Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Trenger hjelp med variert mat! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51490)

HenrikBooe 26-03-12 23:53

Closed
 
Closed

Imse 27-03-12 11:30

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Spiser hun egg?

Tomatsuppe og blomkålsuppe er veldig godt, kan fint lages med kokosmelk også.

teleslynga 27-03-12 11:34

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Hva med hot'e gryter? Indiskinspirert f.eks., med saus av tomat/løk/kokosmelk og masse krydder (chili, koriander, spisskummen, ingefær...), og så putte oppi gørnnsaker og fisk?

Kitt 27-03-12 14:03

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Har du sett denne tråden?

HenrikBooe 27-03-12 14:46

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1321714)
Spiser hun egg?

Tomatsuppe og blomkålsuppe er veldig godt, kan fint lages med kokosmelk også.

Hun spiser egg, men det er noe det har rett og slett blitt for mye av om du forstår hva jeg mener. Prøvde en blomkålsuppe engang, men den ble ikke så veldig god.

Har du noen gode oppskrifter på tomatsuppe/blomkålsuppe eller generelt supper som er vegetar-vennlige?:)

HenrikBooe 27-03-12 14:48

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av teleslynga (Innlegg 1321717)
Hva med hot'e gryter? Indiskinspirert f.eks., med saus av tomat/løk/kokosmelk og masse krydder (chili, koriander, spisskummen, ingefær...), og så putte oppi gørnnsaker og fisk?

Har laget en del wok eller stekte grønnsaker med fløteauser, men det begynner å bli gammelt nå.

Kan definitivt prøve gryter med kokosmelk, siden hun er glad i kokos. Så det var faktisk en god idè å bruke kokosmelk i en gryte med masse friske grønnsaker og krydder. Takk for rådet!

Har du noen oppskrifter så er det bare å komme med de, jeg tar alt imot med en stor takk :)

HenrikBooe 27-03-12 14:49

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1321796)
Har du sett denne tråden?

Ja, jeg har sett i den tråden, men egentlig så er det ikke så veldig mye som frister der. Føler også at tråden er veldig rotete, men det er min mening. Takk for tipset uansett! Kan dobbelsjekke om jeg finner noe der, hehe :)

arnakristin 27-03-12 14:52

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Hei,
Ikke reine vegetar-tråder, men du finner sikkert en del inspirasjon i disse samletrådene:

Den store grønnsakstråden

Suppetråden

Din beste fiskeoppskrift

shailene 27-03-12 15:05

Re: Trenger hjelp med variert mat!
 
Jeg er iallefall VELDIG glad i dette for tiden (er vegetarianer):
- Cottage Cheese med fløte og bær
- Vegetarpizza
- Hjemmelagde tortillas med salat, egg, ost, bønner, "kjøtt", etc. og en god dressing
- Brokkoli/blomkål med ostesaus
- Meksikansk tomatsuppe med egg/ost
- Blomkål- og brokkolisuppe
- Ovnsgrillede grønnsaker med urter, fetaost og god olivenolje
- Tikka masala/karri med blomkål og Quornbiter

HenrikBooe 27-03-12 15:11

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Tusen takk for fine råd og oppskriften folkens :)

Har dere mer er det bare å komme med det! Trenger mye oppskrifter :D

Dietta 27-03-12 16:10

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Bali kyllinggryte, da uten kylling men med masse grønnsaker og krydder :)

Klara 27-03-12 16:11

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Skjønner godt at hun er lei av salat. Jeg var veggis i ti år (ble kjøtteter igjen for ca 5 år siden), og klarer fortsatt ikke tanken på salat :p

Spørs hvor lavt hun skal ligge ift karbohydrater, men bønner og linser er jo topp, særlig for vegetarianere.

Taco med moste bønner som "kjøtt", guacamole, grønnsaker og ost er jo alltid godt! Himmelsk, faktisk!

Chili sin carne, med rømme til.

Tyrkisk/gresk yoghurt med nøtter og bær funker som mellommåltid eller dessert :smile:

Indisk mat er jo veldig vegetar- og lavkarbovennlig

Ellers er det lurt å tråle vegetaroppskrifter, og bare bytte ut karboen med lavkarboalternativer, akkurat som vi kjøttetere ville ha gjort det.

Falafler kan brukes som proteinkilde i mange forskjellige matretter, og det samme kan linseburger, hvis du leker litt med oppskriften.

HenrikBooe 27-03-12 17:36

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1321866)
Skjønner godt at hun er lei av salat. Jeg var veggis i ti år (ble kjøtteter igjen for ca 5 år siden), og klarer fortsatt ikke tanken på salat :p

Spørs hvor lavt hun skal ligge ift karbohydrater, men bønner og linser er jo topp, særlig for vegetarianere.

Taco med moste bønner som "kjøtt", guacamole, grønnsaker og ost er jo alltid godt! Himmelsk, faktisk!

Chili sin carne, med rømme til.

Tyrkisk/gresk yoghurt med nøtter og bær funker som mellommåltid eller dessert :smile:

Indisk mat er jo veldig vegetar- og lavkarbovennlig

Ellers er det lurt å tråle vegetaroppskrifter, og bare bytte ut karboen med lavkarboalternativer, akkurat som vi kjøttetere ville ha gjort det.

Falafler kan brukes som proteinkilde i mange forskjellige matretter, og det samme kan linseburger, hvis du leker litt med oppskriften.

Takk for gode råd ! :)

Har du en lavkarbo oppskrift på Falafler? :)

Charlott 27-03-12 17:39

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Om vedkommende ikke skal ligge superlavt på karbene kan man jo lage fantastisk mye godt av ulike typer rotgrønnsaker :)

Klara 27-03-12 17:52

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HenrikBooe (Innlegg 1321910)
Takk for gode råd ! :)

Har du en lavkarbo oppskrift på Falafler? :)

Et kjapt søk på nettet ga meg denne oppskriften, som bruker kikertmel i stedet for hvetemel. Google er din venn ;)

Mat for sjelen 27-03-12 23:13

Sv: Trenger hjelp med variert mat!
 
Parmigiana og Ratatoille er vel noen av mine absolutte vegetar favoritter :D

Ellers er Blomkål med Parmesan og urter aldeles nydelig :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no