Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Dagens anbefaling :) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56752)

Helina 21-06-16 21:46

Dagens anbefaling :)
 
Da har jeg prøvd ut Chiapudding med skummet kultur og Fun light, appelsinsmak. Herlig friskt :) Kan anbefales.

Vil du ha det til frokost, er det bare å sette igang- for den bør stå noen timer i kjøleskapet- helst natten over :)

Chia er en rik kilde til omega-3, at det har en sammensetning av mineraler og proteiner som er helt unik, så dette superfrøet er verdt å prøve! Gir også en god metthetsfølelse som holder lenge.

Bland 2,5 dl skummet kulturmelk (du kan også bruke kokosmelk eller fløte- men de gode melkesyrebakteriene finnes i kulturmelken- eller cottage cheese, men da ville jeg hatt røren i en blender ) 2-3 ss ublandet Funsaft og 4 ss chiafrø og la dette stå i kjøleskapet natten over. Toppes med mandelflak, nøtter, revet mørk sjokolade eller litt sukkerfritt syltetøy!

BenteR 22-06-16 01:58

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Jeg liker den helt plain;
1 boks fet kokosmelk
3 ss chia
1 ts sukrin

Dette gir meg ca 4,5 karber (med skummet kulturmelk over 10 karber)
Jeg pleier og spise en tredjedel av dette sammen med ca 50 gr bringebær, noe som gir meg en frokost med ca 4 karber :)

Må tilstå at jeg har aldri prøvd med skumma kulturmelk eller cottage cheese siden jeg er allergisk mot melkeprotein, men ser at med cottage cheese vil karbohydrat mengden bli lik som ved kokosmelk

TrillTrall 22-06-16 11:21

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Jeg har ikke rotet meg til å prøve chiafrø, men det skal jeg sannelig få tak i og prøve. Tåler ikke vanlig melk så jeg bruker kokosmelk som jeg søter med litt stevia vanilje (bruker havregryn jeg da) - nam! Lasser på med blåbær og bringebær, det blir vanvittig godt!

Carisma 22-06-16 11:49

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Hvordan får dere bort den bitre smaken på frøene? jeg syns den skinner gjennom alt uansett.

BenteR 22-06-16 19:14

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Kjenner ingen bitter smak?
Chiafrøene er for meg temmelig smakløse; de får smaken av væsken de sveller i, synest jeg.

kamp 22-06-16 21:40

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1525140)
Hvordan får dere bort den bitre smaken på frøene? jeg syns den skinner gjennom alt uansett.

Har du prøvd forskjellige produsenter?

Helina 26-06-16 00:06

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1525139)
Jeg har ikke rotet meg til å prøve chiafrø, men det skal jeg sannelig få tak i og prøve. Tåler ikke vanlig melk så jeg bruker kokosmelk som jeg søter med litt stevia vanilje (bruker havregryn jeg da) - nam! Lasser på med blåbær og bringebær, det blir vanvittig godt!

Chiafrøene inneholder nesten ingen karbohydrater, det er derfor de er blitt så populære :) Havre inneholder dessverre litt for mye, savner havregryn- veldig sunt og godt for magen :)

Helina 26-06-16 00:11

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1525139)
Jeg har ikke rotet meg til å prøve chiafrø, men det skal jeg sannelig få tak i og prøve. Tåler ikke vanlig melk så jeg bruker kokosmelk som jeg søter med litt stevia vanilje (bruker havregryn jeg da) - nam! Lasser på med blåbær og bringebær, det blir vanvittig godt!

Husk å kjøpe den på dagligvarebutikken...mye billigere :) De har den vel både på Coop Ekstra og på Rema 1000,-

Her kan du se hvordan posen ser ut: http://helina1.blogspot.no/2016/06/c...pelsin-og.html

stinei 26-06-16 00:13

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Har bare smakt chiafrø i blomkålsuppe jeg, og det fristet ikke til gjentagelse. Men burde kanskje prøve dette?

Helina 26-06-16 00:24

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1525140)
Hvordan får dere bort den bitre smaken på frøene? jeg syns den skinner gjennom alt uansett.

Synes ikke det er en bitter smak, men konsistensen er litt merkelig. Synes det hjalp veldig med hakkede nøtter i (og litt mørk sjokolade). Ellers ville jeg brukt en blender....
Har enten brukt bringebær eller ren fun saft konsentrat, begge deler har en sterk smak, så kanskje det har dekket en evt bitter smak...

Og er det denne typen du har brukt?

http://helina1.blogspot.no/2016/06/c...pelsin-og.html

Helina 26-06-16 00:31

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1525136)
Jeg liker den helt plain;
1 boks fet kokosmelk
3 ss chia
1 ts sukrin

Dette gir meg ca 4,5 karber (med skummet kulturmelk over 10 karber)
Jeg pleier og spise en tredjedel av dette sammen med ca 50 gr bringebær, noe som gir meg en frokost med ca 4 karber :)

Må tilstå at jeg har aldri prøvd med skumma kulturmelk eller cottage cheese siden jeg er allergisk mot melkeprotein, men ser at med cottage cheese vil karbohydrat mengden bli lik som ved kokosmelk

Ja, og mye mindre fett...er litt redd for alt fettet i meieriproduktene....litt mindre karb i vanlig kulturmelk...men ja- mer enn i kokosmelk. Men dette er ikke 1 porsjon- jeg fikk 3 porsjoner ut av det :) Så da er gjerne 10 karb ikke så mye?

Helina 26-06-16 00:35

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinei (Innlegg 1525265)
Har bare smakt chiafrø i blomkålsuppe jeg, og det fristet ikke til gjentagelse. Men burde kanskje prøve dette?

He, he...du vet- alt som er super sunt, smaker kanskje litt annerledes :) Men jeg likte den absolutt :) Men må ha i noe annet enn kokosmelk, så har derfor eksperimentert litt :)

Susa84 21-09-16 17:47

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Dette skal jeg lage i kveld som frokost i morgen. Skal bruke kokosmelk jeg også. Da jeg ikke er så glad i vanlig melkeprodukter. Jeg tar uansett probiotika oppi når jeg skal spise dette. Laget også yoghurt av cocosmelk på pappboks og probiotika :)

Mate 04-10-16 10:12

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Til dere som bruker blender; forsvinner "froske-egg-konsistensen" når dere bruker det? Og er det før eller etter svelling dere bruker blender? :)

TrillTrall 04-10-16 12:13

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Froskeegg-konsistens var beskrivende... Usj... Prøvde å lage grøt på kokosmelk og chia og det ble aldeles gyselig på konsistens i alle fall.

Mate 05-10-16 19:45

Sv: Dagens anbefaling :)
 
Ja jeg syns det var en riktig beskrivelse. :) Men nå har jeg testet ut blender; lot det stå i kjøleskapet først, og blenda etterpå. Blei en god grøt med litt "smuler" i, godt! :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no