Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Personlig trener ... Er det noe vits`a ? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49957)

BitTorres 19-12-11 19:32

Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Jeg ser noen her har registrert at Robert Eiliertsen, som er redaktør for fitnessbloggen, har laget en konkuranse der du kan vinne 1 års gratis trening. Altså personlig trener. PT. Meningene om det er naturlig nok varierte her inne, hvor ikke alle er like innsatt i trening som i lavkarbo. Noen her skjønte ikke at noen gadd å betale så mye for en trener, når man ikke var toppatlet. Jeg fikk lyst til å rydde opp litt i forvirringen.
Det blir litt likheter her: Hvorfor gidde å spise så mye fett og smør`a?
Eller: Hvorfor kjøpe personlig trener a?
Svaret på begge to er: Det gir deg et bedre liv, en bedre kropp.
En personlig trener fra USA ville jeg vært forsiktig med, det er utrolig mye vanskelig å sjekke kompetansen der borte. Uansett om han har vært "MR. Ohio state" eller hva det nå måtte være. Har du tatt PT på Norges idrettshøyskole så har du nok kunnskap til å sette opp et godt treningsprogram, normalt sett. Det er den kunnskapen en PT har. Hvordan sette opp et godt program, og hvordan utføre en øvelse riktig. Det finnes gode, og det finnes noen riktige dårlige PT`r, som i alt annet. Noen har utdannet seg videre, noen i kosthold, noen i kroppsammensetning, andre i idrettsskader. Den beste PT`n er ofte den som har sett en del ting, en som har vært i gamet noen år, som kan inspirere, og som kan sette sammen et program som passer deg og din kropp som hånd i hanske. Og som pusher deg på en måte som gjør at du aldri har hatt det så gøy når du har trent før, og resultatene kommer 3 ganger så raskere enn de gjorde før. En god PT gjør treninga gøy, og resultatmessig svært hurtig. Grunnen til at resultatene kommer kjapt med en PT, er at du utfører øvelsene på en måte som gjør at de "tar" der de skal "ta", og at du klarer et par reps mer per sett pr gang, eller at du klarer å løpe det siste intervalldraget like raskt som det første, selv om du egentlig ikke orket det. En PT har et engasjement i DEG som gjør at du blir "tent" når du skal trene, og dere har timeavtale, så du MÅ trene.
Mens andre danser Zumba ( og har det sikkert kjempegøy ) uten å bli flink til noe annet enn å danse. Når det gjelder å forme kroppen, så er det kun èn ting som gjelder, å det er å trene med vekter (helst ikke i maskiner).
Løper du litt intervall et par dager i uken i tillegg så er hjertet sikret også, selv om hjertet får god trening i tunge knebøy og markløft eller chins.
Toppatleter har sjelden personlige trenere. Northug for eksmpel har ikke det. Det er nemlig ikke den PT i verden som holder følge med ham. Toppatleter har stort sett spesialister til å sette opp sine program, og de følger dem oftest alene. Noen idretter passer bedre enn andre til å ha PT, som bodybuilding eller lignende.
Den som størst utbytte av PT er mannen i gata!
Vil du komme i GOD form, og det RASKT, så..ja, da er det en vits i å kjøpe PT. (Bare pass på at han digger lavkarbo :) )

Kanutten 19-12-11 19:52

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BitTorres (Innlegg 1269682)
Jeg ser noen her har registrert at Robert Eiliertsen, som er redaktør for fitnessbloggen, har laget en konkuranse der du kan vinne 1 års gratis trening. Altså personlig trener. PT. Meningene om det er naturlig nok varierte her inne, hvor ikke alle er like innsatt i trening som i lavkarbo. Noen her skjønte ikke at noen gadd å betale så mye for en trener, når man ikke var toppatlet. Jeg fikk lyst til å rydde opp litt i forvirringen.
Det blir litt likheter her: Hvorfor gidde å spise så mye fett og smør`a?
Eller: Hvorfor kjøpe personlig trener a?
Svaret på begge to er: Det gir deg et bedre liv, en bedre kropp.
En personlig trener fra USA ville jeg vært forsiktig med, det er utrolig mye vanskelig å sjekke kompetansen der borte. Uansett om han har vært "MR. Ohio state" eller hva det nå måtte være. Har du tatt PT på Norges idrettshøyskole så har du nok kunnskap til å sette opp et godt , normalt sett. Det er den kunnskapen en PT har. Hvordan sette opp et godt program, og hvordan utføre en øvelse riktig. Det finnes gode, og det finnes noen riktige dårlige PT`r, som i alt annet. Noen har utdannet seg videre, noen i kosthold, noen i kroppsammensetning, andre i idrettsskader. Den beste PT`n er ofte den som har sett en del ting, en som har vært i gamet noen år, som kan inspirere, og som kan sette sammen et program som passer deg og din kropp som hånd i hanske. Og som pusher deg på en måte som gjør at du aldri har hatt det så gøy når du har trent før, og resultatene kommer 3 ganger så raskere enn de gjorde før. En god PT gjør treninga gøy, og resultatmessig svært hurtig. Grunnen til at resultatene kommer kjapt med en PT, er at du utfører øvelsene på en måte som gjør at de "tar" der de skal "ta", og at du klarer et par reps mer per sett pr gang, eller at du klarer å løpe det siste intervalldraget like raskt som det første, selv om du egentlig ikke orket det. En PT har et engasjement i DEG som gjør at du blir "tent" når du skal trene, og dere har timeavtale, så du MÅ trene.
Mens andre danser Zumba ( og har det sikkert kjempegøy ) uten å bli flink til noe annet enn å danse. Når det gjelder å forme kroppen, så er det kun èn ting som gjelder, å det er å trene med vekter (helst ikke i maskiner).
Løper du litt intervall et par dager i uken i tillegg så er hjertet sikret også, selv om hjertet får god trening i tunge knebøy og markløft eller chins.
Toppatleter har sjelden personlige trenere. Northug for eksmpel har ikke det. Det er nemlig ikke den PT i verden som holder følge med ham. Toppatleter har stort sett spesialister til å sette opp sine program, og de følger dem oftest alene. Noen idretter passer bedre enn andre til å ha PT, som bodybuilding eller lignende.
Den som størst utbytte av PT er mannen i gata!
Vil du komme i GOD form, og det RASKT, så..ja, da er det en vits i å kjøpe PT. (Bare pass på at han digger lavkarbo :) )

Du skriver mye og jeg orker ikke lese mye nå, men JA, jeg skulle gjerne hatt en personlig trener som pisket meg når det måtte trenges.

Malice 19-12-11 20:15

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Jeg hadde gjerne tatt imot en personlig trener, men jeg har ikke råd til å betale en selv. Men har forlengst meldt meg på den fitnesskonkurransen. Veiledning om riktig trening hadde vært flott, og en påpusher hadde heller ikke vært å forakte. Søstera mi som har gått ned nær 60 kilo hadde stort utbytte av å ha personlig trener, ikke bare ble formen bedre, men hun fikk bygd opp kroppen ordentlig igjen etter så pass stort vekttap, og mindre løshud enn hva hun ellers ville hatt.

gamlebyen 20-12-11 09:31

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Meget bra innlegg, BitTorres!
Har selv ingen erfaring med PT, men ser andre som instrueres/piskes av sine PT'er der jeg trener, dog er det ikke mange av dem.
Om man ikke er vant til å trene i studio f eks, så kan det jo være lurt å ta noen timer med PT for å, som du skriver, lære å gjøre de riktige øvelsene til rett tid og på riktig måte.

j88 20-12-11 10:29

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Veldig bra innlegg. Jeg har selv trent med PT en gang i uka i 6 mnd, jeg var normalvektig og i relativt god form da jeg begynte, men jeg har fått et utrolig stort utbytte av det allikevel, det er virkelig verdt alt jeg har betalt.

Peppa Gris 20-12-11 10:30

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Personlig trener hadde vært drømmen!

nellie 20-12-11 16:48

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Etter å ha observert et eks antall PTtimer kan jeg si at jeg overhodet ikke trenger en slik en. Klarer heeelt fint å presse meg selv, teste ut nye ting osv på egenhånd, eller så finner like mye motivasjon og hjelp i å trene med ei venninne. Men jeg har min egen private PT hjemme som lærer meg og korrigerer teknikker, har lest flere gode styrketreningsbøker, artikler osv.

Jeg liker å presse meg ut av komfortsonen, men er man ikke så glad i det kunne man sikkert trengt en som veileda og pressa litt.

aliasdictus 20-12-11 18:37

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Jeg tror at hvis man ikke har spesielt god kunnskap om trening, så kan pt være smart, spesielt med tanke på å lære mer om trening. I praksis tror jeg mange personlige trenere i størst grad fungerer som dyre treningskompiser :) Hvem har sagt at venner ikke kan kjøpes :p

ToreH 21-12-11 04:22

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Kan ikke si at de jeg har møtt med PT er spesielt mye sprekere enn meg må jeg si. De er selvsagt sterkere siden de pumper jern. Jeg pumper jo ikke jern. Så hva skal man bruke en PT til da? Bli flinkere til å pumpe jern? eller bli flinkere til å sykle eller løpe? Eller blir man en bedre kampsportutøver?

Charlott 21-12-11 08:29

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1270344)
Kan ikke si at de jeg har møtt med PT er spesielt mye sprekere enn meg må jeg si. De er selvsagt sterkere siden de pumper jern. Jeg pumper jo ikke jern. Så hva skal man bruke en PT til da? Bli flinkere til å pumpe jern? eller bli flinkere til å sykle eller løpe? Eller blir man en bedre kampsportutøver?

Vil tro man lærer å trene "riktig" og tilrettelagt? Bli flinkere til å trene, rett og slett.
Jeg kunne gjerne tenkt med å hatt en PT, tror det kunne vært artig og lærerikt! :D

j88 21-12-11 10:26

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1270344)
Kan ikke si at de jeg har møtt med PT er spesielt mye sprekere enn meg må jeg si. De er selvsagt sterkere siden de pumper jern. Jeg pumper jo ikke jern. Så hva skal man bruke en PT til da? Bli flinkere til å pumpe jern? eller bli flinkere til å sykle eller løpe? Eller blir man en bedre kampsportutøver?

jeg bruker iallfall pt til å lære rette teknikker , men også for å få noen til å presse meg hardere på intervalltrening enn det jeg selv hadde gjort.

langaard 21-12-11 10:46

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Jeg har min egen pt, mannen min:p

Opheliia 23-12-11 00:08

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Robert er meget flink, finner man en PT som har hans kunnskap så har man scoret høyt! Det er derimot ganske mange dårlige PT-er, så man kan godt undersøke litt hvor og hvem man bør velge. I Trondheim f.eks har man Robert og dyktige folk på Kaliber Gym (selvfølgelig flere, men disse utpeker seg, spør du meg). :D

Opheliia 23-12-11 00:10

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1270344)
Kan ikke si at de jeg har møtt med PT er spesielt mye sprekere enn meg må jeg si. De er selvsagt sterkere siden de pumper jern. Jeg pumper jo ikke jern. Så hva skal man bruke en PT til da? Bli flinkere til å pumpe jern? eller bli flinkere til å sykle eller løpe? Eller blir man en bedre kampsportutøver?

Å pumpe jern er noe av den viktigste treningen spør du meg, så du burde kanskje vurdere en PT for å lære det ja;).
Jeg har kun møtt spreke PT-er, kanskje jeg er heldig? Eller så må det være at jeg bor en plass med mange gode:o

Buddhamaya 15-01-12 16:55

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Jeg også har lyst på PT! Har ønsket meg det i mange år. Har hatt vanskelig for å drive meg sjøl. Det snakkes om å lære riktige teknikker her, men jeg ville nok gjort det først og fremst for motivasjonen.
Men det er dyrt. Men jeg ser også at det er verdt det. Har vært på nippen mange ganger! Nå har jeg møtt en, som virker flink. Så får jeg se om jeg skal bestille et opplegg. Foreløpig så får lavkarbosidene være min PT.... ;-)

ToreH 15-01-12 17:16

Sv: Personlig trener...er det noe vits`a ??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 1271319)
Å pumpe jern er noe av den viktigste treningen spør du meg, så du burde kanskje vurdere en PT for å lære det ja;).

Feil, fullstendig feil også. Pumpe jønn er langt fra det viktigste du gjør ;)
Funksjonell styrketrening derimot, det er et viktig supplement til almenn helsemessig trening.

Og nei, jeg trenger ikke en PT for å vise meg/lære meg å trene styrke :D Men takk for tilbudet/vurderingen hehe.

TrillTrall 15-01-12 18:50

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Er det bare meg som absolutt ikke kunne tenke meg en personlig trener!? Jeg er av den typen som ikke oppsøker helsestudioer og om jeg skulle finne på å gjøre det så ville jeg deltatt på et stort parti med noe og gjemt meg bort på bakerste rad. :)

Gerd 15-01-12 18:51

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1283531)
Er det bare meg som absolutt ikke kunne tenke meg en personlig trener!? Jeg er av den typen som ikke oppsøker helsestudioer og om jeg skulle finne på å gjøre det så ville jeg deltatt på et stort parti med noe og gjemt meg bort på bakerste rad. :)

Da er vi 2 :)

langaard 15-01-12 18:54

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1283532)
Da er vi 2 :)

3, med meg:D

Jean1986 21-12-13 14:58

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Skal anskaffe en PT nå, så det blir spennende:) Det er et stort steg for meg siden jeg ikke liker treningssenter, men det er en frykt jeg må komme over.
Skal møte en for bare ett møte den 31.desember, så det skal bli spennende.
Han har vært PT i 11 år og er engelsk :O Så må nok finpusse engelsken litt:P

langaard 21-12-13 16:57

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Er så heldig at jeg bor sammen med min pt :)

Jean1986 21-12-13 20:05

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1470790)
Er så heldig at jeg bor sammen med min pt :)

Heldig ja:)

langaard 21-12-13 20:45

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jean1986 (Innlegg 1470803)
Heldig ja:)

Også er det billig :D

nellie 21-12-13 20:53

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Like billig som å trene seg selv!:)

Jean1986 21-12-13 23:09

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1470807)
Like billig som å trene seg selv!:)

For dem som har styrke til å gjør det selv ja, det ekje dumt og få veiledning til å trene riktig akkurat syns e for dem som ikkje har så mye kunnskap.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no