Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kostholdsråd fra fastlegen ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16243)

Veggpryd 09-12-07 12:01

Kostholdsråd fra fastlegen ...
 
Jeg har akkurat vært å sjekket blodet mitt. Jeg var litt spent på om jeg hadde vitaminmangel eller høyt kolesterol (er ikke kolesterol-troende :D ). Da jeg fortalte legen min om hva slags kosthold jeg hadde gått over til, krysset han av VELDIG mange bokser på blodprøveskjemaet! He he.

Han hadde hørt om dette før, men det var tydeligvis ikke noe han hadde noe særlig interesse for, selv om jeg sa at formen min var 100 ganger bedre i dag enn for 4 måneder siden, og at jeg allerede har gått ned 10 kilo.

Legen hadde et veldig merkelig råd til meg hvis jeg ville gå ned i vekt: "Du kan jo bare drikke en kopp te etter hvert måltid, så går du ned i vekt."

Jeg trodde ikke mine egne ører, og måtte le høyt (ja, det var uhøflig... :o ). Men det viser jo at våre fastleger slett ikke sitter med noen særlig god kompetanse når det gjelder ernæring. Nå fastlegene våres prøver å fortelle oss at mettet fett er farlig, har de ikke mer peiling på dette enn Ola Kumlokk, og det skremmer meg virkelig. Hva er mer viktig enn å spise riktig mat for best helse!? Jeg er sjokkert!

Bee 09-12-07 12:04

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...
 
:lol: For en fjott!

Distrea 09-12-07 15:51

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...
 
:lol: Te etter måltidet.... hahaha... jeg har hørt mye. Men denne var ny :lol:

Smula 10-12-07 11:33

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...
 
Te med sukker eller honning i, da kanskje? :p

dBy 10-12-07 11:51

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...
 
:lol: Ja den var god!!

Men alvolig ment. Ganske skremmende hvor lite kompetanse de har.
Min snart-lege venninne holdt en lang tirade for meg om hvor farlig det var å kutte karber.

moniq 11-12-07 11:14

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen ...
 
He he... måtte bare skrive her for jeg har opplevd noe av det samme.

For noen år siden fikke jeg skiveprolaps og var til konsultasjon på sykehuset, hos en overlege ett eller annet.

Han mente at vekten var problemet og hadde følgende flotte råd; "Jeg legger alltid på meg om vinteren selv, og det jeg gjør når våren kommer er å slutte å spise så går jeg fort ned de kiloene igjen."

Jeg gikk ut med store øyne og tenkte for meg selv at det var jammen godt jeg ikke var 14 og hørte det. Snakk om å anbefale anoreksiastil som slanking da. :eek:

Veggpryd 11-12-07 15:07

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen ...
 
Herregud, den var jo enda verre! :D:D nei, alvorlig talt. :eek:

Det lyser jo tvers gjennom hva den legen mente om overvekt; at overvekt kommer av at man spiser FOR MYE... For noe pisspreik. Jeg blir skremt og forbanna av sånt.

Det klart man går ned av å sulte seg, men det hadde jo vært fint å beholde helsen samtidig. Ikke et menneske i hele verden liker å gå sulten.

Tenk at de har så mye makt over våres tankemønster når det gjelder valg av mat. Jeg har fått mye negativ respons på kostholdet mitt, og alle uten unntak har nevnt at en lege ikke ville anbefalt det.

eriksen 12-12-07 02:51

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen ...
 
Leger har lang utdanning, men med unntak av spesialister har de fleste faktisk bare noen timer eller noen kurs med ernæring gjennom hele studieløpet!

De leger jeg har møtt har heldigvis hatt vett nok til å innrømme hvor lav kompetanse de har hatt også, og henvist til ernæringsfysiologer med en gang, i stedet for å komme med kjerringråd.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no