Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Rømmegrøt, lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16919)

manebane 15-06-11 10:15

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Rømmegrøt til frokost ble det :o
Og godt var det! Min ble litt klumpete (sikkert pga jbk) men det gikk helt fint å spise den.
Prøvde først å riste vann og jbk i et bittelite syltetøyglass, men når jeg åpna glasset så var det jo blitt altfor tykt. Hadde det opp i gryta men det blanda seg ikke med resten så jeg måtte fiske opp klumpene.
Prøvde deretter å riste jbk over med tesil (takk Photo!). Da gikk det bedre men det ble likevel fullt av små klumper.

Jaja..i går prøvde jeg fløtegrøten men den falt ikke helt i smak. (Men den ble klumpfri ;) )

Takk for oppskrift :D

Photobscura 15-06-11 10:48

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Du kan få ut klumpene med en stavmikser! :)

manebane 15-06-11 14:49

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1139033)
Du kan få ut klumpene med en stavmikser! :)

Aha! Det skal jeg gjøre hvis rømmegrøten skal serveres til andre enn meg selv. Smakte fint fint, men så kanskje ikke så delikat ut :o

StineK 17-06-11 19:45

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Jeg har sikkert større syltetøyglass enn deg for min grøt blir uten klumper (stort sett i allefall :p )

alexsandra 19-06-11 23:07

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
rømmegrøten var bare så fantastisk god. Sitter og spiser og ingen klumper heller:p .Så enkelt og lage tilomed:)

Pøsh 20-06-11 17:56

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Denne må jeg jammen teste. Bare få tak i JBKM først.

tiris 29-06-11 13:23

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Hvor mye grøt blir det av denne oppskriften? Er det nok til 2?

Antoinette6 29-06-11 13:25

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Ja, - men vi spiste opp alt ! :ja:

danielve 06-07-11 22:44

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Går den an å bruke sojamel i steden for JKM? EEller noe annet? Kommer meg ikke innom butikken på noen dager.

Lindemor 11-07-11 23:23

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danielve (Innlegg 1154916)
Går den an å bruke sojamel i steden for JKM? EEller noe annet? Kommer meg ikke innom butikken på noen dager.

Noen som vet svaret på dette? :)

lucifine 19-07-11 09:43

Sv: Rømmegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 390091)
Liker rømmegrøt jeg. MEN jeg blir så sleip og glatt i munnen liksom av JBK?? :o

Er det noen andre som blir det?? Eller er det bare meg?? :rodme:

jupp jeg også, men kjenner at jeg ikke får rørt JBK heeelt ut heller.. Kan det ha noe å si det tro?

Charlott 19-08-11 14:58

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Akkurat spist rømmegrøt uten den sleipe, glatte JBKM følelsen! O`Lykke! :D

Testet med Xanthan Gum , og det fungerte over all forventning! :D :sikle:

Bokhylle 26-08-11 00:38

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Jeg har prøvd å lage denne to ganger nå, bare at jeg bruker xantham gum i stedet for johannesbrødkjernemel.

Og selv om jeg så veldig gjerne vil like den, siden jeg savner grøt, så bare får jeg det ikke til. Det blir for rømme-og-fett-smak for meg, liksom feil type fettsmak, for jeg er glad i fett ellers. Men bare... Nei, jeg blir litt kvalm. Kjipt, for jeg savner som sagt grøt :(

Får lete videre etter en oppskrift som passer meg og :)

MAR 26-08-11 06:54

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1187485)
Akkurat spist rømmegrøt uten den sleipe, glatte JBKM følelsen! O`Lykke! :D

Testet med Xanthan Gum , og det fungerte over all forventning! :D :sikle:

Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?

dollie76 10-09-11 17:58

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1192227)
Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?

DETTE lurer jeg også på! har kjøpt xantan gum på iHerb og lokalt her hvor jeg bor får jeg ikke tak i JBKM så "må" derfor nesten prøve grøten med xantan gum..

Charlott 10-09-11 20:08

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1192227)
Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dollie76 (Innlegg 1203983)
DETTE lurer jeg også på! har kjøpt xantan gum på iHerb og lokalt her hvor jeg bor får jeg ikke tak i JBKM så "må" derfor nesten prøve grøten med xantan gum..

Brukte sånn ca like mye ja :D

Nanna-Lill 06-10-11 17:09

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Jeg har prøvd mange forskjellige. Men når jeg lager bare til meg selv bruker jeg en halv pakke seterræmme, litt helmelk for at den ikke skal bli så syrlig. Jeg bruker ikke fløte for den blir da for mektig for meg. Blir d veldig kvalm. Så har jeg i pittelitt splenda(kan også bruke sukrin melis) for å redusere litt på syrligheten og litt salt.

For å få den tykkere bruker jeg ca en halv ts fiberhusk, syns dette er best. Men vær forsiktig med fiberhusken. Det koker gjerne et minutt eller to før du ser hvor tykk den blir.

Så smelter jeg smør å har oppå og masse kanel og sukrin. Kjempegodt når man er søtsugen=)

Bokhylle 06-10-11 17:17

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1192194)
Jeg har prøvd å lage denne to ganger nå, bare at jeg bruker xantham gum i stedet for johannesbrødkjernemel.

Og selv om jeg så veldig gjerne vil like den, siden jeg savner grøt, så bare får jeg det ikke til. Det blir for rømme-og-fett-smak for meg, liksom feil type fettsmak, for jeg er glad i fett ellers. Men bare... Nei, jeg blir litt kvalm. Kjipt, for jeg savner som sagt grøt :(

Får lete videre etter en oppskrift som passer meg og :)

Prøvde igjen. Brukte creme fraiche i stedet for seterrømme, lagde en mye mindre porsjon, og brukte bare en brøkdel av xanthamgummien. Og denne gangen ble det bedre :) Ikke noe jeg kan spise mye av, men i minidoser er det ålreit - tror jeg! :p

Photobscura 06-10-11 17:24

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Etter min mening er det nettopp syrligheten som gjør rømmegrøt til rømmegrøt! ;)

Anehas 24-04-12 17:42

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Grøten smakte kjempe godt! Et lite tips: Jeg brukte lettrømmen fra Q-meieriene, like mange kh som i seterrømme og halvparten av kalorien, og smakte absolutt like godt :) Hva tror dere om å bruke melk isteden for fløte?

Imse 24-04-12 18:53

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anehas (Innlegg 1337530)
Grøten smakte kjempe godt! Et lite tips: Jeg brukte lettrømmen fra Q-meieriene, like mange kh som i seterrømme og halvparten av kalorien, og smakte absolutt like godt :) Hva tror dere om å bruke melk isteden for fløte?

Er det noen god grunn til at du vil ha færre kalorier? Fettet skal jo erstatte en del av energien fra de karbohydratene vi ikke spiser.
Melk ville jeg ikke brukt, både fordi grøten fort blir litt vassen og fordi det er flere karber og lite fett.

Men jeg vet jo ikke hvilken retning du følger, siden det bare står lavkarbo i filosofiboksen din, og det kan jo bety så mangt.

Anehas 26-04-12 20:15

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1337562)
Er det noen god grunn til at du vil ha færre kalorier? Fettet skal jo erstatte en del av energien fra de karbohydratene vi ikke spiser.
Melk ville jeg ikke brukt, både fordi grøten fort blir litt vassen og fordi det er flere karber og lite fett.

Men jeg vet jo ikke hvilken retning du følger, siden det bare står lavkarbo i filosofiboksen din, og det kan jo bety så mangt.

Passer på at jeg er i ketose hver dag, men er normalvektig og ønsker å gå ned 5kg for sommeren, og da må jeg tenke på energiinntaket ellers rører ikke vekta seg. Om energiinntaket er mer enn energibruken nytter det lite å være i ketose uansett. :) så lurt å passe på kaloriene også!

milena 01-05-12 23:14

Sv: Rømmegrøt, Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 869317)
Bare hyggelig! Teklypa har etterhvert fått mange roller, bruker den også til å strø krydder i pulverform over koteletter f.eks ;).

Først må jeg takke Gerd, denne var nydelig! Og så selvfølgelig Photobscura som redda grøten med tipset om teklypa! Takk begge to!

Dolsi 12-05-13 12:16

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Laget lavkarbo rømmegrøt i dag jeg, men den falt ikke i smak hos meg. Det ble bare kvalmt rett og slett.
Liker fløtegrøten da :)

Kuredu 16-05-13 08:49

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Tenkte lage denne til i morgen på 17.mai - men er det noen som vet om den kan lages på forhånd for å varmes opp - eller bør den lages samme dag og spises med en gang???


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no