Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Lavkarbo og kaloritelling (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46207)

kvitre 18-07-11 21:00

Lavkarbo og kaloritelling
 
Hei og hopp
Har sittet lenge og lest side opp og side ned der enkelte sier at man skal telle kalorier OG være på lavkarbo... Meg = forvirret...

Men i all forvirringen gikk jeg inn på diett.no (hvor jeg legger inn all mat og drikke jeg konsumerer) og fant til min store glede ut at jeg ligger mellom 1500 og 2000 kcal hver dag.. Dette er vel ikke så gale.. er jeg litt flink likevel? Holder meg under 50 karbs hver dag, men ligger som regel rett oppunder 30..

nellie 18-07-11 21:13

Sv: Lavkarbo og kaloritelling
 
Det er nok ingen som sier man SKAL telle kalorier på "lavkarbo":) Bare at det er mange som må holde en viss kontroll.

Yrla 18-07-11 22:08

Sv: Lavkarbo og kaloritelling
 
Kanskje nyttig for de som ikke kjenner eller stoler så godt på sult-og metthetssignalene sine å ha en viss kontroll. Diett. no er et fint redskap for å ha oversikt. Det skal jo gå an å finne et kompromiss eller møtepunkt mellom fornuftig spising, ens personlige smak og kroppens behov. Om man er redd for å være sulten kan det hende man spiser litt for mye, og omvendt, om man er redd for å bli mett spiser man for lite. Det er derfor greit å ha objektive fakta å se på og justere seg litt etter. Å spise bare litt mer eller litt mindre til hvert måltid kan være ganske lett å gjøre om man faktisk spiser litt for mye eller litt for lite.Men hva som er for mye eller for lite vet bare hver enkelts kropp, selvfølgelig.

Peppa Gris 18-07-11 22:37

Sv: Lavkarbo og kaloritelling
 
Jeg ville ikke telt kcal før jeg måtte. Jeg må dessverre, for jeg går opp i vekt når jeg spiser for mye, men hadde jeg ikke gått opp hadde jeg spist alt jeg kom over :D

Nerthus 18-07-11 22:51

Sv: Lavkarbo og kaloritelling
 
Kalorier teller man ikke på lavkarbo.

Har du holdt på i minst 2-6 mnd og ikke gått ned et eneste gram selv om du er reelt overvektig, har kuttet alle partystopper, spiser nok fett og nok protein, drikker nok vann og ellers følger alle generelle regler for et lavkarbokosthold kan det være greit og sjekke at man ikke spiser altfor LITE (for det er det også mange som gjør) eller altfor MYE i forhold til kroppens energibehov.

Dette er fullstendig individuelt - ikke heng deg opp i spesifikke spørsmål fra enkeltpersoner i en spesifikk situasjon - sett deg inn i grunnfilosofien rundt lavkarbo, innfør kostholdet i ditt liv - og se selv om du må gjøre justeringer over tid.
Altfor mange gjør som du - leser ALT om ALLE selv om det ikke nødvendigvis har noe med deg og din kropp og gjøre og begynner og bekymre seg og stresse HELT unødig :)

De aller aller fleste spiser generell lavkarbo uten å telle noe særlig i det hele tatt uten problem :) Unntak er det bestandig, men ikke anta at du selv er et unntak før du har noen mnds erfaring med lavkarbo :)

kvitre 18-07-11 22:56

Sv: Lavkarbo og kaloritelling
 
Tusen takk for gode svar.

Mente jeg hadde satt meg godt inn i lavkarbo..lest bøker, sett på innlegg fra ernæringseksperter osv... Så er godt å vite at jeg faktisk hadde litt rett :)

Det var det der med å ha troen på seg selv :p hahaha..


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no