Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Melkeallergi og julefeiring (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53436)

Boja 15-11-12 08:58

Melkeallergi og julefeiring
 
Heisann,
sønnen min på 4 har fått påvist melkeallergi, og jeg opplever det vanskelig å finne erstatninger som fungerer i småkaker og sånn.
Hva bruker man i stedet for smør? Funker det melkefrie margarinet like bra? Og sånt som rismelk/soyamelk, kan det uten videre erstatte vanlig melk i baking?
Har så lyst til at ungen skal få like fin julefeiring som det jeg selv fikk ha, og litt av det besto i å få komme opp til bestemor og få noen småkaker på et fat foran barnetv mens de andre fortsatt sov... Blir ikke helt det samme med knekkebrød og salami :p

smgj 15-11-12 11:08

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Eksperimenter med kokosmelk, havremelk og rismelk (jeg vil ikke anbefale å bruke større mengder med soyamelk på grunn av de østrogenliknende stoffene i soya, men innimellom kan du jo gjøre unntak).

I det meste av bakverk så utgjør melk "væske + litt smak"-faktoren. Så du bør kunne erstatte det rimelig greit. Husk at spesielt rismelka er en del søtere enn melk (gjelder kanskje også for havremelk?, men ikke kokosmelk) og at det kan hende du må redusere søtning dersom du bruker den.

TrillTrall 15-11-12 11:14

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Det er mange julekaker det ikke er melk i og jeg tipper det melkefrie margarinet funker helt greit i bakingen. Pepperkaker f.eks. er jo melkefrie. :) Serinakaker også, det har jeg lyst til å lage! Mmmm...

Boja 15-11-12 11:32

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Ok :-)
Takk for svar!

kamp 15-11-12 11:40

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Melkefri Margarin fungere helt fint i både kakemann og pepperkaker. Jeg lager alle julekaker uten gluten og melk. Eneste jeg ikke får til er sandkaker ;)

Carisma 16-11-12 13:51

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Ghee, som er smør uten melkeproteinet, bør fungere. Fås i innvandrersjapper eller lages selv.

Moogie 16-11-12 14:18

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Nå har jeg ikke prøvd å bake småkaker, men i kaker har jeg erstatet smør med kokosolje og det funket helt fint :) Vil tru det funker i småkaker også. Bruker da den som er uten smak. Har også eksperimntert litt med kokosmelk istendfor melk og det har også funket fint i kaker.

Imse 16-11-12 17:20

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Soft spesial(blå boks) er melke og soyafri, den kan brukes som erstatning i småkaker. Så de fleste av julekakene kan bakes;)

Havremelk funker greit i det meste, i feks sjokolademuffins er appelsinjucie kjempegodt!

Plamil har en melkefri sjokolade. Vi finner den i hylla for "allergimat".

Det er melkeprotein og ikke laktose gutten din reagerer på? Evt begge deler?

Vafler uten melk går helt fint, ingen her kjente forskjell på vaflene der jeg hadde i havremelk og blå soft. Vi hadde et par uker der vi testet melkefri diett på en av ungene( og det var så vellykket at vi må overtale legen til flere tester) i høst.

Ladejarlen 17-11-12 01:05

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1402625)
Eksperimenter med kokosmelk, havremelk og rismelk (jeg vil ikke anbefale å bruke større mengder med soyamelk på grunn av de østrogenliknende stoffene i soya, men innimellom kan du jo gjøre unntak).

Bare tull med soya og østrogen. Google "soya myth".

kamp 17-11-12 06:57

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ladejarlen (Innlegg 1403220)
Bare tull med soya og østrogen. Google "soya myth".

Fermentert soya er nok ikke så ille som eks Soyamelk.

Kom gjenre med referanser på at soya ikke er "farlig"

smgj 17-11-12 11:59

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ladejarlen (Innlegg 1403220)
Bare tull med soya og østrogen. Google "soya myth".

Jeg har bedt deg underbygge dette før...? Uten å få noe svar?

lifejack 17-11-12 23:29

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1403015)
Ghee, som er smør uten melkeproteinet, bør fungere. Fås i innvandrersjapper eller lages selv.

Ghee er ikke regnet som helt safe for melkeallergikere, siden det stort sett er litt proteinrester igjen i fettdelen.

Kokosolje (uten smak) og rapsolje er gode erstattere for smør, synes jeg:)

Vegard L 18-11-12 15:24

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Er denne allergien nylig diagnostisert? Det høres veldig uvanlig ut, da dette er noe som vanligvis oppstår når man er veldig ung og de fleste er kvitt allergien innen de er 3 år gammel.

Men om det er tilfelle at sønnen din er allergisk mot melkeprotein, så kan du bruke melkefri margarin i bakingen. Jeg vil også anbefale deg å bruke en havremelk med tilsatt kalsium, da dette fort kan bli et problem for melkeallergikere.

Lillemy71 03-12-12 13:33

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Er mange voksne som også får påvist melkeallergi da :rolleyes:

Vegard L 04-12-12 17:16

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1407811)
Er mange voksne som også får påvist melkeallergi da :rolleyes:

Mange? Ikke en spesielt kjent problemstilling hvertfall. Du tenker kanskje på melkeintoleranse?

Imse 04-12-12 18:19

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vegard L (Innlegg 1408175)
Mange? Ikke en spesielt kjent problemstilling hvertfall. Du tenker kanskje på melkeintoleranse?

Problemet er jo et samma, melkeintolerante og melkeallergikere tåler ikke melkeprotein, samme om det slår ut på test eller kun ve provokasjon.. Laktoseintoleranse er derimot velig vanlig.

Vegard L 04-12-12 21:35

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1408189)
Problemet er jo et samma, melkeintolerante og melkeallergikere tåler ikke melkeprotein, samme om det slår ut på test eller kun ve provokasjon.. Laktoseintoleranse er derimot velig vanlig.

Problemet er på ingen måte det samme. Melkeintoleranse handler i de aller fleste tilfeller om laktoseintoleranse, som forøvrig ikke er spesielt vanlig her i Norge. De få som har melkeproteinintoleranse har det som oftest sekundært til andre ting, og symptomene er ikke de samme som ved en melkeallergi.

smgj 04-12-12 22:04

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vegard L (Innlegg 1408258)
Problemet er på ingen måte det samme. Melkeintoleranse handler i de aller fleste tilfeller om laktoseintoleranse, som forøvrig ikke er spesielt vanlig her i Norge.

2-4 prosent i følge Tine. Det er nok da sannsynligvis basert på diagnosetall. Jeg vil tro at realiteten ligger noe høyere. Laktosefritt sine tall sier 2-8%, og dersom det er tilfelle at hele 15% av finnene sliter så er sannsynligvis også de reelle tallene for (genetiske) nordmenn med reaksjon også noe høyere.

5-10% av oss har visstnok en genetikk som tilsier laktoseintoleranse.
Det er dessuten vanskelig å beregne hvor mange flere som kan ha disse plagene, siden man kan erverve problemet, også i forbindelse med andre mage-tarm-problemer.

http://www.genetikkportalen.no/defau...ID=10&TilID=80

Jeg vet iallfall at min mor kunne drikke melk som en kalv, men at jeg ikke kan det...

Lillemy71 04-12-12 22:48

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
:rulleøyne:rulleøyne

Vegard L 05-12-12 18:04

Sv: Melkeallergi og julefeiring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1408269)
2-4 prosent i følge Tine. Det er nok da sannsynligvis basert på diagnosetall. Jeg vil tro at realiteten ligger noe høyere. Laktosefritt sine tall sier 2-8%, og dersom det er tilfelle at hele 15% av finnene sliter så er sannsynligvis også de reelle tallene for (genetiske) nordmenn med reaksjon også noe høyere.

5-10% av oss har visstnok en genetikk som tilsier laktoseintoleranse.
Det er dessuten vanskelig å beregne hvor mange flere som kan ha disse plagene, siden man kan erverve problemet, også i forbindelse med andre mage-tarm-problemer.

http://www.genetikkportalen.no/defau...ID=10&TilID=80

Jeg vet iallfall at min mor kunne drikke melk som en kalv, men at jeg ikke kan det...

Genetisk laktasemangel er ytterst sjeldent, 5-10% et garantert langt over det som er reelt. Hypolaktasi, altså en avtagende laktaseproduksjon er mer vanlig. I norden er forekomsten beregnet til 2-18%, med høyest forekomst i Finland og lavest på Island. Norge ligger nok i det området du nevner, men forekomsten har muligens økt de siste årene pga innvandring.

Sekundær laktasemangel som du nevner er kanskje den vanligste årsaken til laktoseintoleranse, og kan komme f.eks. som følge av cøliaki eller inflammatoriske tarmsykdommer som chrons og ulcerøs kolitt.

Men, med mindre man har en medfødt laktasemangel (som fremdeles er ekstremt sjelden), så vil laktoseintolerante tåle ulike mengder melk. Syrnede eller fullfete produkter kan tåles bedre enn søtmelk. I tillegg er ikke symptomene på laktoseintoleranse farlige, så det er ikke skadelig å få i seg mer laktose enn man tåler, selv om følgene selvfølgelig er ubehagelige.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no