Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Mat for sjelens klippfiskgryte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51276)

Mat for sjelen 12-03-12 08:30

Mat for sjelens klippfiskgryte (med bilde)
 
1 Vedlegg
Klippfisk er en råvare vi nordmenn er alt for lite flinke til å benytte oss av. Dette er kortreist mat med lange tradisjoner her i landet. Mesteparten av klippfisken som produseres eksporteres til Spania, Portugal og Brasil - her kan de virkelig kunsten å tilberede klippfisk.
Mange forbinder kun klippfisk med retten Bacalao - men dette er en fantastisk råvare en kan lage så uendelig mye godt av. Ordet bacalao på spansk (bacalao) og portugisisk (bacalhau) betyr rett og slett torsk, og fersk, usaltet torsk omtales som bacalhau fresco.

Klippfisk er skikkelig slowfood - og mat for skikkelige matelskere...

Oppskrift
ca 1 kg ferdig utvannet klippfisk
1 gul paprika
1 grønn paprika
1 purreløk
1/2 rød chili
1 - 2 fedd hvitløk
olivenolje
1 boks hakkede hermetiske tomater
1 boks kremfløte

Start (minst) dagen før med å legge klippfisken i vann. En tommelfinger regel er 1 døgn pr cm fisk - er fisken 2 cm tykk, må du regne 2 døgn utvanning...
Jeg bruker gjerne å vanne ut litt store mengder når jeg først er i gang, og fryser så ned ferdig utvannet fisk i porsjonspakker. Da trenger jeg ikke planlegge så mye dersom jeg får lyst på klippfisk en dag :-)

Skjær opp alle grønnsakene og surr myke i litt olivenolje.
Tilsett tomater og fløte, og la det stå å putre i ca 15 min.
Skjær fisken i passe store biter og legg i gryten - la trekke i ca 15 - 20 min.

Serveres med kokt blomkål eller brokkoli, eller evt. potet for de som spiser det :-)

Bee 12-03-12 14:34

Sv: Mat for sjelens klippfiskgryte
 
Denne skal jeg prøve denne uken. Kjøpte billig klippfisk på Rema i dag og hadde tenkt å lage bacalao, men jeg tror vi satser på denne i stedet.

Takk for oppskrift! :)

Alynna 13-03-12 04:14

Sv: Mat for sjelens klippfiskgryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bee (Innlegg 1314437)
Denne skal jeg prøve denne uken. Kjøpte billig klippfisk på Rema i dag og hadde tenkt å lage bacalao, men jeg tror vi satser på denne i stedet.

Takk for oppskrift! :)


Takk til begge to! Satt nettopp og lurte på hvor jeg finner billig og bra klippfisk, synes det er litt dyrt for en student som meg. Denne gryten ser nydelig ut, helt etter min smak.

Mat for sjelen 13-03-12 08:24

Sv: Mat for sjelens klippfiskgryte
 
Så fint at dere likte oppskriften :)
Klippfisk er ganske dyrt ja, men husk at for 1 kg tørr klippfisk får du ca 2 kg ferdig utvannet... :D Da blir det ikke riktig så ille allikevel :)

Gryten kan minne mye om Bacalao på smak, bare litt mildere. Har servert denne til mange som synes Bacalao kan bli litt kraftig kost for magen :)
Dessuten er den jo perfekt lavkarbo mat i motsetning til Bacalao som inneholder like mye potet som fisk :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no