Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Nærmest perfekt quiche lorraine (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53196)

FrkMarge 08-10-12 01:43

Nærmest perfekt quiche lorraine
 
Dette er en rett jeg virkelig har savnet, men nå hoppet jeg i det og laget ostepai igjen - med kokosmel. Den ble 98% lik originalen mener jeg selv i allefall.

Paideigen er egentlig laget etter god gammedags hvetemeloppskrift. Ideen min var å bare bytte det ut medkokosmel, men da måtte jeg modifisere litt til, for jeg tok ikke høyde for hvor tørt kokosmelet faktisk er:eek:

Oppskriften ble som følger:

Paideig:
200g kokosmel
500g mykt smør
ca 2-3 dl kaldt vann
1 strøken ss Husk
1 ts salt

bland det tørre med smøret og spe med kaldt vann til passelig konsistens.
Deretter trykker du deigen ut i en paiform eller lar det stå i kjøleskap til du skal bruke det.
Forstek paibunnen til den er lett gyllen (ca 15 min) ved 200 grader.

Fyll:
ca 500 g kjøtt (jeg brukte kylling og bacon).
Eventuellt sopp
skjær opp ønskede grønnsaker som fx asparges, brokkoli, paprika, løk...)
5-6 egg
2 dl fløte
400g gulost rives

Stek kjøtt og sopp.
Pisk egg, fløte og ha i osten.
KJøtt og grønnsaker has i den forstekte paibunnen og eggebandingen helles over.
Om man har noe igjen av paideigen kan den legges over som lokk.
Jeg klarte ikke å kjevle ut denne deigen, da den ikke er like smidig som hvetemelsvarianten, så jeg trykket ut biter i hånden og la stykkvis som lokk.

Så etterstekte jeg paien i ca 35 min på 200 grader til eggemassen var stivnet.

Denne paien var veldig lik originalen. tenk at kokos kan være så likt på hvete:eek:

stinei 08-10-12 09:54

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Smaker det kokos av bunnen? Har en kjæreste som ikke er så glad i kokos, men ellers så hadde denne vært perfekt middag i dag!

teleslynga 08-10-12 10:07

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Lurer også på det med kokossmaken.

FrkMarge 08-10-12 13:07

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Nei det smaker overhode ikke kokos. Det er det som er så fantastisk.:D
Det smaker ikke nøtter heller. Den eneste smaksforskjellen er en liten anelse sødme.

langaard 08-10-12 14:42

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
500gr smør:eek:

FrkMarge 08-10-12 17:55

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1390273)
500gr smør:eek:

Ja jeg vet...:o
I originaloppskriften er det vel ca 200 g, men dette kokosmelet nermest suger til seg både fett og væske.:(
På den andre siden så er dette en stor paiform og man behøver ikke lage bunnen tykk og trenger ikke lokket. Så med en liten paiform uten lokk er det sikkert nok med halve deigporsjonen :)

Er ikke ment som hverdagskost heller dette da.

stinei 09-10-12 08:30

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Supert! Da blir dette middag i dag! :-)

r.o 09-10-12 11:43

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Hei! Tror dere at dette kan fungere som bunn på blåbærpai?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1390143)
Dette er en rett jeg virkelig har savnet, men nå hoppet jeg i det og laget ostepai igjen - med kokosmel. Den ble 98% lik originalen mener jeg selv i allefall.

Paideigen er egentlig laget etter god gammedags hvetemeloppskrift. Ideen min var å bare bytte det ut medkokosmel, men da måtte jeg modifisere litt til, for jeg tok ikke høyde for hvor tørt kokosmelet faktisk er:eek:

Oppskriften ble som følger:

Paideig:
200g kokosmel
500g mykt smør
ca 2-3 dl kaldt vann
1 strøken ss Husk
1 ts salt

bland det tørre med smøret og spe med kaldt vann til passelig konsistens.
Deretter trykker du deigen ut i en paiform eller lar det stå i kjøleskap til du skal bruke det.
Forstek paibunnen til den er lett gyllen (ca 15 min) ved 200 grader.

Fyll:
ca 500 g kjøtt (jeg brukte kylling og bacon).
Eventuellt sopp
skjær opp ønskede grønnsaker som fx asparges, brokkoli, paprika, løk...)
5-6 egg
2 dl fløte
400g gulost rives

Stek kjøtt og sopp.
Pisk egg, fløte og ha i osten.
KJøtt og grønnsaker has i den forstekte paibunnen og eggebandingen helles over.
Om man har noe igjen av paideigen kan den legges over som lokk.
Jeg klarte ikke å kjevle ut denne deigen, da den ikke er like smidig som hvetemelsvarianten, så jeg trykket ut biter i hånden og la stykkvis som lokk.

Så etterstekte jeg paien i ca 35 min på 200 grader til eggemassen var stivnet.

Denne paien var veldig lik originalen. tenk at kokos kan være så likt på hvete:eek:


Dietta 09-10-12 12:25

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1390573)
Hei! Tror dere at dette kan fungere som bunn på blåbærpai?

Kan ikke skjønne annet. Tilsette litt søtt muligens... :)

FrkMarge 09-10-12 17:17

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1390573)
Hei! Tror dere at dette kan fungere som bunn på blåbærpai?

Jepp det tror jeg den gjør :D
Deigen minner veldig om smuldredeig så det tror jeg går helt fint.

Småspiseren 10-10-12 13:11

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Dette hørtes skikkelig godt ut :D
Er egentlig ikke så glad i pai på grunn av at det er så mye egg, men er det noe annet man kan bruke for å holde fyllet sammen?

smgj 10-10-12 13:48

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Småspiseren (Innlegg 1391035)
Dette hørtes skikkelig godt ut :D
Er egentlig ikke så glad i pai på grunn av at det er så mye egg, men er det noe annet man kan bruke for å holde fyllet sammen?

Gelatin...?

Småspiseren 11-10-12 09:47

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1391054)
Gelatin...?

blir det ikke litt rar konsistens av det? :blinke:

smgj 11-10-12 10:40

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Småspiseren (Innlegg 1391336)
blir det ikke litt rar konsistens av det? :blinke:

Jo, det blir aspik... Derav spørsmålstegnet...

FrkMarge 11-10-12 20:18

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Fylles MÅ jo ikke holde sammen egentlig? Eller?
Jeg elsker eggestanden jeg da, men det lages da andre typer paier som ikke har fast fyll, fruktpaier osv fx. Da behøver vel ikke kjøttpaier heller å være faste? Paien er jo uansett i en form...

Gelantin tåler ikke å varmes opp da, bare om dere skulle teste ut det. Den vil smelte.

brdmnd 11-10-12 20:27

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Hvis det er smaken av egg en ikke liker så godt, kan en jo redusere antall eggeplommer, for det er jo der smaken sitter. Eggehvitene vil holde fyllet godt sammen likevel. Så kan en jo kanskje erstatte noe av fettet i eggeplommene med smør eller fyldig kremost eller noe?

smgj 11-10-12 21:14

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Ostemasse bør fungere, ja. Når det gjelder fruktpaier brukes det ofte litt stivelse i fyllet da som f.eks maizenna eller potetmel.

Småspiseren 15-10-12 15:52

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av brdmnd (Innlegg 1391484)
Hvis det er smaken av egg en ikke liker så godt, kan en jo redusere antall eggeplommer, for det er jo der smaken sitter. Eggehvitene vil holde fyllet godt sammen likevel. Så kan en jo kanskje erstatte noe av fettet i eggeplommene med smør eller fyldig kremost eller noe?

Det er mest den konsistensen man får jeg ikke er så glad i, smaken er som regel god den, men skal teste ut litt med ost en gang i fremtiden, er ikke så flink til å eksperimentere akkurat nå :o

Tarato 20-10-12 20:06

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Jeg lagde denne i kveld; og som jeg har savnet pai! Det ble litt kokossmak på deigen, men ikke noe problem. Kan en ikke spise hvetemel så må en også aksptere andre smaker!

Jeg delte oppskriften i to og greide å spise 3/4 av den. jeg brukte ikke fløte da det var nok med egg og ost. Denne skal helt klart lages flere ganger, med allskens godt oppi!

r.o 24-10-12 10:44

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Dette ble en kjempegod blåbærpai. Ganske lik min "gamle", bare ikke så sprø. Brukte halv porsjon deig med litt søtning i en liten paiform og en pose frossne, opptinte og søtede blåbær med litt fiberhusk og jbkm. Dette holdt også til lokk:) Bra erstatning. Den var best etter å ha stått på benken til den var bare litt lunken... Takk for en bra oppskrift:)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1390573)
Hei! Tror dere at dette kan fungere som bunn på blåbærpai?


Bravo 24-10-12 19:45

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Når det gjelder stivelse og holde sammen-problematikken når man ikke ønsker å bruke så mye egg, så er det et smart triks å male linfrø i kjøkkenmaskin og så røre det ut i vann. La stå og svelle et par minutter ->kjempefin stivelse, og helt lavkarbo også. 1 ss linfrø, malt (eller knust til fint i morter) og rørt ut i 2ss vann er en ok mengde til en pai, vil jeg tro.

Camomilla 05-12-12 16:41

Sv: Nærmest perfekt quiche lorraine
 
*Abbonere* :)

Chamomilla 05-12-12 17:38

Sv: Nærmest perfekt quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1408483)
*Abbonere* :)


:ja:

Tarato 05-12-12 20:15

Sv: Nærmest perfekt Quiche lorraine
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bravo (Innlegg 1395598)
Når det gjelder stivelse og holde sammen-problematikken når man ikke ønsker å bruke så mye egg, så er det et smart triks å male linfrø i kjøkkenmaskin og så røre det ut i vann. La stå og svelle et par minutter ->kjempefin stivelse, og helt lavkarbo også. 1 ss linfrø, malt (eller knust til fint i morter) og rørt ut i 2ss vann er en ok mengde til en pai, vil jeg tro.

Dette minnet meg om en gang i tiden da jeg lagde eggehviteerstatning av linfrø. Jeg kokte opp frøene og skilte ut "slimet" som kom da. Jeg søkte kjapt på nettet nå, og fant denne oppskriften Fungerte kjempefint til baking av kaker. Eller godt nok;) Vi hadde eggeallgeriker i huset og måtte finne alternativer for å kunne bake. :)

Momse 06-05-14 19:17

Sv: Nærmest perfekt quiche lorraine
 
Tror jeg må prøve denne en dag :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no