Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Stevia - snart godkjent som næringsmiddel! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46821)

grotingeling 11-08-11 19:38

Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Fikk nyhetsbrev fra SOMA i dag (3/11), og der er det en lengre artikkel om Stevia og status for godkjenning som næringsmiddel.
Det forventes at EFSTA (European Food and Safety Authority) vil gi en endelig godkjenning i disse dager (sommeren 2011), og at EU-parlamentet deretter godkjenner stevia før nyttår.

Dette tyder jo på at vi i løpet av 2012 kan få stevia godkjent som næringsmiddel i Norge :heia:

Cassiopeia 11-08-11 20:13

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
:heia:

Bestemamma 11-08-11 21:16

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Jippi, brus med Stevia....æææææææææææ brus er ikke sunt :p

Imp 11-08-11 23:10

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Fantastisk! Håper Stevia blir godkjent og alment kjent :)

Og atte brus..? Kanke folk bare lære seg å drikke vann da :)

Bestemamma 11-08-11 23:18

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1180659)
Fantastisk! Håper Stevia blir godkjent og alment kjent :)

Og atte brus..? Kanke folk bare lære seg å drikke vann da :)

Jo, det syns jeg de kan...drikker ikke brus jeg....:) Drikker oftest bare vann eller vann med Stevia og sitronsaft. Kaller det lemonade....:D

Yrla 11-08-11 23:55

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Tyggis søtet med stevia og sukrin vil jeg ha.Og mørk sjokolade og lakris søtet med det samme så en slipper magetrøbbel.

lifejack 12-08-11 00:03

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Den artikkelen så jeg også. It made my day:D

HenrikBooe 12-08-11 01:05

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Dette var gode nyheter. Var på tide! :)

Skulle ønske flere tok i bruk sukrin eller/og stevia i sjokolade og andre produkter som behøver søtningsmiddel. Hater maltitol (eller hva det heter) og aspartam. :mad:

Tror ikke det kan være så bra for kroppen når mange får magetrøbbel og til og med kaster opp av for mye maltitol.

Men tilbake til Stevia´n. Gode nyheter. Som sagt, det var på tide. Stevia er et rent og fint produkt, og er fantastisk å bruke i te, kaker og diverse andre ting :)

Supera 12-08-11 01:46

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Woohoo! Det var en god nyhet. :ja:

Furine 12-08-11 08:44

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1180304)
Fikk nyhetsbrev fra SOMA i dag (3/11), og der er det en lengre artikkel om Stevia og status for godkjenning som næringsmiddel.
Det forventes at EFSTA (European Food and Safety Authority) vil gi en endelig godkjenning i disse dager (sommeren 2011), og at EU-parlamentet deretter godkjenner stevia før nyttår.

Dette tyder jo på at vi i løpet av 2012 kan få stevia godkjent som næringsmiddel i Norge :heia:

Har EFSA bestemt seg nok ein gong? Dette skreiv eg om allereie i april 2010. ;) Men kjempebra at det skjer noko! :ja:

(... og nesten skummelt å tenke på kor raskt tida går, eg hadde gløymt at det var såpass lenge sidan eg skreiv det om Stevia!)

grotingeling 12-08-11 09:18

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1180807)
Har EFSA bestemt seg nok ein gong? Dette skreiv eg om allereie i april 2010. ;) Men kjempebra at det skjer noko! :ja:

(... og nesten skummelt å tenke på kor raskt tida går, eg hadde gløymt at det var såpass lenge sidan eg skreiv det om Stevia!)

Jepp - det ser ut som om de må bestemme seg for det samme flere ganger før de selv tror på det :lol:

Aud Jorun 12-08-11 09:43

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Supert, men eg tvilar på at mat og drikkevare-industrien byttar ut aspartam med Stevia med det første. Det må nok komme eit forbod mot aspartam og det tvilar eg sterkt på vil skje i næraste framtid. Sjølv om dei har fått det til i Japan.
vi må boykotte alle næringsmiddel med aspartam om så skal skje.

Det er mange år sidan eg ga helsekostbutikken i mitt område beskjed om at eg ikkje såg på dei som noken "helse"kostbutikk så lenge dei solgte varer med aspartam i. Og så fortsatte eg med at eg trudde at alle som var opptatt av helse hadde fått med seg at det var gift. Ho stotra og stamma litt og vart ganske flau. Men det er jo ikkje kvar enkelt som driv helsekostbutikk ein må ta, men dei som står for godkjenninga og importen av varene.

grotingeling 12-08-11 09:46

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Jeg tviler også på at stevia raskt blir innført som søtning i stede for det som brukes i dag, men at det blir godkjent vil sansynligvis gjøre det lettere tilgjengelig.

Hamster59 12-08-11 12:20

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1180687)
Tyggis søtet med stevia og sukrin vil jeg ha.Og mørk sjokolade og lakris søtet med det samme så en slipper magetrøbbel.

Hvorfor kan ikke norsk tyggegummi inneholde bare xylitol, slik som noen typer i Sverige og Finland? Xylitol er et naturlig produkt, laga av bjørk og har desinfiserende egenskaper. Synes derfor det egner seg best i tyggis. Men idag putter de sukralose og aspartam i samtlige tyggegummier som selges i Norge.

Iset 12-08-11 12:27

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Gode nyheter. Vi solgte Stevia på Life da jeg begynte å jobbe der i 2000, vi fikk hakeslepp da det ble forbudt, jeg har aldri skjønt helt hvorfor men det er nok sterke korrupte krefter bak dette her. Muligens sukkerindustrien, de er jo fader like mektige som legemiddelindustrien nå.

Yrla 12-08-11 13:27

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hamster59 (Innlegg 1181044)
Hvorfor kan ikke norsk tyggegummi inneholde bare xylitol, slik som noen typer i Sverige og Finland? Xylitol er et naturlig produkt, laga av bjørk og har desinfiserende egenskaper. Synes derfor det egner seg best i tyggis. Men idag putter de sukralose og aspartam i samtlige tyggegummier som selges i Norge.

På ebay får du kjøpt tyggis med xylitol. Men xylitol forer "de slemme"bakteriene det også, tror jeg, så det er ikke noe bra for tarmfloraen det heller.

Iset 12-08-11 13:45

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Gjør det? Kjernesunn Familie er jo svært opptatt av riktig tarmhelse, melkesyrebakterier og sånt, og de anbefaler Xylitol. :hmm:

Yrla 12-08-11 13:58

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 1181120)
Gjør det? Kjernesunn Familie er jo svært opptatt av riktig tarmhelse, melkesyrebakterier og sånt, og de anbefaler Xylitol. :hmm:

Jeg vet ikke sikkert i det hele tatt. Om man ikke får tarmgass av det som man får med alle de andre som slutter på -tol ved stort inntak er det jo veldig bra. Noen som vet?

Yrla 12-08-11 14:02

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!
 
11-05-08, 14:14
Hei

Bedre sent en aldri ? Det var ikke lett å finne eksakt forklaring på omsetning av xylitol i kroppen, men her er fasit.
.
Xylitol opptas i tynntarmen, mellom 25-50% opptas avhengig av mengden man har spist og hvilken annen mat man spiser samtidig. Flere faktorer spiller inn. Fra tynntarmen føres xylitol til leveren med blodet.
I leveren omdannes xylitol til karbohydrat og inngår derfor i glukoseomsetningen. Altså er Xylitol forbudt på ketolysekuren i utgangspunktet. Men så er det jo slik at bare man regner med mengden av xylitol i de daglig karbohydrater, så KAN man jo spise litt av det. I praksis synes jeg man skal unngå det.
Den del av xylitol som ikke tas opp går videre i tarmen og benyttes av tarmfloraen i en gjæringsprosess.
Vennlig Hilsen
Torkil


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no