Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53168)

Zenitra 02-10-12 22:02

Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Jeg har prøvd diverse knekkebrød oppskrifter, men har altså store problemer med å få kjevlet deigen ut på bakepapiret! Det blir bare noe kliss, bakepapiret flyr rundt på disken, deigen henger fast på kjevlen ( har prøvd olje, vann, pose) og jeg hyler som en hyene med håret full av linfrø og nesen dekorert med deig! For ikke å snakke om hvordan kjøkkenet ser ut... My Gad.

Hva gjør jeg galt? Det kan da ikke være SÅ umulig å lage knekkebrød???

Gerd 02-10-12 22:09

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.
 
Jeg bruker slikkepott og smører utover. Dypper slikkepotten jevnlig i kaldt vann :)

Carisma 02-10-12 22:11

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.
 
Kjevle? :confused: Bruk baksiden av en skje, skyll i kaldt vann.

langaard 02-10-12 22:38

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.
 
Legg klumpen med deig på bakepapirkledd stekebrett, legg plastfolie over, og klem utover med hendene, fjer plastfolien og stek;)

Bravo 02-10-12 23:13

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.
 
jeg bruker plastfolie slik langaard beskriver, klemmer grovt utover og finfordeler med kjevle, så blir det flatere og bedre synes jeg. Kjevler oppå plastfolien altså.

langaard 02-10-12 23:19

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bravo (Innlegg 1388785)
jeg bruker plastfolie slik langaard beskriver, klemmer grovt utover og finfordeler med kjevle, så blir det flatere og bedre synes jeg. Kjevler oppå plastfolien altså.

Glemte og skrive at jeg oljer plastfolien først:)
Kjevle funker også:D

Zenitra 03-10-12 09:55

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Hmmm, jeg får prøve igjen... Hvis ikke deigen blir flat nok, blir jo knekkebrødene seige, så jeg har stresset litt så langt i knekkebrødkarriæren for å si det mildt! Kanskje deigen også et for bløt, skal prøve å lage den fastere.

Takk for gode råd folkens!

Gerd 03-10-12 10:21

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du bruker, men den jeg bruker blir en lett smørbar røre, ikke fast deig. Lett å smøre utover og blir sprø, lette og gode :D

teleslynga 03-10-12 10:26

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Jeg bruker hendene, dypper dem i vann først. Lettere å få følelsen av om det er jevnt fordelt med hendene.

Carisma 03-10-12 20:09

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zenitra (Innlegg 1388846)
Hmmm, jeg får prøve igjen... Hvis ikke deigen blir flat nok, blir jo knekkebrødene seige, så jeg har stresset litt så langt i knekkebrødkarriæren for å si det mildt! Kanskje deigen også et for bløt, skal prøve å lage den fastere.

Takk for gode råd folkens!

Stek de litt lenger med døra åpen, så blir de tørre helt igjennom.
Er det Nannah sine du lager?

Moogie 03-10-12 20:31

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
jeg brukte bare skje og smurte utover, ingen problem!

senka 04-10-12 00:26

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Jeg bruker også slikkepott,det går så lett å smøre (da jeg lagde knekkebrød):p

*carpe* 04-10-12 10:52

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Jeg gjør som langaard, men bruker bakepapir til å trykke deigen utover :)

Tarato 04-10-12 12:27

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss
 
Jeg gjør klar stekeplatene med bakepapir på før jeg blander i vannet. Når det er hatt i rører jeg ekstra godt, og øser det over på papiret med en gang jeg begynner å svelle/bli mindre "vassent" - det skjer umiddelbart. Så legger jeg et nytt bakepapir over og smører det ut med hendene og ved hjelp av et kjevle. Det må gå fort, hvis ikke blir deigen for fast og da blir den vanskelig (klissete) å få utover. Så lar jeg platene stå noen minutter slik at knekkebrødene får svelle ferdig.

jeg har forøvrig - ved en glipp - brukt varmt vann da jeg laget knekkebrød. Det varme vannet førte til at fiberhusket svellet umiddebart og ble som små gråe klumper i knekkebrødet.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no