Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Andehjerter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55780)

BenteR 04-07-14 18:02

Andehjerter
 
Fant andehjerter fra Holte Gård i frysedisken i dag, men dette er en råvare jeg ikke har brukt og jeg tror liksom ikke jeg kan tilberede det på samme måte som f.eks. kalvehjerte.:rolleyes:
Noen som har oppskrifter/tips?
Fant ikke noe her inne da jeg søkte på det......

Photobscura 04-07-14 23:29

Sv: Andehjerter
 
Om du bare googler det, finnes det noen oppskrifter, som f.eks. denne artikkelen med en salatoppskrift jeg selv ble nysgjerrig på:
http://www.dagbladet.no/2011/06/17/m...stad/16961117/

Men langt flere er det å finne på engelsk:
https://www.google.no/webhp?sourceid...k+heart+recipe

BenteR 05-07-14 01:00

Sv: Andehjerter
 
Mye spennende der....får sikle meg gjennom noen oppskrifter før jeg bestemmer meg for hvilken jeg skal prøve.

Photobscura 05-07-14 08:12

Sv: Andehjerter
 
Burde nesten ta turen på Meny på Ringnes park, som har "alt", og sjekke selv! Innmat er undervurdert!

Supera 05-07-14 08:56

Sv: Andehjerter
 
Whaaat? Er Holte Gård i Drangedal? Det var langt oppi dalen da, men verdt en 30 minutters kjøretur en gang jeg er i området. Familien min har hytte ikke så langt ifra der og har et søskenbarn som er nesten som en søster for meg som bor i Drangedal.

BenteR 05-07-14 19:00

Sv: Andehjerter
 
Det er mye mat som vi ofte ikke spiser både pga dårlig tilgang (det er liksom ikke stuerent og spise innmat, bruke blod i maten eller også f.eks. oksehale, og dermed tar små butikker som vi har her det ikke inn) men også fordi altfor mange forbinder innmat med for hardt kokt lever for eksempel.:rolleyes:
Utrolig mange spennde oppskrifter der innmaten virkelig kommer til sin rett.

kamp 05-07-14 20:18

Sv: Andehjerter
 
Når jeg er i Thailand kjøper ejg ofte grillet kyllinghjerter penslet med soya og honning..

Supera 05-07-14 21:08

Sv: Andehjerter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1489751)
Det er mye mat som vi ofte ikke spiser både pga dårlig tilgang (det er liksom ikke stuerent og spise innmat, bruke blod i maten eller også f.eks. oksehale, og dermed tar små butikker som vi har her det ikke inn) men også fordi altfor mange forbinder innmat med for hardt kokt lever for eksempel.:rolleyes:
Utrolig mange spennde oppskrifter der innmaten virkelig kommer til sin rett.

Jeg vil gjerne bruke mer innmat, så hvis du har noen gode oppskrifter der "innmaten virkelig kommer til sin rett" så må du gjerne dele. :snill: Jeg har bare laget lever og bare én gang. Jeg lagde levergryte og det smakte ikke innmat. Men så lå leveren i eddik i tre dager, så det tok jo bort mye av smaken.

BenteR 06-07-14 00:36

Sv: Andehjerter
 
Hjerter av reisndyr som blir salta og tørket er rett og slett snadder!
Kyllinglever frest i panna sammen med raust med løk og sellerirotbiter (dette er en av de få rettene jeg savner potet :rolleyes:) er kjempe som f.eks. lunsj.
Kyllinglever flambert med litt konjakk er heller ikke å forakte.
Eller så ser jeg i VOF at man også regner oksehale som innmat og det er jo vel den optimale lavkarbomat som smaker digg enten det er i suppe eller som ragu.
Guttene mine har digga leverkakene mine fra de var små. Siden jeg ikke spiser dem selv, har jeg ikke gjort dem om til lavkarbovennlige, men det burde gå greitt.
Jeg hiver rett og slett renset lever av kalv (evt gris) i foodprosessoren sammen med krydder (jeg bruker salt, pepper, revet muskat og tørket løk) og blander i egg, melk og potetmel for å tykne "blodsuppen". Steker leverkakene i stekepannen med smør omtrent som pannekaker. Ifølge ungene er de vel så gode kalde som varme.

Supera 06-07-14 11:01

Sv: Andehjerter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1489766)
Hjerter av reisndyr som blir salta og tørket er rett og slett snadder!
Kyllinglever frest i panna sammen med raust med løk og sellerirotbiter (dette er en av de få rettene jeg savner potet :rolleyes:) er kjempe som f.eks. lunsj.
Kyllinglever flambert med litt konjakk er heller ikke å forakte.
Eller så ser jeg i VOF at man også regner oksehale som innmat og det er jo vel den optimale lavkarbomat som smaker digg enten det er i suppe eller som ragu.
Guttene mine har digga leverkakene mine fra de var små. Siden jeg ikke spiser dem selv, har jeg ikke gjort dem om til lavkarbovennlige, men det burde gå greitt.
Jeg hiver rett og slett renset lever av kalv (evt gris) i foodprosessoren sammen med krydder (jeg bruker salt, pepper, revet muskat og tørket løk) og blander i egg, melk og potetmel for å tykne "blodsuppen". Steker leverkakene i stekepannen med smør omtrent som pannekaker. Ifølge ungene er de vel så gode kalde som varme.

Takk for tips, skal prøve :snill:

smgj 07-07-14 17:57

Sv: Andehjerter
 
Jeg pleier å steke bacon i terrninger, dernest steke løk i biter i fettet og så tilsette kyllinglever og etter at den er sånn ca ferdig - paprika i strimler. La dampe under lokk til paprikaen er passe. Dette synes jeg er kjempeenkelt og godt.

BenteR 07-07-14 20:40

Sv: Andehjerter
 
Det høres godt ut!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no