Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Verdens beste ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37465)

bevaremegvel 08-04-11 13:19

Sv: Verdens beste ostekake
 
Jeg laget denne til bursdagen min i går og den var nyyydelig!! :D

Jeg skåldet ikke mandlene og kom ikke på at jeg skulle gjort det heller :rolleyes:

Jeg brukte blåbærsaft som jeg hadde søtet selv til gelelokket :)
Dette fordi en i familien ikke tåler alle de E ene som er i "kjøpe" saft.

Kaka var en kjempesuksess :D

LilleMill 08-04-11 14:48

Sv: Verdens beste ostekake
 
Jeg har Funlight wildberries også tror jeg så kan jo bruke den. Men kaka har jo "krympa" i formen så jeg håper jeg får på geleen uten at det renner nedover på siden. Får vente til geleen er litt seig.

LilleMill 08-04-11 14:53

Sv: Verdens beste ostekake
 
Blir litt mange spørsmål her, men vil helst ha det riktig. Hehe. 3 dl ublandet saft, blir ikke det veldig sterk smak?

aatinka 08-04-11 15:31

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LilleMill (Innlegg 1078747)
Blir litt mange spørsmål her, men vil helst ha det riktig. Hehe. 3 dl ublandet saft, blir ikke det veldig sterk smak?

Det ble ikke det til meg, jeg bruker ublandet saft, men tinte bær avgir jo litt væske og jeg søtet ikke bærene. I originaloppskriften bruker jeg bær, koker dem og har oppi potetmel/maisenna for å tykne.

Det kan jeg jo ikke gjøre på lavkarbo, så da blir det gele i stedet :)

aatinka 08-04-11 15:50

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel (Innlegg 1078681)
Jeg laget denne til bursdagen min i går og den var nyyydelig!! :D

Jeg skåldet ikke mandlene og kom ikke på at jeg skulle gjort det heller :rolleyes:

Jeg brukte blåbærsaft som jeg hadde søtet selv til gelelokket :)
Dette fordi en i familien ikke tåler alle de E ene som er i "kjøpe" saft.

Kaka var en kjempesuksess :D

Takk for tilbakemelding! Da skal jeg prøve å ikke skålde mandlene neste gang, det er en utakknemlig jobb... :eek:

Pandora 08-04-11 16:48

Sv: Verdens beste ostekake
 
Tusen takk for oppskrift aatinka!!:):)

Denne kaken var bare supergod:blomster:


Jeg skoldet bare halvparten av mandlene (orket ikke mer!)...grovhakket mandlene i mangel av mandelkvern (også en utaknemlig jobb..) - brukte bare et beger rømme, og valgte Lerums skogsbærsaft som ikke er søtet med aspartam men sucralose. Har fått det for meg at det er hakket sunnere:p

Fulgte ellers oppskrift til punkt og prikke; kaken så kjempefin ut og smakte vilt godt; Verdens beste ostekake sign meg:hungry:..bra vi er flere til å dele her..

aragon 08-04-11 19:23

Sv: Verdens beste ostekake
 
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan bruke gelatin i fyllene, så det blir fromasj
som i ei vanlig ostekake. Det må jo gå ann å lage en mandelbunn som oppskriften her og erstatte melis med Feks. splenda og bruke gele av gelatin og fun. eller er det en grunn for at det bør stekes?
Nysgjerrigper:)
Lager foresten kaka nå og tror dette skal bli bra

|Ingrrid 08-04-11 19:42

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1078650)
Jeg syns ikke denne smaker rømme, men jeg liker rømme så kanskje jeg ikke merker det?

Min smakte heller ikke rømme. Men så syns jeg rømmefyllet var så godt at jeg nesten spiste det opp da.. :D

LilleMill 08-04-11 19:59

Sv: Verdens beste ostekake
 
Jeg syns rømmefyllet var mye bedre enn ostefyllet. Ostefyllet ble litt stivere, og mer kornete på en måte. God kake, men litt spesiell. Favoritten min er fortsatt Nilles appelsinvariant av Fedons ostekake :)

LilleMill 08-04-11 21:16

Sv: Verdens beste ostekake
 
Samboeren min fikk smake nå, og han syns det var den beste lavkarbokaka han hadde smakt :D

Gracella 08-04-11 22:51

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aragon (Innlegg 1078862)
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan bruke gelatin i fyllene, så det blir fromasj
som i ei vanlig ostekake. Det må jo gå ann å lage en mandelbunn som oppskriften her og erstatte melis med Feks. splenda og bruke gele av gelatin og fun. eller er det en grunn for at det bør stekes?
Nysgjerrigper:)
Lager foresten kaka nå og tror dette skal bli bra

Tror gjerne at man kan blande i gelatin i de forskjellige fyllene - rømmefyllet var jo bare himmelsk, hadde nesten ikke lyst til å bruke det på kaken i det hele tatt :rolleyes:

Kaka var i allefall kjempegod og den beste jeg har smakt av lavkarbokakene!
Tok imidlertid litt mindre mandler så mandelbunnen ble litt tynnere. Og jeg blandet sukrin og splenda for å unngå den kalde ettersmaken til sukrinet...

aatinka 09-04-11 01:48

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aragon (Innlegg 1078862)
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan bruke gelatin i fyllene, så det blir fromasj
som i ei vanlig ostekake. Det må jo gå ann å lage en mandelbunn som oppskriften her og erstatte melis med Feks. splenda og bruke gele av gelatin og fun. eller er det en grunn for at det bør stekes?
Nysgjerrigper:)
Lager foresten kaka nå og tror dette skal bli bra

Det må du jo gjerne gjøre, men da blir det en annen slags ostekake eller fromasjkake :p

Gracella 09-04-11 10:09

Sv: Verdens beste ostekake
 
Ble litt kake til frokost i dag, namme-nam!!:)

|Ingrrid 09-04-11 13:43

Sv: Verdens beste ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LilleMill (Innlegg 1078932)
Samboeren min fikk smake nå, og han syns det var den beste lavkarbokaka han hadde smakt :D

haha, det syns min og :D

aatinka 22-05-11 14:58

Sv: Verdens beste ostekake
 
Jeg har oppdatert litt på oppskriften med annen bunn, ostekrem til pynt og lagt inn bilder på bloggen min.

Den nye bunnen kan anbefales!!!

Det er ca 40 karbohydrater i hele kaka og fordelingen iflg diett.no er:

Fett: 88%
Proteiner: 9%
karbohydrater: 3%

sylwester 02-05-16 12:07

Sv: Verdens beste ostekake
 
Hadde førtiårslag med familien på søndag og tok meg tid til å lage denne kaken. Den er fremdeles den beste!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no