Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Steketid på lammelår (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36904)

Camel 26-09-10 00:12

Steketid på lammelår
 
Tenkte jeg skulle lage lammelår for første gang,
så jeg fant et lite lår på rundt et kilo, greit for to personer liksom. :)
Men nå når jeg sitter å leser om fremgangsmåter er alle oppskriftene
beregnet på lår på ca 2,5 kilo.
Der står det at lammelåret skal stå i ovnen til steketermometeret viser
70 grader, men blir det det samme på et puslete lite lår som det jeg har
kjøpt? Det er virkelig lite! Har størrelsen noe å si? (Haha.)

Har dere noen forslag til hva som er godt til?
Vil lage den perfekte søndagsmiddagen. :D

arkine 26-09-10 06:34

Sv: Steketid på lammelår
 
70 gr. er perfekt. uansett str, på låret

Zillah 26-09-10 07:38

Sv: Steketid på lammelår
 
Ja, kjøttet skal ha same kjernetemperatur uansett kor stort det er. Men eit lite lår vil trenge kortare steiketid enn eit stort for å oppnå same kjernetemperatur.

Du kan ta som utgangspunkt cirka en time per kilo, v 125° C. Det betyr ikkje at du skal sette alarmen på utrekna tid og så la ho stå utan å sjekke termometeret, men det kan vere ein peikepinn på når du treng å begynne å forberede middagen viss du har ein plan for når det skal vere ferdig. Sjekk termometeret i god tid før du trur steika er ferdig. Tenk også på at temperaturen går sakte opp i starten, men når det begynner å nærme seg slutten går det veldig fort.

Når temperaturen er 65-70° tar du ho ut (65° viss du liker steika litt rosa inni, 70° for gjennomsteikt), pakkar ho inn i aluminiumsfolie og lar ho kvile i ein halvtimes tid mens du lager saus, grønsaker eller kva som no gjenstår å gjere. Så kan du skjære ho opp. Ho blir ikkje iskald, berre saftig og fin :)

Bon appetit!

Zincite 26-09-10 09:34

Sv: Steketid på lammelår
 
Angående tilbehør :) smak og behag naturligvis.

Jeg har laget fløtegratinert løk til. Dvs steker løk til den blir blank, eventuelt et par skjeer stekesjy fra steken. Heller fløte i stekepanna og koker litt inn, peprer godt, flytter over i ildfast form og har på revet ost. Ca 200g i ovn til osten har fått farge.

Ellers liker jeg smørstekt rosenkål til lammestek.

Har sett oppskrift på hasselback-champignon her. Det er sikkert nydelig til lammestek :)

Lykke til, det er ikke så vanskelig som jeg trodde det var første gang jeg prøvde ;)

Camel 26-09-10 11:58

Sv: Steketid på lammelår
 
Ja, det var det jeg tenkte, men vil helst være 100% sikker. :D
Tusen takk alle sammen! Nå gleder jeg meg til middag.

kamp 26-09-10 12:12

Sv: Steketid på lammelår
 
Jeg har en fin oppskrift på lammelår. De blir omtrent like saftige som om de (eller det) hadde stått på lang tid.

@font-face { font-family: "Times New Roman"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }
Lammelår
1 lammelår (ca 2,5 kg)
Salt
Pepper
Kni inn med salt og pepper.
Stek det på 220 grader i 15 min.
Åpne døra og la temperaturen bli 70 grader.
Lukk døra
Stekes videre i 1 time.
Skru opp temperaturen til 220 (med døren igjen) og stek i ca 30 minutter til temperaturen er 68.
Kjernetemp skal være 68 grader.
La det hvile i 20 minutt før det kuttes.

Det tar som regel alltid 30 minutt til et lår på 2,6 kg er 68grader.
GRunnen til at jeg tar det ut når den er 68 og ikke 70 er at den øker alltid litt etter at det er tatt ut.



Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no