Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Cathrine Borchsenius på God Morgen Norge - onsdag morgen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44448)

sirib 25-05-11 07:29

Cathrine Borchsenius på God Morgen Norge - onsdag morgen
 
Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius kommer straks på God Morgen norge for å snakke om ..ja ernæring... og ifølge denne artikkelen, det å redusere sukkerinntaket hos små barn...
http://www.tv2.no/gmn/barselgruppa/d...t-3501277.html

sirib 25-05-11 07:43

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen norge - onsdag morgen
 
og nå er det en mor som har innført sunt kosthold i familien sin..... Barna får smoothie proppfull med sukker og rundtstykke til frokost. Også bruker hun saft fra appelsiner og ikke juice fra kartong, siden det er sunnere (!?)

monja 25-05-11 07:46

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen norge - onsdag morgen
 
Den der grønne gugga hadde ikke mine barn drukket for å si det sånn.....det så ikke ut som om jenta syntes det var så godt heller....

sirib 25-05-11 07:52

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen norge - onsdag morgen
 
Var så bra når hun programlederen sa "Den var IKKE god". hehehe....
Nå når jeg er befridd fra sukkerets makt, så blir jeg ekstra trist når de stapper masse sukker i barn...

I morgen kommer Kostdoktorn.

TrillTrall 25-05-11 07:56

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen norge - onsdag morgen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sirib (Innlegg 1116222)
og nå er det en mor som har innført sunt kosthold i familien sin..... Barna får smoothie proppfull med sukker og rundtstykke til frokost. Også bruker hun saft fra appelsiner og ikke juice fra kartong, siden det er sunnere (!?)

Nå rakk jeg ikke å se innslaget, men jeg antar du med "smoothie proppfull med sukker" mener en smoothie med banan og annen frukt og muligens litt søtning? Det er tross alt ikke så ille! Nå må vi ikke bli helt fanatiske - i forhold til loff med nugatti eller honning (som en barndomsvenninne av meg vokste opp med!) blir det jo tusen ganger bedre. Og et grovt rundstykke er ikke usunt for et aktivt barn som ikke har problemer med vekta.

sirib 25-05-11 08:04

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen norge - onsdag morgen
 
smoothien var basert på appelsinsaft/juice. Jeg er ikke fanatisk, men jeg personlig synes det blir mye sukker, men selvsagt bedre enn loff med nugatti og sjokomelk.

nellie 25-05-11 08:55

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen norge - onsdag morgen
 
Det er jo mange som spiser slik (masse grønnsaker og frukt osv) og som føler seg bedre enn noen gang, opplagte, med masse energi. Ser ikke helt hvorfor vi på dette forumet skal sitte og fordømme og drittsnakke alt som ikke stemmer overens med det VI har valgt.

De så ikke ut som at de led av noen store mangler? Slanke, friske og spreke. De har vel ikke noe problemer med insulinresistens osv da, så da ser jeg ingen problemer med at de velger å spise på den måten.

Det finnes mye verre man kan spise her i verden enn masse frukt og grønnsaker.

Og var det noe rart med at ferskpresset juice, uten tilsetningsstoffer er sunnere enn kartongjuice?

Greddy 25-05-11 10:46

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen Norge - onsdag morgen
 
kartongjuice er strippet for C-vitaminer pga pasteuriseringen. Så ferskpresset juice er bedre ja.


taraquin 25-05-11 12:19

Sv: Cathrine Borchsenius på God Morgen Norge - onsdag morgen
 
Jeg er nok ikke helt enig med C.B, bl.a pga fettfrykten, men jeg mener allikevel at kostholdet hun anbefaler passer utmerket til enkelte. I min familie spiser min far og svigerfar vanlig norsk kost (litt sunnere enn snittet) med mye grovt brød, ris, pasta, grønnsaker, frukt, melk og endel kjøtt, de har utmerket helse, masse overskudd, spiser dog svært lite snacks og godteri, samt brus (drikker litt lettbrus, men primært farris), de trener imidlertid mye og får tømt glykogenlagrene samt at insulinfølsomheten nok er svært høy hos de sammenlignet med andre. Svigermor kjører ketogent, min mor fedon, søster lavkarbo, samboers søster lavkarbo, jeg, samboer og datter karboredusert med mer fett i kosten, og stort sett mat laget fra bunnen. Felles for oss alle er at vi trives godt med valget av kost selv om det er store forskjeller oss imellom :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no