ha en slik virkning.

De inneholder jo store mengder sunt fett - skulle ikke det tvert imot BIDRA til vektnedgang på lavkarbokost?

guro 24-08-07 10:24

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Jamen, det er jo individuelt hva man tåler også av sunne matvarer.

Nille 24-08-07 10:25

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Det har nok med en intoleranse og mengde å gjøre. Jeg tåler absolutt ikke mandler om jeg skal end i vekt. Men kan spise valnøtter f.eks. uten problem....

Valeriana 24-08-07 11:11

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Om folk kan spise nøtter og samtidig gå ned i vekt er nok ganske individuelt, ja. Men i utgangspunket ser det ut til at nøtter er bra i forbindelse med vektnedgang samtidig som det inneholder en god del sunne fettstoffer.

Jeg holder på med en ernæringsrelatert utdanning, og i forbindelse med en gruppeoppgave på studiet skulle vi ta for oss en forskningsartikkel om nøtter og vektendringer. Artikkelen handlet om et forsøk hvor testpersonene skulle spise som de ellers pleide å gjøre, men i tillegg skulle de også spise 35g valnøtter daglig. De fikk da et høyere energiinntak enn normalt. I følge vanlige teorier om energi inn og energi ut skulle testpersonene ha lagt på seg under forsøket, men sannheten var de motsatte, de gikk ned i vekt. Artikkelen fortalte også at det var utført lignende tester med andre typer nøtter som ga lignende resultater

Ciss 24-08-07 11:46

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Valeriana (Innlegg 326295)
men i tillegg skulle de også spise 35g valnøtter daglig. De fikk da et høyere energiinntak enn normalt. I følge vanlige teorier om energi inn og energi ut skulle testpersonene ha lagt på seg under forsøket, men sannheten var de motsatte, de gikk ned i vekt.

Dette kan kanskje ha litt med mengde å gjøre også? Jeg synes i alle fall ikke det er lett å stoppe etter bare 35 gram nøtter, så da lar jeg heller helt være.

Distrea 24-08-07 12:00

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ciss (Innlegg 326309)
Dette kan kanskje ha litt med mengde å gjøre også? Jeg synes i alle fall ikke det er lett å stoppe etter bare 35 gram nøtter, så da lar jeg heller helt være.


:ja: :ja: :ja:

Dixie 24-08-07 12:31

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Jeg tåler mandler veldig bra. Spiser selvfølgelig begrensede mengder, men vekten går ned. Tror også at dette er veldig individuelt, men jeg ble anbefalt mandler av en ekspert på insulinresistens og diabetes.

Karin 24-08-07 16:23

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Så nok en gang er poenget at vi bare må prøve oss frem, for vi er forskjellige. Jeg tåler det meste, og klarer godt å stoppe, men jeg har en forferdelig svakhet hvis jeg kommer i nærheten av peanøtter! De er jo ikke helt heldige, både litt mye karber og så saltet, da. Jeg pleide (på vedvarende eller lifetime maintenance) å unne meg en håndfull i ny og ne, men det var overhodet ikke lurt. Dessuten ble det sjelden bare en håndfull. Så nå for tiden er de bannlyst fra mitt hus, og jeg koser meg med andre nøtter i stedet for.

Men jeg må si at den hørtes utrolig interessant ut, den artikkelen du snakker om, Valeriana!

Nille 24-08-07 16:29

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Håper at ernæringsutdannelsen tar for seg at at det ER forskjeller mellom folk, og at de faktisk kan være ganske ekstreme. Spesielt når det gjelder slanking. Det burde være pensum at et kosthold ikke funker for alle, men at det finnes omtrent like mange forskjeller som det finnes mennesker.


Valeriana 24-08-07 17:18

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karin (Innlegg 326414)
Men jeg må si at den hørtes utrolig interessant ut, den artikkelen du snakker om, Valeriana!

Jeg skal prøve å legge ut artikkelen, må bare se om jeg klarer å legge til vedlegg. Jepp, der fikk jeg det til!

Zoë 24-08-07 19:01

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Takk for svar.

Da går jeg utifra at nøtter (spesielt valnøtter og mandler) i begrensede mengder er så helsefremmende som jeg tror - inntil det motsatte evt. viser seg.

leenam 25-08-07 13:39

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
En av oss må ha lest artikkelen feil, jeg leser at de la på seg, men mindre enn økt energiinntak skulle tilsi...

eriksen 25-08-07 23:50

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Ja, de la visst på seg, men ikke så mye som de antok.
Den største feilkilden i denne studien er jo at deltakerne selv rapporterte det de hadde spist 24 timer før. Slikt fører nesten alltid til under- eller overrapportering.
Og, som det står i artikkelen - "Furter research is needed".... Pilotstudier er interessante, men man bør ikke rette seg etter én enkelt forskningsartikkel.

Aqua 26-08-07 00:27

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
En liten kommentar til dette innlegget her: jeg spiste gjennom ett år 30 gram med valnøtter daglig, fordelt over hele dagen og gikk samtidig på G. Roede diett og tok av 26 kilo. Legger til at jeg på dette året ikke inntok melkprodukter (melkefett).
Noen av disse ukene inntok jeg ikke valnøtter og heller ikke melkeprodukter og nedgangen uteble.

Valeriana 26-08-07 00:49

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av leenam (Innlegg 326825)
En av oss må ha lest artikkelen feil, jeg leser at de la på seg, men mindre enn økt energiinntak skulle tilsi...

Beklager så mye, det jeg skrev var ikke helt riktig, husket litt feil der.

Undersøkelsen viste at testpersonene hadde en svak vektøkning, men langt mindre enn antatt i forhold til energiinntaket. Samtidig hadde de en nedgang i fettmasse og en økning i fettfri kroppsmasse og vann i kroppen.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no