Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Genial gjestemat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31658)

Caroline79 03-03-10 15:50

Genial gjestemat
 
Jeg skulle ha gjester her forleden, og visste ikke hva jeg skulle lage. Det ble til at jeg lagde RACLETTE. Perfekt lavkarbomat!!!! Masse ost, sprøstekt bacon, hjemmelaget aoli, litt grønnsaker og poteter for dem som ville ha det :) Anbefales altså, skikkelig godt og man kan selv komponere hva man skal spise :) NAM!!! Hyggelig er det også :)

Tulip73 03-03-10 16:11

Sv: Genial gjestemat
 
God ide!

Her har vi som regel tako med alt tilbehør så alle får spise det de vil ha. Lefse, sjell, eller bare salat ;o)

Caroline79 03-03-10 16:14

Sv: Genial gjestemat
 
Ja det går mye i taco her også, så ville prøve noe annet. Raclett var bare helt genialt, skikkelige kosemat, og veeeeldig godt. Greit å ha noe annet enn taco iblant:p Tenkte egentlig ikke over at det var så lavkarbo vennlig, før jeg satt der :)

Gerd 03-03-10 16:15

Sv: Genial gjestemat
 
Raclette er nydelig :ja:

Kitt 03-03-10 17:58

Sv: Genial gjestemat
 
Snuppa(snart 11) og venninnene har fått dilla på raclette. Da sitter de nede i kjellerstuen og koser seg lenge og vel med maten. Siden de ikke gidder så mye grønnsaker og sånt, blir det svært så lavkarbo.
Helt til de kommer til desserten!:p Da skal det nemlig være smeltet melkesjokolade og marshmellows!:eek:

StegforSteg 03-03-10 18:01

Sv: Genial gjestemat
 
*notere på ønskelista - Raclette*

Charlott 03-03-10 18:05

Sv: Genial gjestemat
 
Raclette er helt knall! :p

a-m 13-03-10 20:10

Sv: Genial gjestemat
 
Vi skal ha raclette i kveld, gleder meg MASSE!

*Strimlet svinekjøtt (pleier å bruke rødt kjøtt, men det var det som var igjen på nærbutikken)
*sopp
*rød paprika
*løk
*salat
*friske tomater
*aioli
*salsa rosa
*racletteost
*baguetter (til samboeren)
*pomes frites - tror nok jeg kommer til å "unne" meg litt pomes frites i kveld, skal begrense meg, men er veldig flink ellers (holder meg under 10karb) så det skal være første lørdagsgodtet mitt på 4 uker! :) (100g pomes frites tilsvarer ca. 30-40 karb)

Kitt 13-03-10 20:25

Sv: Genial gjestemat
 
Her er det også klart for raclette i kveld!
Snuppa har en venninne på overnatting, og de ELSKER raclette, så da blir det
- bacon
- biff i strimler
- kylling
- hamburgere delt i 4
- fiskekaker delt i 4
- Port salute ost
- sopp
- paprika
- salat
- squash
- bearnaisesaus
- aioli

a-m 14-03-10 01:08

Sv: Genial gjestemat
 
Nam, takk for tips :) Klarte å motstå pomes fritesen :D WOOOHOO! Så ble litt 86% istedet :p Hehe..

Momse 14-03-10 09:41

Sv: Genial gjestemat
 
Naaam...raclette er digg :sikle:

*vet hva jeg skal ha til helgen igjen*

Cornelia 16-03-10 13:53

Sv: Genial gjestemat
 
Har aldri smakt raclette jeg... kan noen forklare ordentlig hva det er og hvordan man går frem?

Er det noe lignende fondue? som jeg heller aldri har smakt! hehe

Furine 16-03-10 14:02

Sv: Genial gjestemat
 
Raclette: Ein har ei elektrisk steikeplate midt på bordet (som kan vere av stein, eller teflonbelegg), som har plass til små steikepanner under seg, der ein kan steike til dømes grønsaker med ost på, og på plata steiker ein alt anna ein vil, gjerne då helst kjøtet/fisken. Ein sit rundt denne steikeplata, og steiker og ordnar medan ein sit ved bordet, veldig sosialt! Og så er det vanleg å ha alle ingrediensar (kjøt, fisk, grønsaker, salatar, sausar etc) i små bollar/fat, slik at folk kan forsyne seg av det dei vil, og steike det dei vil sjølve.
Her som eg bur kallar vi det generelt "gourmet", moglegvis fordi kjøtet gjerne er oppdelt i mindre, meir delikate stykker, slik at ein kan smake på fleire sortar før ein blir mett, ei gourmet-oppleving ;)
Raclette-ordet forbinder eg med å ha ost i pannene under plata, det er det ikkje alltid vi gjer, nemlig.

Kitt 16-03-10 14:04

Sv: Genial gjestemat
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cornelia (Innlegg 848734)
Har aldri smakt raclette jeg... kan noen forklare ordentlig hva det er og hvordan man går frem?

Er det noe lignende fondue? som jeg heller aldri har smakt! hehe

Det er en slags bordgrill som gjør at alle kan spise det de selv liker best. Ulempen er da at man må steke det selv også!;)
I små skuffer under kan man smelte ost (finnes egen raclette ost), lage omelette eller som ungene mine gjør, smelte sjokolade til dessert!
Hva man eventuelt kan putte på ser du jo eksempler på lengre oppe i tråden!:sikle:

Kitt 16-03-10 14:06

Sv: Genial gjestemat
 
Men i all verden, hvor ble bildet av??? Fant jo et sånt fint siklebilde! Får finne et nytt, da!

Kitt 16-03-10 14:07

Sv: Genial gjestemat
 
Og vi prøver igjen

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:h...ette_Grill.jpg

Nå skal det fungere!:D

Cornelia 16-03-10 14:32

Sv: Genial gjestemat
 
Tusen takk! :D

Dette ser da spennende ut! kanskje jeg skal gå til innkjøp av en sånn :)
Høres jo veldig koselig ut da, og godt!
Men Fondue, er ikke det også noe i den stilen der - hvor man smelter ost og alle ordnet med sitt eget?

Har liksom aldri helt blitt kjent med disse 2 matvariantene her!
Meget spennende ;)

Furine 16-03-10 14:47

Sv: Genial gjestemat
 
Fondue fins i mange variantar. Til dømes med smelta ost som ein dypper brød i, eller olje, som ein steiker kjøt eller fisk i, eller buljong, som eg i alle fall har ete med fisk.

Kitt 16-03-10 14:51

Sv: Genial gjestemat
 
Fondue er en gryte med smeltet ost/vin eller olje (eller sjokolade) hvor alle dypper mat oppe i samme gryte!
Raclette er steking hvor alle har sin egen osteskuff!

Kommer du over Hjemmet nr.5 fra i år, kan du lese litt i det om både raclette og fondue!:)

Elizabethcita 16-03-10 15:10

Sv: Genial gjestemat
 
Mmmm!! Raclette spiser vi ofte, og har vel stort sett fått alle våre venner hekta på det... :)

Lillebrorsan elsker også raclette, men spiser bare bacon og pølse med pitabrød til da. Ergo ikke spesielt mer spennende enn til vanlig, men maten blir helt annerledes for han når vi lager det på den måten, Maten blir rett og slett myyyye bedre av det sosiale og stasen ved å ha dette apparatet på bordet... ;)

tullemor74 17-02-11 18:07

Sv: Genial gjestemat
 
Abonnere på tråden...elsker raclette :D

dumidalia 17-02-11 23:31

Sv: Genial gjestemat
 
Vi fikk en raclette i bryllupsgave (for 6 år siden...) Den har aldri vært ute av esken, men det er kanskje på tide nå :)

Forstår jeg det riktig at man steker kjøttet oppå og grønnsakene med ost på i skuffene? Har man olje/smør på før man steker? Har man salat til? Hvilke sauser er bra, er det de samme som til fondue? vi bruker aioli, mango chutney og en sånn sekspakning med små sausglass fra mega til fondue.

tullemor74 18-02-11 07:45

Sv: Genial gjestemat
 
Jeg steker kjøttet, potetbåter (til de som vil ha det) oppå og gr.saker m/ost under...
Smører ikke racletten med noe jeg, men det er sikkert tusen forskjellige
måter å gjøre det på.
Til saus lager jeg enten en egenkomponert champinjongsaus eller peppersaus, kommer helt ann på hva slags kjøtt jeg steker :)

Mmmm...blir nok raclette i dag eller i morgen ja...utrolige lenge siden nå..


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no