Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hjelp, ang. gelè i Gerds ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31138)

StegforSteg 12-02-10 09:36

Hjelp, ang. gelè i Gerds ostekake
 
:mad:

I denne småbyen her er det visst tydeligvis ingen som går på lavkarbo eller andre dietter skal man tro utvalget på butikkene.

Jeg har vært innom 7 butikker men jeg finner ikke Heistad gele :mad:

Saken er den at jeg stinker på kjøkkenet og med denne livsstilen får jeg noen utfordringer kan man si :rolleyes: Hadde tenkt å lage Gerds Ostekake til morsdagen på søndag - og der er det selvfølgelig Heistad gele som man skal bruke halvparten av vannet i kun. Hvordan løse dette? Jeg har lest at man lager gele av gelatin og funligh saft - men i alle dager da....hvordan kan jeg vite hvor mye saft og plater jeg skal bruke?

Er det noen som kan hjelpe meg?

:D

sirimor 12-02-10 10:08

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Jeg vil gjerne hjelpe deg, skal prøve ihvertfall.

Jeg mener det står på gelatinplatene hvor mange plater som skal til for hvor stor mengde væske. Nå skal jo geleen som skal i kaka ha halv mengde vann, så det betyr VELDIG sterk og konsentrert smak, og faktisk dobbel mengde gelatin.
Bruk ønsket Fun light saft uten å blande den ut,- bløt opp gelatinplatene som forekrevet,- varm opp saften i en kjele og hiv de bløte platene, og rør dem ut til de har smeltet. Det ville jeg gjort.

Tror du trenger ca 3 dl. saft, .. Da kan du sikkert bruke et sted mellom 6 til 10 plater (?)...sjekk det først, jeg har hverken oppskrift eller gelatin for hånden.

Areola 12-02-10 10:09

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Jeg flyttet tråden til riktig kategori, jeg Stegforsteg :) (spørsmål om matvarer og oppskrifter) Jeg lurer også på om svaret på det du lurer på ligger i den orginale tråden om Ostekaka ;)

I Ostekake skal det være konsentrert gele, dvs med ca halvparten så mye vann som man egentlig bruker. Orginalt tror jeg heistadgeleen lages med totalt 6 dl vann, så her skal det brukes 3 dl. Selvfølgelig behøver det ikke være heistad. Lag 3 dl sterk funlight saft og på gelatin-pakkene (enten du bruker plater eller pulver) så står det hvor mye du skal bruke per dl. Da bruker du så mye gelatin som om du egentlig hadde 6 dl vann. Da får du gele med halvparten av vannet :)

(off, dette var dårlig forklart merker jeg..)

StegforSteg 12-02-10 11:00

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Takk for flyttingen - ble litt panisk bare ;)

Jeg har lest hele ostekaketråden til Gerd nå og funnet ut at sterk saft er brukt og mellom 2,5 dl og 4 dl. Så jeg tar 3 :D Og dobbel mengde gelatin i forhold til oppskrifta :D Da skal vel dette være i boks til søndagen vil jeg tro ;)

tina therese 12-02-10 11:05

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
hres lurt ut!
Men Sirimor svarer : "Bruk ønsket Fun light saft uten å blande den ut"
DET ville ikke jeg gjort! Funlighet er kjempe søtt
og den må nok blandes ut for at kaka skal kunne bli spiselig...:D
som de andre svarer-
lag saft som er ca dobbelt så sterk som den man drikker!
Da tror jeg kaka blir god:)

StegforSteg 12-02-10 11:07

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Oh ja - jeg vil ikke at den skal kun smake fun ligth liksom så til meg blir den utvanna med forholdet 2 deler saft 1 del vann :D

sirimor 12-02-10 11:09

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tina therese (Innlegg 831189)
hres lurt ut!
Men Sirimor svarer : "Bruk ønsket Fun light saft uten å blande den ut"
DET ville ikke jeg gjort! Funlighet er kjempe søtt
og den må nok blandes ut for at kaka skal kunne bli spiselig...:D
som de andre svarer-
lag saft som er ca dobbelt så sterk som den man drikker!
Da tror jeg kaka blir god:)

Oi ja.. det høres fornuftig ut;)

tina therese 13-02-10 10:01

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 831191)
Oh ja - jeg vil ikke at den skal kun smake fun ligth liksom så til meg blir den utvanna med forholdet 2 deler saft 1 del vann :D

for å være ærlig synes jeg det også høres veldig sterkt ut...:eek:
jeg blander min saft myyyye svakere enn dette til vanlig..
jeg tror jeg ville gått for ca 1 del saft til 5 deler vann jeg..
hvertfal ikke mer enn det-heller litt mindre tror jeg..
men du burde uansett smake på den før du bruker den!
den skal jo bare være litt søtere enn det du ville drukket til vanlig..:)

StegforSteg 13-02-10 10:05

Sv: Hjelp, ang gele i Gerds ostekake
 
Veeel jeg sjekka den siste butikken her i området - og vet dere hva jeg fant - joda geleen jeg trodde jeg ikke skulle finne :D Så da legger jeg til sides dette experimentet og følger oppskriften 100% :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no