Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Iskremmaskin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46082)

Jabba 13-07-11 22:55

Iskremmaskin
 
Lurer på om jeg skal kjøpe meg en iskrem maskin.....
Blir resultatet bra i disse ? Lettvint ? Enkelt å holde rent ?
Og hvilken maskin har du ? Fornøyd ?

Rin 13-07-11 23:22

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg kjøpte en billig lysegrønn iskremmaskin på Obs! for ikke så lenge siden, og den har vært flittig i bruk, altså. Veldig enkel å bruke og renholde, og super iskrem som kommer ut av den. :)

ThereseA 13-07-11 23:37

Sv: Iskremmaskin
 
Vi har denne maskinen og den er veldig bra til den prisen. Lett å vaske, grei is, ikke no fiksfakseri :), går fort å fryse isen, 30-45min etter røra er helt oppi er isen ferdig

Jabba 13-07-11 23:43

Sv: Iskremmaskin
 
Hva gjør dere med isen som ikke blir spist opp ? Heller den over i en vanlig boks og inn i fryseren ?
Isen blir helt ferdig i maskinen ? -det er ikke bare en mikser liksom ?

Jabba 13-07-11 23:44

Sv: Iskremmaskin
 
Og er det helst krem-is dere lager ? Hvilket søtningsmiddel funker best? Sukrin kanskje ??

ThereseA 13-07-11 23:45

Sv: Iskremmaskin
 
Vi har pleid å lage isen ferdig i maskinen, så helt den over i en boks - lagt dn i frysern og tatt den med bort så det er ikke noe problem. Den blir helt ferdig så lenge den står lenge nok - er ikke alltid jeg orker det:rolleyes:

tiris 14-07-11 12:38

Sv: Iskremmaskin
 
I vår maskin blir isen steinhard hvis den blir stående i maskina lenge etter at den er ferdig. Siden man ikke kan bruke metall-bestikk oppi maskina blir det da ganske umulig å få den ut. Så det er best å ta den over i noe annet med en gang når du stopper maskina

Cassiopeia 14-07-11 13:08

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har denne
Den er liten, og dermed akkurat passe til single jenter :-)

Men jeg har et problem: Isen blir knallhard i kantene med en gang, og jeg aner ikke hvorfor. Bollen skal ligge i fryseren i minst åtte timer, og helst over natta ifølge bruksanvisninga. -Men hva slags temperatur gjelder det?

Det kan muligens også komme av at røra har vært kald når jeg har hatt den oppi? :veitikke:

GrønnPepper 14-07-11 13:11

Sv: Iskremmaskin
 
Du må sette den i gang før du heller i det som skal bli is, da sliper du at det fryser med det samme (i hvertfall virker det på min)

Cassiopeia 14-07-11 13:12

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper (Innlegg 1160150)
Du må sette den i gang før du heller i det som skal bli is, da sliper du at det fryser med det samme (i hvertfall virker det på min)

Det går ikke gitt, for motor og røredel sitter i lokket. Jeg er veldig kjapp da!

Bomkjøp, muligens...

GrønnPepper 14-07-11 13:14

Sv: Iskremmaskin
 
Men du har ikke et hull i lokket da?
Motoren og røredelen sitter i toppen på min også, men den har et ganske stort påfyllingshull.

Cassiopeia 14-07-11 13:18

Sv: Iskremmaskin
 
Joda, det er hull i lokket, men for å åpne det hullet må motor/røredel løftes opp, og da er det ingen vits i at den går rundt, eller?

Huldr 14-07-11 13:36

Sv: Iskremmaskin
 
Cassiopeia: Har du prøvd å la bollen stå i romtemperatur en stund før du heller i røra? Jeg så Lemen skrev i en annen tråd om ismaskiner at hun lar sin stå i 40-50 minutter før hun lager isen :)

Får en sånn en plass i en sånn liten fryseboks på toppen av kjøleskapet (med litt innhold i)?

Cassiopeia 14-07-11 14:53

Sv: Iskremmaskin
 
Har ikke prøvd det, Frøy, men det høres ut som en god måte å løse problemet på!
Min lille får uten problemer plass i minifryseboks, ja bollen er 17 cm i diameter og lavere enn den er bred.

mysil 14-07-11 18:28

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1159788)
Jeg kjøpte en billig lysegrønn iskremmaskin på Obs! for ikke så lenge siden, og den har vært flittig i bruk, altså. Veldig enkel å bruke og renholde, og super iskrem som kommer ut av den. :)

Den kjøpte jeg også, men blei skuffa gitt. Trur ikke min funka som den skulle, for isen blei ikke til is, mer som milkshake, også lukta det svidd/brent etter den hadde gått ca 15 min :s

Sjokoholiker 14-07-11 20:17

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mysil (Innlegg 1160242)
Den kjøpte jeg også, men blei skuffa gitt. Trur ikke min funka som den skulle, for isen blei ikke til is, mer som milkshake, også lukta det svidd/brent etter den hadde gått ca 15 min :s

er den jeg og akkurat har fått, lukter ikke svidd da, men blei skuffa over at så mye is ble steinhardt så fort. skal teste ut å la den stå ei stund på benken før bruk. kanskje du bør klage på din ang lukten?

mysil 14-07-11 22:18

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjokoholiker (Innlegg 1160304)
er den jeg og akkurat har fått, lukter ikke svidd da, men blei skuffa over at så mye is ble steinhardt så fort. skal teste ut å la den stå ei stund på benken før bruk. kanskje du bør klage på din ang lukten?

Var nok bare uheldig med min jeg da. Men har klagd på den, levert den og fått at penga :) Så får bare se om jeg finner en annen en :)

Rin 14-07-11 23:38

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mysil (Innlegg 1160242)
Den kjøpte jeg også, men blei skuffa gitt. Trur ikke min funka som den skulle, for isen blei ikke til is, mer som milkshake, også lukta det svidd/brent etter den hadde gått ca 15 min :s

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjokoholiker (Innlegg 1160304)
er den jeg og akkurat har fått, lukter ikke svidd da, men blei skuffa over at så mye is ble steinhardt så fort. skal teste ut å la den stå ei stund på benken før bruk. kanskje du bør klage på din ang lukten?

Oi, så kjipt! Har ikke hatt noen lignende problematikk med min - første gang jeg lagde isen ble det litt fastfrosset, men da lot jeg den holde på for lenge, i tråd med det som sto i brosjyren. Har lært å holde øye med prosessen. :)

Sjokoholiker 15-07-11 09:32

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1160466)
Oi, så kjipt! Har ikke hatt noen lignende problematikk med min - første gang jeg lagde isen ble det litt fastfrosset, men da lot jeg den holde på for lenge, i tråd med det som sto i brosjyren. Har lært å holde øye med prosessen. :)

skal ta å lese den en gang til jeg:)

Tami 15-07-11 10:06

Sv: Iskremmaskin
 
Den lysegrønne fra OBS koster bare 299,- og er kjempefin :) Var ferdig pisket/rørt på 40 min og klar til å spises.....:D

Engledans 15-07-11 10:09

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har et tysk merke, tror jeg. Kjøpte i Danmark. Har bare brukt den en gang. Så lengre opp i tråden at di skrev at den måtte stå i 12 timer i fryser før bruk. i min bruksanvisning står det 24 timer, og at røra må stå i kjøleskapet i minst 12 timer. Kan jeg legge den i fryseren og forkorte tiden tro?

Sjokoholiker 15-07-11 11:03

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tami (Innlegg 1160655)
Den lysegrønne fra OBS koster bare 299,- og er kjempefin :) Var ferdig pisket/rørt på 40 min og klar til å spises.....:D

så rart altså ,mi røre var i i mindre enn 40 min også var det kjempemye is som ble steinhardt i bunnen og på sidene, ble det det når du laga?

Rin 15-07-11 13:29

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjokoholiker (Innlegg 1160719)
så rart altså ,mi røre var i i mindre enn 40 min også var det kjempemye is som ble steinhardt i bunnen og på sidene, ble det det når du laga?

Hvor stor røre hadde du? Sikkert et teit spørsmål - men mitt første forsøk frøs fast en del fordi jeg lot den stå i 30 minutter uten å se på den, og ikke tenkte over at bollen jo ikke var mer enn ca halvfull. (Da hadde jeg i sånn ca 3 dl vispet kremfløte og 3 eggeplommer, samt søtning.) I etterkant har jeg doblet grunnoppskriften og redusert ismaskin-tiden...

Sjokoholiker 15-07-11 17:51

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1160889)
Hvor stor røre hadde du? Sikkert et teit spørsmål - men mitt første forsøk frøs fast en del fordi jeg lot den stå i 30 minutter uten å se på den, og ikke tenkte over at bollen jo ikke var mer enn ca halvfull. (Da hadde jeg i sånn ca 3 dl vispet kremfløte og 3 eggeplommer, samt søtning.) I etterkant har jeg doblet grunnoppskriften og redusert ismaskin-tiden...

ja var ca samme som det du laga,skal ta å prøve å doble jeg også, bare kjedelig med stor røre hvis den ikke blir god hehe

Cassiopeia 16-07-11 18:41

Sv: Iskremmaskin
 
Har akkurat gjort et nytt forsøk, og lot bollen stå framme et kvarter før jeg starta maskina. Nå som sist la det seg et steinhardt belegg på innsida av bollen, og dette ble til slutt så tykt at motordelen ble løfta av skåla.

Jeg klarte å tømme den, skrape løs den harde isen og blande røra sammen igjen, og satte i gang på nytt. Nå la det seg ikke belegg på bollen, men røra ble heller ikke fastere. Den smelta, faktisk!!! :mad:

Dette var et skikkelig bomkjøp, tror jeg. Får ta en tlf til Lefdal og be om å få bytte til en annen maskin. Kanskje sier de ja så lenge jeg bytter til en dyrere en?
Kan jo ikke få noe verre svar enn nei.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no