Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Undervektige, syltynne barn - hjelp! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52034)

Sorgfri 04-05-12 14:49

Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Hei!

Min sønn på snart 10 er så tynn at annen mor nesten gråt da han overnattet der. Han har spist lite hele livet, og er veldig kresen. Har først nå såvidt begynt å spise rent kjøtt, f.eks. stekt kylling og kotelett, men spiser bare littegrann og ikke noe saus. Spiser salat, så jeg prøver å lure inn litt olivenolje i den ihvertfall. Melk drikker han ikke pga. laktoseintoleranse da han var mindre. Helsestasjon og lege sier at det er ok så lenge han er frisk og opplagt ellers. Og det er han jo heldigvis. Må legge til at jeg også var undervektig da jeg var liten.

Han elsker bacon og kyllingvinger, og hater poteter og ris, er ikke noe glad i brødskiver heller. Faren hans vil tvinge ham til å spise brød og poteter for å vokse, men jeg tror han egentlig er et lavkarbo-barn. Har store humørsvingninger også.

Det er sjelden det skrives om undervektige barn, og fokuset på skolene er jo alltid på overvektige barn, skummet melk, osv. Jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg skal få "fetet opp" min sønn til normal størrelse og mer stabilt humør. Han er på størrelse med en 7-åring og fyller 10 år i juli.

Hjelp??:confused:

Imse 04-05-12 15:00

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Liker han majonesbaserte diper? Mulig han tåler laktoseredusert rømme som dip til kyllingvinger feks?

Eller kakao? Kakao kan lages på kokosmelk. Jeg synes den blir best om jeg halvblander fet kokosmelk med vann, men prøv dere frem, det er 150-200kalorier i en dl kokosmelk.

Nøtter, er det noe som faller i smak? Jeg lager i blandt yoghurt av kokosmelk, tar av det tykke på toppen av boksen og har i litt av kokosvannet, har i ønsket søtning og vanilje( pulver som oftes, fås på helsekost) og har i lavkarbomusli( nøtter og frø). Veldig godt. En boks kokosmelk koster 10kr på rema1000.

Jeg har all medfølelse med deg, jeg har en 9 åring som ikke er av de største( 24kg/127cm) og som har mye problemer med mat, kyllingvinger et det eneste rene kjøttet han spiser, har add og sterke trekk av høytfungerende autisme og derunder store problemer med konsistenser på div. mat. Min spiser brød da og kan spiser melkemat, dvs vi burde egentlig teste melk og glutenfritt, men har ikke kommet så langt.

Kitt 04-05-12 15:21

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Imse har mange gode forslag!:)
Prøv å gjøre den maten han spiser så næringstett som mulig og la han spise bacon så mye han vil, men lær han gjerne at all mat må smakes på! Det er så kjipt for barn som ikke tør spise middag borte/overnatte/bli med på ferie osv fordi de er redd for å få noe de ikke liker!

Ellers tenker jeg som sykepleeir det samme som helsestasjonog lege, så lenge han er aktiv og spiser, sover, leker og lærer, er det ikke noe problem!

Med arvelige anlegg for lav vekt kan man vel ikke forlange all verden av størrelse og vekt heller! Min venninne var bitteliten og tynn som barn. Nå er hun normalvektig og 1.68 høy, men hennes 13 år gamle sønn er bitteliten, mye mindre enn sin 3 år yngre søster, kjempetynn og småspist! Kjører slalåm i timesvis, spiser, lærer og leker! Blir nok folk av han også!;)

Imse 04-05-12 15:31

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Kom på noe annet, tror du han kunne like frøbaserte knekkebrød, slik som nannahs knekkebrød og nannahs knekkebrødkjeks? Søk her inne, så finne du oppskrift. To av mine barn synes de er gode. Tenkte det kanskje kunne gjøre matpakka litt lettere.
Og det er lov å spise pålegg, med knekkebrød attåt. Jeg spiser pålegg med knekkebrød og ikke omvendt.

Sorgfri 04-05-12 16:50

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Takk for gode råd. :-)

Jeg skal prøve ut det med kakao med kokosmelk, men lurte på hva du bruker for å søte det med Imse?
Skal prøve ut de andre tingene også. Har gitt ham kyllingvinger og litt grønnsaker i matpakke, og noen ganger pølsebiter og gulost. Han spiser ellers 1 brødskive til frokost, og 1 i løpet av en hel skoledag. Han er 10 år om under 3 måneder, er 122 cm høy og veier ca 20 kg...

Grunnen til at jeg er så bekymret Kitt er at når andre foreldre reagerer kan barnevernet bli koblet inn. Faren hans bor på andre kanten av landet, og vil gjerne ha ungene.

Det er det ene. Det andre er humørsvingningene til gutten min. Han kan snu om fra å være blid til rasende og furten på et sekund, tåler ikke motgang og eier ikke tålmodighet. Han er veldig negativ til det meste. Heldigvis gjør han det bra på skolen, men det er en evig kamp å få ham til å gjøre leksene når han alltid furter for et eller annet. Har tro på at å kutte karbohydrater vil hjelpe. Ga ham stekt kylling da han kom hjem fra skolen i dag, og han spiste et par biter ihvertfall. :-)

Tar imot alle godt råd og erfaringer med stor takk!

Imse 04-05-12 17:02

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Jeg kan jo ikke spise sukker da, så jeg bruker tagatesse, sukrin,stevia eller natreen. Sukrin og stevia er de eneste sukkerfrie søtstoffene jeg tillater ungene å spise. Men litt sukrin og stevia blandet gir en grei søtsmak uten bismak.

Tror du gutten din kan ha en diagnose innenfor add/adhd el.l.? Vår gutt har det og har et helt annet liv etter oppstart av medisner, for nå krangler han ikke på hver minste ting, vi må fortsatt alltid forberede hver minste forandring og endring for at han ikke skal få meltdown, men det går an å gjøre lekser og gutten får det til. De fleste i vår omgangskrets trodde ikke engang han hadde en diagnose, men han har det mye bedre nå i allefall.

Yrla 04-05-12 17:07

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Hva sier han han har lyst på om du spør da?
Tagatesse er et supert søtningsstoff du kan karamellisere mandler med og lage hjemmelaget fudge. Søtt øker apetitten. Liker han egg? Tenker på det for variasjonens skyld og fordi egg er næringstett mat. Liker han dipp? Ost stekt i mikro så det ligner chips? Igjen for å øke apetitten. Liker han poteter? Potetmos og pølse er jo noe de fleste barn liker. Mine to favorittmiddager, utenom potetmos og pølse, da jeg var liten var lam med sursøt saus og appelsinsøtet gulrotrasp og poteter uten skall. Og en form mamma lagde med lagvis kokte egg i skiver, rømme, tørre brødsmuler og skiver av røkt pølse.Øverst skulle det være rømme med brødsmuler på. Hjemmelaget sjokolade? Er han aktiv fysisk?

Yrla 04-05-12 17:11

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
En annen næringstett matvare er hjemmelaget marsipandeig stekt som kjeks.

Yrla 04-05-12 17:12

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Har du forresten snakket ordentlig med han , om at du er bekymret og hvorfor? Sånn at han tar hensyn til det du sier?

Sorgfri 04-05-12 17:21

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1342881)
Hva sier han han har lyst på om du spør da?
Tagatesse er et supert søtningsstoff du kan karamellisere mandler med og lage hjemmelaget fudge. Søtt øker apetitten. Liker han egg? Tenker på det for variasjonens skyld og fordi egg er næringstett mat. Liker han dipp? Ost stekt i mikro så det ligner chips? Igjen for å øke apetitten. Liker han poteter? Potetmos og pølse er jo noe de fleste barn liker. Mine to favorittmiddager, utenom potetmos og pølse, da jeg var liten var lam med sursøt saus og appelsinsøtet gulrotrasp og poteter uten skall. Og en form mamma lagde med lagvis kokte egg i skiver, rømme, tørre brødsmuler og skiver av røkt pølse.Øverst skulle det være rømme med brødsmuler på. Hjemmelaget sjokolade? Er han aktiv fysisk?

Oftest har han lyst på pølser og taco hvis det er snakk om middag. Frokost og kveldsmat vil han ha frokostblanding med sjokolade, brødskive med noe søtt osv., hvis han fikk velge. Men det får han sjelden. Tror ikke han har ADHD, men vil uansett prøve kostomlegging før medisiner.
Potetmos, eller potet i noen som helst form spiser han ikke. Han kan spise vanlige melkeprodukter nå som han ikke har laktoseintoleransen lenger, og elsker rømme og krem.

Hvordan steker du ost i microen?

Sorgfri 04-05-12 17:22

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Hvor får man tak i Tagatesse, helsekost?

Imse 04-05-12 17:26

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Helsekost ja.

Og ADD og ADHD er ikke det samme. Alle tenker hæla oppunder taket når de hører ADD/ADHD, det er en sannhet med modifikasjon. Vår er normalt aktiv, men veldig aktiv i hodet og med litt spesifike interesser( den biten legger jeg på autismetrekkene;) Ikke alle 9 åringer som heller vil lese en faktabok om egypt eller kjøper seg en voksenbok om røros når han skal velge hva han vil på Røros).

smgj 04-05-12 17:46

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Etter det du skriver kan det høres som at noe med søtlig smak går ned lettere? Hva med kokosmelksmoothie med et par eggeplommer, bær og litt stevia (eller annen søtning)? Næringstett og mettende.

Kitt 04-05-12 19:36

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri (Innlegg 1342877)

Grunnen til at jeg er så bekymret Kitt er at når andre foreldre reagerer kan barnevernet bli koblet inn. Faren hans bor på andre kanten av landet, og vil gjerne ha ungene.

Det er det ene. Det andre er humørsvingningene til gutten min. Han kan snu om fra å være blid til rasende og furten på et sekund, tåler ikke motgang og eier ikke tålmodighet. Han er veldig negativ til det meste. Heldigvis gjør han det bra på skolen, men det er en evig kamp å få ham til å gjøre leksene når han alltid furter for et eller annet. Har tro på at å kutte karbohydrater vil hjelpe.

Du kan ta det heeeelt med ro. Barnevernet har ALT for mye å gjøre til å bry seg med kroppsvekten til et barn! Så lenge alt annet er på stell har du ingen ting å frykte fra dem.

Barnet du beskriver høres ut som min sønn da han var på den alderen. Riktignok var min sønn 151cm høy den dagen han fylte 10 år(192 cm i dag 18 år gammel), men han var tynn som en strek og hadde et humør som fikk meg til å søke hjelp hos BUP(barne- og ungdomspsykiatrien).
Raseriet hans, kravene til egne arbeider, negativitet, osv. Han ble testet og undersøkt, pratet med og om og konklusjonen som roet han helt ned og ga oss en mye bedre hverdag var at han var meget intelligent. Vi snakker IQ på et stykke over 130 like før han fylte 10 år!
Da han fikk vite at han var annerledes fordi han var smartere enn de andre, ikke dummere som han hadde trodd, ble han en helt annen gutt!

Datteren vår har dysleksi og leksene var noe vi måtte kjempe såååååå mye med. Helt til læreren kom med et forslag. Hun visste jeg var hjemme på dagtid og lurte på om jeg kunne gjøre lekser sammen med snuppa og bestekompisen hennes som også har dysleksi og slet med leksene (og foreldre som ikke kunne hjelpe med feks matte:p).
Hver tirsdag de siste 2 årene har de kommet hit og gjort lekser sammen. Det er ikke noen vits å klage eller prøve å sluntre unna, leksene for resten av uken skal gjøres den dagen. De får noe godt til ettermiddagsmat når de kommer, gjør lekser 2-3 timer med pauser og spiser en god middag(spagetti:o)før de går hver til sitt.
Begge to har hatt mye fremgang på skolen (ingen av dem har faglige problemer, kun dysleksi), man slipper all kranglingen om leksene som jo faktisk tok mye lenger tid enn selve lekselesingen og begge to har vokst mye mentalt på å få til ting og det at jeg er der kun for dem disse timene!

Sønnen fikk faktisk til en viss grad slippe lett unna med leksene. Læreren mente han gjorde det så bra og fikk med seg så mye fra skolen uansett, så den store kampen om leksene var ikke noe vits i å ta! Han skulle si i fra om det ble nødvendig, men den telefonen kom aldri!

Håper dere får til dette på et vis! Husk at det slett ikke er flaut å be om hjelp! Mange som står klare til å hjelpe! Snakk med lærer og helsesøster eller rett og slett ring PPT selv i første omgang!

Masse lykke til og bare spør om det er noe!:)

manne 04-05-12 19:54

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Min minstemann er 134 cm og veier 19 kg...tynn som en strek og ikke akkurat en storspiser, men...han er jo minstemann i familien... :cool:

Spurte legen sist jeg var der om hva hun syntes og hun mente at det var helt normalt at han var liten...Kunne evnt. søke om å begynne på Regain osv til ham, men hun kunne ikke se noen grunn til det siden han omtrent aldri var syk eller virket plaget av å være så liten.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen for å faktisk ha det på papiret siden du er redd for barnevernet osv. OM noe mot formodning skulle bli tatt opp fra den kanten i ettertid kan de se svart på hvitt at DU alt har tatt tak i sakene osv. :)

Lykke til med "oppfetningen"....men jeg har nok mer tro på å la ham vokse seg opp i vekt. :)

Carisma 04-05-12 21:06

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Jeg vil bare nevne at man bør være litt ekstra oppmerksom på spinkle gutter når de kommer litt opp i tenårene. Vet flere som har rotet seg bort i stereoider o.l for å vokse fort. :o

TrillTrall 04-05-12 22:24

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Guttungen min er 13,5 år, ca. 163 cm høy og veier 42 kg... Ikke mye fett på den kroppen der nei! Men frisk som en fisk (bortsett fra hjertefeilen da), er veldig sjelden syk (familiens friskeste!) og stort sett blid og fornøyd. :)

Han er litt kresen i matveien, men har blitt bedre de siste 2-3 årene. Spiser egentlig godt, i alle fall av middagsmat, er ikke så voldsomt glad i brødmat, men om han får ånden over seg kan han sluke 10 brødskiver om de er ristet og han får enten leverpostei eller salami på! :eek:

Yrla 04-05-12 23:13

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri (Innlegg 1342893)
Oftest har han lyst på pølser og taco hvis det er snakk om middag. Frokost og kveldsmat vil han ha frokostblanding med sjokolade, brødskive med noe søtt osv., hvis han fikk velge. Men det får han sjelden. Tror ikke han har ADHD, men vil uansett prøve kostomlegging før medisiner.
Potetmos, eller potet i noen som helst form spiser han ikke. Han kan spise vanlige melkeprodukter nå som han ikke har laktoseintoleransen lenger, og elsker rømme og krem.

Hvordan steker du ost i microen?

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil gi han søtt pålegg om han vil spise det, det trenger ikke være sukkker i. Du kan lage en rå food variant med kakao, dadler, jeg vet ikke hva de putter i, men godt kan det bli, som nugatti f.eks. Kokos-smør(ikke olje) kan du kanskje bruke sammen med tagatesse eller sukrinmelis. tagatsees fåes på helsekost. Kanskje du skulle satt deg inn i kosthold mer? Lese på blogger for å finne sunne pålegg. Sunne pålegg inneholde ofte mye energi i forhold til sukkerbaserte. Du kan lage sunne frokostblandinger med hjemmelaget sjokolade også. Kanskje han er kreativ og klarer det selv om du sier han får lov til å spise det bare det er hjemmelaget. her er en blogg du kan finne det meste i http://mjuuugly.blogg.no/

Kitt 04-05-12 23:24

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri (Innlegg 1342893)
Hvordan steker du ost i microen?

Se på denne tråden!

Super digg å spise som "potetgull" med rømmedip!

Bravo 04-05-12 23:33

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Er han testet for cøliaki?

Sorgfri 07-05-12 10:10

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1342945)
Han ble testet og undersøkt, pratet med og om og konklusjonen som roet han helt ned og ga oss en mye bedre hverdag var at han var meget intelligent. Vi snakker IQ på et stykke over 130 like før han fylte 10 år!
Da han fikk vite at han var annerledes fordi han var smartere enn de andre, ikke dummere som han hadde trodd, ble han en helt annen gutt!

Takk Kitt! :)
Sønnen min er faktisk en av de smarteste i klassen ifølge læreren. Han har klisterhjerne og trenger ikke å følge med så mye som de andre, noe som medfører at han blir litt i sin egen verden i timene. Og da får han ikke med seg beskjeder og husker å ta med leksene hjem bestandig (kanskje med vilje ;-) men leksene er veldig raskt unnagjort når han først gjør dem. Datteren min har vært til undersøkelser hus BUP for ADD, for hun har slitt med leksene og hatt konsentrasjonsvansker tidligere. Men det løste seg da læreren ordnet en egen ukeplan for henne over en periode. Hun fikk mestringsfølelsen, og nå er hun den i klassen som har vist størst fremgang, og læreren kan ikke få skrytt nok av henne. :) Hun sitter faktisk i helgene og gjør leksene for neste uke, på eget initiativ! Hun går i 7. nå.

Men tilbake til min sønn, hvor fikk du testet IQ, var det også på BUP?

Sorgfri 07-05-12 10:17

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bravo (Innlegg 1343045)
Er han testet for cøliaki?

Ja, han ble testet som baby allerede, pga. at han var konstant dårlig i magen. Fant ut at det var laktoseintoleranse som hos søsteren. Han har ingen mageproblemer nå, men nekter å drikke vanlig melk eller noe med fløte i fordi han psykisk fortsatt tror han får vondt i magen.

Kitt 07-05-12 13:15

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri (Innlegg 1344108)
Takk Kitt! :)

Men tilbake til min sønn, hvor fikk du testet IQ, var det også på BUP?

Det var PPT som testet han. I utgangspunktet tok de en vanlig WISC- test for å finne ut hvilke sider han var god på og hvilke sider han var mindre god på. Man han hadde ingen mindre gode sider, han skoret laaaangt over gjennomsnittet på alt og ut i fra det kunne de si at han hadde en IQ på godt over 130!
Da BUP kom inn i bildet ble dette fort koblet opp til problemene hans og han ble klassifisert som en av "de smarte skoletaperene"!
Det finnes en foreldre forening for disse barna også. Lykkelige barn heter den!
Har ikke selv benytte tmeg av den, men det var nyttig bare å lese litt på sidene deres!

Be skolen/PPT få tatt en WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children)- test og be dem se på IQ da du lurer på om han kan være et av disse barna som lider pga at ting går litt fortere opp i hodet deres enn det gjør hos de fleste andre. Alle disse barna er ikke nødvendigvis som disse geniene man ser på tv og leser om i avisene, men de kan like vel være smarte nok til at en vanlig skoletime blir totalt uten utfordringer og dermed kjedelige!
Min sønn husker ikke historieleksen utenatt, men oppfant en ny måte å regne areal på da han var 15 år!;)

Bæret 07-05-12 15:01

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri (Innlegg 1342877)
Takk for gode råd. :-)

Jeg skal prøve ut det med kakao med kokosmelk, men lurte på hva du bruker for å søte det med Imse?
Skal prøve ut de andre tingene også. Har gitt ham kyllingvinger og litt grønnsaker i matpakke, og noen ganger pølsebiter og gulost. Han spiser ellers 1 brødskive til frokost, og 1 i løpet av en hel skoledag. Han er 10 år om under 3 måneder, er 122 cm høy og veier ca 20 kg...

Grunnen til at jeg er så bekymret Kitt er at når andre foreldre reagerer kan barnevernet bli koblet inn. Faren hans bor på andre kanten av landet, og vil gjerne ha ungene.

Det er det ene. Det andre er humørsvingningene til gutten min. Han kan snu om fra å være blid til rasende og furten på et sekund, tåler ikke motgang og eier ikke tålmodighet. Han er veldig negativ til det meste. Heldigvis gjør han det bra på skolen, men det er en evig kamp å få ham til å gjøre leksene når han alltid furter for et eller annet. Har tro på at å kutte karbohydrater vil hjelpe. Ga ham stekt kylling da han kom hjem fra skolen i dag, og han spiste et par biter ihvertfall. :-)

Tar imot alle godt råd og erfaringer med stor takk!


Tror vi skal være forsiktig med å gi diagnoser her altså, jeg synes han høres ut som en helt normal tass. De kommer, noen tidligere, i preeteens alderen og humørsvigninger er helt normalt, smelling med dører, furting og småfrekkheter.

To av mine tre gutter har også alltid vært tynne, den eldste også kort for alderen. Han var i tillegg ytterst kresen på maten, men så lenge han fulgte sin egne kurve var det greit. Barn er forskjellige.

Regner med du har kontakt med helsesøster?
Hvis ikke så tar du kontakt med henne, og også legen hans. Da viser du samtidig at du tar det på alvor, for å sjekke ut om det kan ligge noe bak.

Ville ikke kuttet ut karbohydratene til ham nei, absolutt ikke. Kun sukker og raske da i såfall.

Kitt 07-05-12 15:23

Sv: Undervektige, syltynne barn - hjelp!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bæret (Innlegg 1344199)
Tror vi skal være forsiktig med å gi diagnoser her altså, jeg synes han høres ut som en helt normal tass. De kommer, noen tidligere, i preeteens alderen og humørsvigninger er helt normalt, smelling med dører, furting og småfrekkheter.

Er helt enig i at man skal være forsiktig med å sykeliggjøre ting, men noe av det viktigste jeg har lært både som mor og sykepleier, er å lytte til magefølelsen min!
Føler jeg at noe ikke er som det burde være eller at noe burde vært tatt tak i, ja, så pleier det faktisk å stemme. Som med min sønn jeg mente trengte profesjonell hjelp, naboguttens kul på leggen eller pasienten de andre pleierene ikke mente trengte legetilsyn...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no