Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Tidlig antibiotika ga fedme (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55889)

Lillemy71 19-08-14 08:19

Tidlig antibiotika ga fedme
 
http://www.vg.no/forbruker/helse/vit...me/a/23277054/

Studier som fremdeles er på et tidlig stadie, men er det hold i det er dette ganske så interessant synes jeg.

Hilsen hun som gikk på antibiotika nesten hele barndommen :p

Photobscura 19-08-14 08:32

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Dette har jeg lest en del om tidligere, ikke minst var pro- og/eller pre-biotika for å rette opp bakteriafloriaen et nulltema på åttitallet, da jeg ble regelrett fôra med antibiotika barndommen gjennom på grunn av en gjenstridig infjeksjon. På det meste fikk jeg vel 13 kurer på ett år, og endte opp med resistens. Kult. :p
Så, ja, jeg har vel fått enda en brikke på plass i det store puslespillet mitt ... :o

Carisma 19-08-14 08:34

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1493902)
Hilsen hun som gikk på antibiotika nesten hele barndommen :p

Da er vi to!
Jeg begynte å legge på meg "ordentlig" etter en kraftig kur ifm lungebetennelse faktisk.

smgj 19-08-14 08:57

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Jeg er også et antibiotikabarn ... la på meg fra ca 30kg til 37 det som dengang var 2. skoleår. Jeg var riktignok høy for alderen, men det var mye. (Kikhoste, bronkitt og lungebetennelse...) Etter den perioden fikk jeg også veldig mye hull i tennene.

Jeg "strakk" av meg en god del av overvekta heldigvis, men har alltid hatt lett for å legge på meg.

Det sies jo (om det er en myte eller ikke, vet jeg ikke) at en av grunnene til at USA bruker antibiotika i kyllingforet er at kyllingene da vokser raskere...
http://en.wikipedia.org/wiki/Poultry...ng#Antibiotics
Sitat:

Antibiotics have been used on poultry in large quantities since the 1940s, when it was found that the byproducts of antibiotic production, fed because the antibiotic-producing mold had a high level of vitamin B12 after the antibiotics were removed, produced higher growth than could be accounted for by the vitamin B12 alone. Eventually it was discovered that the trace amounts of antibiotics remaining in the byproducts accounted for this growth.[41]
The mechanism is apparently the adjustment of intestinal flora, favoring "good" bacteria while suppressing "bad" bacteria that provoke inflammation of the gut mucosa. So, the goal of antibiotics as a growth promoter is the same as for probiotics. Because the antibiotics used are not absorbed by the gut, they do not put antibiotics into the meat or eggs.[42]
Antibiotics are used routinely in poultry for this reason, and also to prevent and treat disease. Many contend that this puts humans at risk as bacterial strains develop stronger and stronger resistances.[43] Critics point out that, after six decades of heavy agricultural use of antibiotics, opponents of antibiotics must still make arguments about theoretical risks, since actual examples are hard to come by.
... gadd ikke lete etter noe mer troverdig enn Wiki. Jeg stiller meg dessuten litt tvilende til at antibiotika forbedrer bakteriebalansen... Det vil jeg gjerne ha sterkere argumenter for.

Lillemy71 19-08-14 09:13

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Jeg hadde konstante ørebetennelser fra jeg var ca et halvt år, etterhvert var det gjenstridige luftveisbetennelser og ikke minst halsbetennelser. Antibiotika av et eller annet slag ble alltid foreskrevet. Jeg ble ikke kvitt problemene før en lege omsider tok grep og jeg fikk fjernet mandlene, i voksen alder.

Jeg har hatt problem med overvekt siden jeg var en 6-7 år i større eller mindre grad og har lurt på hvorfor,tatt i betraktning at jeg var mer aktiv enn de fleste på min alder (drev med forskjellig idrett) og jeg spiste det som ble ansett som normalt (norsk bondekosthold,hjemmelaget), i normal mengder. Antibiotika kan være en av årsakene forstår jeg nå.

Carisma 19-08-14 09:21

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Jeg så også en artikkel om at danske forskere har funnet ut at PCOSkan oppdages allerede i barndommen fordi man har ofte infeksjoner, men jeg klarer ikke finne igjen artikkelen (om noen har link til den blir jeg veldig glad!). Det toucher jo defintivt samme område som dette.

TrillTrall 19-08-14 09:46

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1493918)
Jeg hadde konstante ørebetennelser fra jeg var ca et halvt år, etterhvert var det gjenstridige luftveisbetennelser og ikke minst halsbetennelser. Antibiotika av et eller annet slag ble alltid foreskrevet. Jeg ble ikke kvitt problemene før en lege omsider tok grep og jeg fikk fjernet mandlene, i voksen alder.

Jentungen min levde på antibiotika året mellom 1 og 2 år gammel, da tok hun mandlene, fikk en kortvarig ørebetennelse like etterpå og etter det har hun kun trengt antibiotika mot to uvi'er, hun ble nettopp 14 år. :) Jeg gikk også på et utall antibiotikakurer samtidig (gjentatte halsbetennelser) og et par år etter, da fikk jeg omsider tatt mandlene (36 år gammel) og har siden ikke hatt noen problemer med halsen jeg heller.

Ingen av oss er overvektige dog...

Imse 19-08-14 10:16

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
I barndommen med stadige streptokokkinfeksjoner fikk jeg appocillin hele tiden, jeg var radmager. Men hadde magetrøbbel hele tiden. Først i tidlig ungdom( jeg kom i puberteten mellom 10 og 11 år) begynte jeg å legge på meg og det fort, enda jeg spiste like lite som alltid.

Lillemy71 19-08-14 13:54

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1493927)
I barndommen med stadige streptokokkinfeksjoner fikk jeg appocillin hele tiden, jeg var radmager. Men hadde magetrøbbel hele tiden. Først i tidlig ungdom( jeg kom i puberteten mellom 10 og 11 år) begynte jeg å legge på meg og det fort, enda jeg spiste like lite som alltid.

Det samme med meg, inntil omtrent skolealder (6-7) da begynte jeg å ese ut, raskt.

Vi er nok alle forskjellige og det er jo ikke dermed sagt at alle som har fått mye antibiotika i barndommen legger lettere på seg. Det er jo mange faktorer som spiller inn, f.eks mengde (jeg hadde opp i 10 kurer i året fra jeg var halvt år til jeg var i tenåra) hvilken type antibiotika, øvrig kosthold osv osv. Synes bare det er interessant at de nå ser enda flere langtidsvirninger av overdreven antibiotikabruk enn multiresistente bakterier.

Carisma 19-08-14 14:31

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1493969)
det er interessant at de nå ser enda flere langtidsvirninger av overdreven antibiotikabruk enn multiresistente bakterier.

Jeg renger med de har vurdert den siden, men kan det også være at om man har anlegg for overvekt så får man flere infeksjoner? Før var jo infeksjon=antibiotika nesten uansett. Kunne vært interessant å se samme studie om 30 år.

smgj 19-08-14 16:04

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Jeg hadde nok anlegg - om det var antibiotikaen eller gener elelr "matlyst" vet jeg ikke, men jeg vet at da jeg startet på marvelon som 17åring så gikk jeg opp 20kg på 2 år .... Siden da har det ikke vært så lett å holde vekta, men jeg har konsekvent gått opp på ulike former for p-piller (trionetta... mener jeg - var unntaket, men den inneholdt vel ikke østrogen).

BenteR 19-08-14 19:44

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Jeg var også et pencillinbarn; gjennom min spede barndom var jeg bare "brystsyk" med gjentatte bronkitter og lungebetennelser og gikk på pencillin mange, mange ganger hvert år.
6 år gammel sovnet jeg ved ei hesje og våknet på sykehuset.... hadde astma. Gjennom skoletiden var jeg stadig syk og mistet for eksempel i tredje klasse over tre måneder på skolen pga sykdom og pencillinkurer.
Som ung voksen var det akkurat det samme; andre fikk en forkjølelse men jeg fikk bronkitt eller lungebetennelse og måtte på pencillin, både intravenøst ved innleggelser og som kurer hjemme.
Min eldste sønn var akkurat som meg; fire måneder gammel ble han innlagt for første gang pga lungebetennelse. Gjennom hele barndommen og ungdomstiden var han stadig syk og fikk pencillin.
Vi fikk begge elendige tenner med mye hull som en følge av dette, men vi er begge undervektige og har aldri vært overvektige.
Tror at en slik studie ikke vil kunne trekke en klar parallell til at pencillin fører til overvekt, tror det svaret ligger mer i gener enn miljøpåvirkninger.
Jeg er klar over at enkelte medisiner fører til overvekt, men tror ikke at pencillin er en av dem sånn rett uten videre-----

Lillemy71 20-08-14 07:44

Sv: Tidlig antibiotika ga fedme
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1494001)
Jeg er klar over at enkelte medisiner fører til overvekt, men tror ikke at pencillin er en av dem sånn rett uten videre-----

Og det sier heller ikke studien, men den antyder at antibiotika kan endre tarmfloraen på en slik måte at det kan gi problemer med fedme. Dette er tross alt bare testet på mus og det vil være ufattelig mange andre faktorer som bakenforliggende sykdom, kosthold, hvilken type antibiotika, hvor mye osv osv.

Jeg tenker mer slik at overdreven bruk av antibiotika (og mange andre ting) påvirker tarmfloraen på en ugunstig måte slik at man kan få diverse helseproblemer. Heldigvis er nå de aller flest leger ikke så ivrige på å pushe antibiotika lengre og jeg er veldig bevisst på all medisinbruk selv.

Her er forøvrig en annen artikkel som antyder at tilstanden på tarmfloraen har noe å si for f.eks. fedme: http://www.iflscience.com/health-and...making-you-fat


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no