Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43614)

Entusiastisk 03-05-11 16:33

Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Jeg elsker majones på Fedonbrød-skiva mi, men er det lov hvis man følger Fedon eller lignende kosthold? Jeg bruker lettmajones nå, med 8 karber pr. 100 gram, men bare 2 gram er sukkerarter, så er det bare 2 nettokarber? Er den lov? Eller er vanlig majones bedre? Den er jo en kaloribombe.

Rin 03-05-11 16:59

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Du kan ikke trekke fra noe av karboinnholdet med mindre det er sukkeralkoholer. :) Så det er nok åtte netto karber i den. Fedon har en majonesoppskrift i en av bøkene sine, så jeg gjetter at han synes det er greit - men hvilken kjøpemajones han foretrekker, vet jeg ikke.

Mellon 03-05-11 17:04

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Trodde det ville hvert vanlig majones som var OK, da i mange lettprodukt så er det mer karber, er ikke sikker, men mener på å ha lest det et sted. Og om vanlig inneholder noe mer fett, så er vel ikke det så ille, bruker jo ikke sååå mye ajones, og noe fett skal man jo ha på Fedon også

nellie 03-05-11 17:09

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Fedon bryr seg vel ikke sååå mye om det er to karber i noe eller om det er åtte. Det er liksom ikke så ille betydningsfult der.. Ikke siden man vel ikke skal bruke såååå ille mye majones om gangen.

Jeg hadde tatt den jeg synes smaker best og ikke tenkt så ille mye over det:) Det er jo dobbelt så mye fett i den ekte majonesen, så hvis noe skal tells så er det vel det..

mama67 03-05-11 19:14

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Jeg bruker ikke lettprodukter av noe slag. I lettmajones er fett erstattet med maisstivelse, og jeg kan aldri tenke meg at det er sunnere for kroppen enn det fettet de har fjernet. Fett i majones kommer jo fra olje og eggeplomme, og er ikke farlig. Jeg ville valgt rene produkter framfor lettprodukter anyday!

VSB 05-05-11 00:10

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Jeg mener å ha lest at han anbefaler vanlig majones, men lettrømme og andre meieriprodukter, der fettet kun er fjernet og ikke erstattet av karbohydrater.

Carisma 05-05-11 00:54

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Det vi lærte på Fedon-kurs:
max 1ss majones, helst hjemmelaget. Men hvertfall ikke lett. Og ikke sammen med karbohydrater, moa ikke på skive.... :o

Perleblomsten 05-05-11 00:54

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Hold deg unna lettprodukter, er mitt gode råd. Jeg er på ketolyse og spiser litt ekte majones hver dag, sammen med salami og agurk.

Og det skal jo godt gjøres om du spiser 100 gr i et jafs! så kos deg du:))

Perleblomsten 05-05-11 00:55

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1096660)
Jeg bruker ikke lettprodukter av noe slag. I lettmajones er fett erstattet med maisstivelse, og jeg kan aldri tenke meg at det er sunnere for kroppen enn det fettet de har fjernet. Fett i majones kommer jo fra olje og eggeplomme, og er ikke farlig. Jeg ville valgt rene produkter framfor lettprodukter anyday!

Helt enig med deg, og godt forklart ang innhold i majo:p

Doris 06-05-11 10:36

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Hva med HEllmanns? Den er til og med laget av egg fra frittgående høner - som den eneste majonesen :) og den er gooood og "lov"

Doris 06-05-11 10:37

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
http://2.bp.blogspot.com/_YufSg3STxL...0/DSC_0105.JPG

Photobscura 06-05-11 10:43

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Vel, jeg tenker sånn; Fedon tillater egg, Fedon tillater oljer, så majones burde være greit. Men husk på at majo stort sett inneholder soyaolje, som er en av de verste oljene du kan spise.

Alkazelters 06-05-11 18:24

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1096660)
. Fett i majones kommer jo fra olje og eggeplomme, og er ikke farlig.

Mills majones er laget på soyaolje, som for det aller meste består av raffinert omega 6 fett, som er alt annet enn helsekost. Kavli har en majones laget av rapsolje som må kunne regnes å være hakket bedre. Aller helst bør man spise hjemmelaget majones, som er laget på kaldpressede oljer.

KarMa40 07-05-11 21:40

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Hjemme lager vi majones med mye eggeplommer og litt olivenolje, sitron, salt og pepper.

Deilig og gul og tjukk og klissete..

Atlantis 15-06-11 19:52

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Hellmann's lages også av soya-olje :(

mama67 20-06-11 19:54

Sv: Hva sier Fedon om majones? Lett eller vanlig eller forbudt?
 
Kavli sin ekte majones lages med rapsolje. Den har også tre forskjellige størrelser på hullene på tuben. Veldig smart :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no