Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Alpro yoghurt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54319)

Paris 17-04-13 18:30

Alpro yoghurt
 
Kjøpte Alpro yoghurt idag - i mangel av Rysk i butikken. Men det er kanskje ikke så lurt med soya?

500 ml - så det går kanskje bra å spise den opp? :p
Eller?

TrillTrall 17-04-13 18:40

Sv: Alpro yoghurt
 
Jeg holder meg unna soya, men hadde jeg først fått den i hus så hadde jeg nok spist den opp ja. Man kaster ikke mat. :)

Paris 17-04-13 18:55

Sv: Alpro yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1438038)
Jeg holder meg unna soya, men hadde jeg først fått den i hus så hadde jeg nok spist den opp ja. Man kaster ikke mat. :)

Nei kom på det når jeg kom heim - var bare så glad å finne noe med lite karbo... men er jo helt hjernedød på butikken da - men skylder på at det var ferdig på jobb, hentet ungene som var med og det var totalt sett litt "skynte seg hjem"-holdning... jaja... Takk for svar!! :)

Imse 17-04-13 19:45

Sv: Alpro yoghurt
 
Spis den opp, så finner du ut om du tåler soya eller ikke.

Lillemy71 18-04-13 10:45

Sv: Alpro yoghurt
 
Tåler du soya går det jo an å bruke litt av og til. Selv ber jeg om soyamelk i latten de få gangene jeg er på cafe, men får problemer dersom jeg bruker det regelmessig over tid.

Spis det opp med god samvittighet så leng du ikke reagerer ellers :)

Paris 19-04-13 12:09

Sv: Alpro yoghurt
 
Hva er det egentlig som kan "skje" med soya - hvordan merker man at man ikke tåler det? Trodde det var usunnt jeg...

Imse 19-04-13 12:14

Sv: Alpro yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1438394)
Hva er det egentlig som kan "skje" med soya - hvordan merker man at man ikke tåler det? Trodde det var usunnt jeg...

Tja, noen her får spontane blødninger midt i syklusen, jeg får spente bryst( såpass at det er synlig), osv. En kan også reagerer allergisk på soya, men det tror jeg mere går på at proteinet ligner på melkeprotein og de som reagerer på melkeprotein kan reagere på soyaprotein.

Lillemy71 19-04-13 12:20

Sv: Alpro yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1438394)
Hva er det egentlig som kan "skje" med soya - hvordan merker man at man ikke tåler det? Trodde det var usunnt jeg...

Noen er jo direkte allergiske mot soya og vil da kunne få utslett, magetrøbbel m.m. ved inntak. Soya er ansett som et kraftig allergen og ved regelmessig bruk kan man fremprovosere soyaallergi eller andre allergier.

Soya inneholder mye planteøstrogen (isoflavoner) og kan kludre til hormonbalansen og f.eks syklusen hos kvinner. Det inneholder også en god del fytinsyre og for stort inntak av det kan gjøre at kroppen ikke klarer og ta opp nok vitaminer og mineraler fra andre ting. Det er også blitt diskutert hvorvidt prosessen som soyabønnen gjennomgår for å fremstille de ulike produktene er så bra og hvor mye rester av ulike giftstoffer som blir igjen.

Du kan lese en del mer i bl.a. denne artikkelen, ellers er det bare og google i vei.

Paris 19-04-13 12:54

Sv: Alpro yoghurt
 
Å takk for opplysningene - er visst ikke oppdatert jeg...:o

j88 19-04-13 13:15

Sv: Alpro yoghurt
 
men alle reagerer ikke på soya, jeg bruker en god del soyamelk, og har aldri reagert på noen som helst måte, så er greit å teste det ut selv.

Lillemy71 19-04-13 14:18

Sv: Alpro yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1438408)
men alle reagerer ikke på soya, jeg bruker en god del soyamelk, og har aldri reagert på noen som helst måte, så er greit å teste det ut selv.

Det gjorde jeg også og det gikk bra ganske lenge, så begynte reaksjonene og komme. Soya er som sagt et kraftig allergen og kan også hindre opptak av diverse vitaminer/mineraler så det kan være greit og moderere inntaket i lengden.

Carisma 19-04-13 21:30

Sv: Alpro yoghurt
 
Soya kan jo også tulle med hormonene over tid og gi menn bryster, infertilitet o.l.... Mao ting man ikke merker før lenge etter. Jeg gambler ikke med soya hvertfall!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no