Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Fett til matlaging (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11411)

Calvin 24-01-07 11:40

Fett til matlaging
 
Hvilke typer fett (olje til steking, smør til brød) bør jeg foretrekke til ulike typer matlaging?

Har ikke helt funnet ut hvilken kostholdsfilosofi jeg vil følge ennå, men heller litt mot Atkins eller Dr- Lindberg.

tnutt 24-01-07 13:00

Sv: Fett til matlaging
 
Til steking:
1. Kokosfett, tåler høye temperaturer, er usikker på om det kan kjøpes i vanlig butikk eller må kjøpes på helsekostforretning.
2. Meierismør, tåler nesten like høye temperaturer som kokosfett, og tåler høyere temperaturer hvis en varmer opp smøret og siler vekk det hvite bunnfallet (?)
3. Olivenolje
4. Blanding av meierismør og olivenolje

Til annen mat
1. Meierismør
2. Olivenolje
3. Tran

Calvin 24-01-07 13:18

Sv: Fett til matlaging
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tnutt (Innlegg 228865)
Til steking:
1. Kokosfett, tåler høye temperaturer, er usikker på om det kan kjøpes i vanlig butikk eller må kjøpes på helsekostforretning.
2. Meierismør, tåler nesten like høye temperaturer som kokosfett, og tåler høyere temperaturer hvis en varmer opp smøret og siler vekk det hvite bunnfallet (?)
3. Olivenolje
4. Blanding av meierismør og olivenolje

Til annen mat
1. Meierismør
2. Olivenolje
3. Tran

Tran??? :eek:

Jaja, jeg tror vi hopper over tranen, men takk for de andre tipsene. Meierismør, ikke sant? Ikke margarin?

tnutt 24-01-07 13:36

Sv: Fett til matlaging
 
Margarin er kunstig fett, og jeg har oppfattet det slik at margarin er verre enn ikke noe fett i det hele tatt.

Konkelimonke 25-01-07 09:22

Sv: Fett til matlaging
 
Hei!

Eg brukar meierismør (såkalla "godt smør" i min familie!) og olje til steiking.

Elles... viss eg skal ha egg og bacon til frikost eller noko, steiker eg baconet litt før eg hiv egga i panna, så slepp eg å ha ekstra feitt i form av smør, i. Pluss at egga då får litt sånn baconsmak! Hehe!

Men det er vel greit å bruke det meste av oljer tenkjer eg... :)

Solan 25-01-07 09:47

Sv: Fett til matlaging
 
1. Palmeolje
2. Kokosolje (IKKE Delfia-fett!)
3. Ghee
4. Smør

og det var det. Ikke bruk oljer til steking. Olivenoljer passer til sautering, men ikke til steking. Margarin bør du ikke bruke til noe som helst ... vel, unntatt å vaske henda med eter at du har fått seigt oljesøl på henda etter å ha mekka bilen.

Tran er bra for deg, og om du kjøper Nordic Naturals (som jeg er nyfrelst fan av) så vil du ikke kjenne fiskesmak i det hele tatt. Stol på meg, for jeg haaaater fisk, og drikker likevel den tranen.

Nille 25-01-07 19:13

Sv: Fett til matlaging
 
Jeg bruker Cocosa Pure til steking, evt. blanding av Cocosa og meierismør. Meierismør alene av og til (vanlig til steking, setersmør til noen retter og uten salt til baking). Jeg bruker også avocado olje i visse tilfeller, - den tåler varme bedre enn olivenolje. Rapsolje av og til. Olivenolje bruker jeg på svakere temperaturer. Det kommer alt an på hva slags mat jeg skal lage og hvordan den skal stekes/tilberedes. Og om det er kald eller varm mat.

Margarin har jeg ikke hatt i huset på mange år og tran er det mannen min som drikker, ville aldri steke i den iallefall....

Jeg har et godt utvalg i oljer og har helt forelska meg i Olivieros Basilikum olje. Den bruker jeg heslt på kalde retter/salat. For ikke å snakke om hvit trøffel olje. Noen dråper på egg/omelett gjør underverker.

Som kosttilskudd bruker jeg Cocosa Extra Virgin og/eller MCT olje. I det siste med en liten dæsj oregano olje oppi.

Sønnen til en venninde av meg stanset opp foran kjøkkenbenken min og kommenterte: "Oi, så mange oljer du har da, - vi har bare en vi".
:p

Jeg heter Nille og jeg er en matsnobb......

Solan 25-01-07 22:17

Sv: Fett til matlaging
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 229171)
Jeg heter Nille og jeg er en matsnobb......

Hei Nille, og velkommen til Anonyme Matsnobber. Vi er mange her som deg ... :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no