Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Lavkarbo irsk brød (irish soda bread) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55940)

Kanutten 12-09-14 13:36

Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Jippi!! Brød slik jeg liker det! :sikle:

Spiser seff irsk sodabrød hver gang vi er i Irland, men har ikke liksom tenkt på å lage det selv. Men prøvde i dag og det ble kjempegodt!

2 dl surmelk (ca 4 karber pr dl)
60% passelig mengde avfettet mandelmel
40% frø/nøtter/kli etc
1/2 ts salt
1 ts natron

Gå utifra mengden surmelk.
Bland mel og frø/nøtter/kli sammen med salt og natron. Lag en grop i midten og ha i surmelka. Bland godt sammen. Deigen skal bli ala trolldeig/plastelina, dvs den skal ikke henge fast på bordet. Trill en stor bolle og klapp den litt flat. Snitt et kryss med en skarp kniv.

Stekes i stekovn først på 230 grader ca 15 min, deretter ned til ca 180 grader til ferdig, ca 25 min +-.
Eller den kan klappes flat til en ca 1 cm tykk rund sak som kuttes opp i "kakestykker" og stekes på stekepanna.

Nydelig godt brød! Men glemte seff å ta bilde under baksten....

Hubba Bubba 13-09-14 13:55

Sv: Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Denne fikk jeg lyst til å prøve. Er det viktig at det er avfetter madelmel? Og skal det være hele nøtter frø etc i resten eller skal de knuses eller males?

Jeg er på jakt etter brøderstatning som ikke er svampete:eek:

TrillTrall 13-09-14 14:13

Sv: Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Er det ikke natron og solsikkefrø som blir lysegrønt når det blandes og stekes sammen? Jeg bakte ett eller annet lavkarbobrød en gang og det ble i alle fall lysegrønt! :lol:

Kanutten 13-09-14 14:22

Sv: Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hubba Bubba (Innlegg 1495692)
Denne fikk jeg lyst til å prøve. Er det viktig at det er avfetter madelmel? Og skal det være hele nøtter frø etc i resten eller skal de knuses eller males?

Jeg er på jakt etter brøderstatning som ikke er svampete:eek:

Har ikke prøvd med ikkeavfettet mandelmel så jeg vet ikke om det er viktig eller ei. Men vet at noen tilsetter smør/olje i deigen. Prøv deg frem og gi gjerne tilbakemelding! :D

Kanutten 13-09-14 14:23

Sv: Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1495693)
Er det ikke natron og solsikkefrø som blir lysegrønt når det blandes og stekes sammen? Jeg bakte ett eller annet lavkarbobrød en gang og det ble i alle fall lysegrønt! :lol:

:lol: Jeg får grønnfarge i mine brød når jeg bruker gresskarkjerner. :p

Hubba Bubba 14-09-14 00:05

Sv: Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Lysegrønt brød:p Jeg skal prøve. Skal kjøpe surmelk og prøve ut brødet.

TrillTrall 14-09-14 10:33

Sv: Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hubba Bubba (Innlegg 1495740)
Lysegrønt brød:p Jeg skal prøve. Skal kjøpe surmelk og prøve ut brødet.

Jeg husker ikke hva det var som gjorde det lysegrønt, men det var natron og noe - jeg tror solsikkefrø var en del av det. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no