Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Sjokoladeprinsens drøm (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49147)

Marella77 03-11-11 15:53

Sjokoladeprinsens drøm
 
Jeg så i butikken i dag en ny sjokolade som het Sjokoladeprinsens drøm. Det er en [COLOR="rgb(75, 0, 130)"]glutenfri sjokolade[/color].

Det er 52,88g pr 100g karbohydrater, men det står at det er 8,4g sukker og 43,52 [COLOR="rgb(75, 0, 130)"]POLYOLS[/color]. Er dette noe man kan trekke ifra slik som sukkeralkohol?

Noen som vet noe om dette?

Lurer også på en annen ting. Kanskje noen av dere vet... I Nannas knekkebrød står det at det skal være KLI: Menes det krusakli eller hva det nå heter? (Det stod at det var laget av hvetekli. Er ikke det dumt for lavkarbo-folk da? Stod at det var 20g kh pr 100g) Finner ikke noe i butikken som heter bare kli. Lurer også på om noen vet hvor man får kjøpt fiberhusk. Og så lurer jeg må, er dette noe man trenger ofte ved matlaging? Er det lissom slikt som bakepulver?

<insert_scary_name_here> 03-11-11 16:03

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Her er en annen tråd om sjokoladeprinsens drøm :)

Kli er nok kruskakli ja, det er stort sett kostfiber såvidt jeg har oppfattet. Fiberhusk er nokså vanlig å få tak i i dagligvare-butikker, hvertfall av litt størrelse! Vi har ikke brukt fiberhusk mye, mange bruker det istedetfor jbkm, fordi de ikke klarer konsistensen på jbkm, men det er ikke noe problem for oss, så da går det ikke mye fiberhusk her...

<insert_scary_name_here> 03-11-11 16:06

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Polyoler er forresten sukkeralkoholer

Marella77 03-11-11 16:12

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1244639)
Polyoler er forresten sukkeralkoholer

Takk :) Vet du om man i teorien kan spise på mye man vil av Natreen og SukrinMelis? Hvem er best for kroppen?

Om man spiser innenfor karb.mengden pr dag, "kan" man da spise sukker? (tar av og til litt krem fra spruteflaske fra Tine.... som inneholder 2%sukker)

Charlott 03-11-11 16:19

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1244640)
Takk :) Vet du om man i teorien kan spise på mye man vil av Natreen og SukrinMelis? Hvem er best for kroppen?

Om man spiser innenfor karb.mengden pr dag, "kan" man da spise sukker? (tar av og til litt krem fra spruteflaske fra Tine.... som inneholder 2%sukker)

Det å spise mengder av kunstig søtning vil for de fleste av oss skape problemer med større søtsug bla :)

Vanlig sukker gir deg blodsukkerstigning og vil også mest sannsynlig gi mer søtsug.

Det er i grunn opp til deg, men anbefalt er det ikke :)

<insert_scary_name_here> 03-11-11 16:20

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Karbohydratene dine skal komme fra grønnsaker, og noen av dem kan komme fra meieriprodukter. Sukker er utrolig kjappe karbohydrater, og virkelig ikke å anbefale. Men ingen har inne kan "nekte" deg noe, det er opp til deg.
I utgangspunktet er sukrin naturlig, så jeg ville heller brukt det enn natreen. Men vær obs på at søte produkter, inkl. de som er søtet med sukrin, opprettholder et søtsug for mange, selv om det ikke påvirker blodsukkeret.

Gerd 03-11-11 17:13

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1244640)
Om man spiser innenfor karb.mengden pr dag, "kan" man da spise sukker? (tar av og til litt krem fra spruteflaske fra Tine.... som inneholder 2%sukker)

Nei. Sukker kan du ikke spise viss du går på ketolysekuren ( som du har i din filosofiboks)

Råder deg til å følge boka :)

Marella77 03-11-11 17:51

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
ok, her var det klar tale... Jeg ønsker jo ikke å trigge søtbehovet, så da holder jeg meg unna... Takk for tilbakemeldingene dere! Flott forum dette. Uten dere her hadde jeg nok ikke kommet så godt i gang! :klem:

Gerd 03-11-11 18:05

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1244675)
ok, her var det klar tale... Jeg ønsker jo ikke å trigge søtbehovet, så da holder jeg meg unna... Takk for tilbakemeldingene dere! Flott forum dette. Uten dere her hadde jeg nok ikke kommet så godt i gang! :klem:

Er jo like greit å følge kuren slik man skal :ja:

Og jeg kan skrive under på at søtstoff trigger søtbehovet. Jeg er sukkeravhengig. Og får jeg i meg sukker, så må jeg stå veldig mot suget som kommer. Det er da 3 dager "avrusning" før det blir bedre og suget minker :ja:

carrobe 03-11-11 18:25

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sjokoladeprinsen er kjempegod :D

Marella77 03-11-11 21:30

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1244639)
Polyoler er forresten sukkeralkoholer

Så da kan jeg trekke i fra disse grammene?

Marella77 03-11-11 21:30

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av carrobe (Innlegg 1244686)
Sjokoladeprinsen er kjempegod :D

Takk- men nå fikk jeg mer lyst på den... :sikle: hehe

<insert_scary_name_here> 03-11-11 21:33

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1244812)
Så da kan jeg trekke i fra disse grammene?

Ja, i en del tilfeller kan man det. Men vær obs - ikke alle søtningsstoffer er "trygge", f.eks. gir sorbitol og xylitol blodsukkerøkning, og kan ikke trekkes fra.

Marella77 03-11-11 23:53

Sv: Sjokoladeprinsens drøm.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1244819)
Ja, i en del tilfeller kan man det. Men vær obs - ikke alle søtningsstoffer er "trygge", f.eks. gir sorbitol og xylitol blodsukkerøkning, og kan ikke trekkes fra.

Dette sukkeret het noe på mon... Tror jeg.,

Alynna 04-11-11 00:11

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sannsynligvis maltitol, det er noe som heter mannitol også.

Det strides veldig om man kan trekke fra maltitol helt, eller om man bare kan regne med at det er halvparten av vanlig sukker. Noen detter ut av ketose, andre ikke. Anbefaler å google litt.

Dette forumet er det eneste jeg har surfet gjennom som er ganske gjennomgående positivt til maltitol, hvorfor vet jeg ikke. Ting blir litt sånn man blir fortalt det, kanskje?

lizliz 04-11-11 00:33

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Maltitol er et sukkeralkohol som påvirker folk forskjellig. Noen reagerer på det ( da mener jeg at man faktisk tar det opp i kroppen..) og kan ikke trekke fra disse sukkeralkoholene. Mens andre gjør ikke det.

Jeg testet på meg selv med å måle blodsukker.. og slik jeg ser det så kan ikke jeg trekke fra disse karbohydratene fullstendig ettersom mitt blodsukker steg da jeg spiste sjokolade søtet med maltitol..

correct me if i'm wrong... Har prøvd å lese om det her inne, og det er det jeg har funnet fram til.... Så er ikke sikkert man kan spise denne sjokoladen med like god samvittighet :(

Marella77 04-11-11 10:38

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1244884)
correct me if i'm wrong... Har prøvd å lese om det her inne, og det er det jeg har funnet fram til.... Så er ikke sikkert man kan spise denne sjokoladen med like god samvittighet :(

Jeg tror det er best for meg å holde meg helt unna jeg ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1244881)
Sannsynligvis maltitol, det er noe som heter mannitol også.

Dette forumet er det eneste jeg har surfet gjennom som er ganske gjennomgående positivt til maltitol, hvorfor vet jeg ikke. Ting blir litt sånn man blir fortalt det, kanskje?

Ja, det ar Maltitol som jeg tenkte på... Jeg dropper den sjokoladen jeg ;)

smgj 04-11-11 12:06

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1244881)
Sannsynligvis maltitol, det er noe som heter mannitol også.

Det strides veldig om man kan trekke fra maltitol helt, eller om man bare kan regne med at det er halvparten av vanlig sukker. Noen detter ut av ketose, andre ikke. Anbefaler å google litt.

Dette forumet er det eneste jeg har surfet gjennom som er ganske gjennomgående positivt til maltitol, hvorfor vet jeg ikke. Ting blir litt sånn man blir fortalt det, kanskje?

Mannitol er iallfall et helt luftvåpen i min mage. Maltiol også, men i mindre grad. For meg er det bedre å holde seg unna og heller skeie ut med *litt* ekte sukker (eller hjemmelagt sjokolade med sukrin/xylitol) en sjelden gang.

Marella77 04-11-11 14:06

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1245089)
Mannitol er iallfall et helt luftvåpen i min mage. Maltiol også, men i mindre grad. For meg er det bedre å holde seg unna og heller skeie ut med *litt* ekte sukker (eller hjemmelagt sjokolade med sukrin/xylitol) en sjelden gang.

Men er ekte sukker ekte? Hvorfor er det 100kh i sukker, og ingenting i Sukrin? Hvem er mest ekte?

smgj 04-11-11 14:28

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1245221)
Men er ekte sukker ekte? Hvorfor er det 100kh i sukker, og ingenting i Sukrin? Hvem er mest ekte?

Begge deler er vel "ekte" egentlig, men det jeg mente var vel heller ikke "ekte" egentlig men heller "vanlig"... Som i "vanlig sukker".

Når det gjelder kalorier så er det vel sånn at det som tunga smaker som søtt har liten sammenheng med hva kroppen klarer å forbrenne. Dermed kan "ting med søtsmak" ha fra 0 til "mange" kalorier.

Sukrin har jeg brukt litt av, men jeg synes ikke alltid den kalde smaken er like grei. Kommer an på hva man lager.

Marella77 04-11-11 16:25

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1245237)

Sukrin har jeg brukt litt av, men jeg synes ikke alltid den kalde smaken er like grei. Kommer an på hva man lager.

Takk for svaret! Kan jeg spørre hva du bruker mest av "sukker". Jeg har kun brukt sukrinmelis en gang, i vispet krem. Det var ok.

smgj 04-11-11 16:44

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1245298)
Takk for svaret! Kan jeg spørre hva du bruker mest av "sukker". Jeg har kun brukt sukrinmelis en gang, i vispet krem. Det var ok.

Jeg går jo på Primal Blueprint. Der er 150g karbohydrat øverste veilendende grense for vektvedlikehold, og man er veldig mye mer opptatt av hva man spiser (så økologisk, basert på rene råvarer, vilt som mulig og helt uten e-stoffer eller melvarer). Dermed har jeg mye større spillerom enn deg mhp karbohydratene. :)

Sånn rent praktisk forsøker jeg å ikke spise søtt til hverdags untatt litt frukt eller bær. For meg er det mest effektivt å ha et hverdagskosthold som ikke har mye søtsmak.
Jeg skeier ut med mørk sjokolade, enten kjøpt eller hjemmelaget. Lager jeg "søte saker" så forsøker jeg å benytte dadler, uraffinert (lysebrunt)sukker, honning, xylitol eller sukrin.

Marella77 04-11-11 18:10

Sv: Sjokoladeprinsens drøm
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1245308)
Jeg går jo på Primal Blueprint. Der er 150g karbohydrat øverste veilendende grense for vektvedlikehold, og man er veldig mye mer opptatt av hva man spiser (så økologisk, basert på rene råvarer, vilt som mulig og helt uten e-stoffer eller melvarer). Dermed har jeg mye større spillerom enn deg mhp karbohydratene. :)

Sånn rent praktisk forsøker jeg å ikke spise søtt til hverdags untatt litt frukt eller bær. For meg er det mest effektivt å ha et hverdagskosthold som ikke har mye søtsmak.
Jeg skeier ut med mørk sjokolade, enten kjøpt eller hjemmelaget. Lager jeg "søte saker" så forsøker jeg å benytte dadler, uraffinert (lysebrunt)sukker, honning, xylitol eller sukrin.

ok, takk for tilbakemeldingen :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no