Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Søtning av te?! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33093)

snickers 26-04-10 14:23

Søtning av te?!
 
Er et par sukketter lov på Eurodiet? Ernæringsfysiologen sa maks 3 dl lettbrus pr. dag, så tenkte at hvis jeg holder meg borte fra lettbrusen, så kan det kanskje ikke skade å søte teen min litt...?! Erfaringer?! :)

studine:) 26-04-10 18:48

Sv: Søtning av te?!
 
sjekk karbohydratene. Men du bør jo kanskje prøve å venne deg av med det, for søtningsmiddel gjør at man får lyst på søte ting. Søthungeren går over av seg selv etterhvert, og det drar bare prosessen ut om du får i deg mye kunstig søtningsmiddel.

Solange 26-04-10 20:22

Sv: Søtning av te?!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av studine:) (Innlegg 867927)
sjekk karbohydratene. Men du bør jo kanskje prøve å venne deg av med det, for søtningsmiddel gjør at man får lyst på søte ting. Søthungeren går over av seg selv etterhvert, og det drar bare prosessen ut om du får i deg mye kunstig søtningsmiddel.

Ser ikke helt vitsen med å kutte ut sukettene så lenge man får i seg masse søtningsmidler fra ED-produktene;)

Popp 26-04-10 21:33

Sv: Søtning av te?!
 
Det er lov - men det anbefales at man ikke bruker for mye av dette. Vi har mye av dette i ED produktene allerede.

Problemet med suketter og annet søtningsstoff er at det påvirker blodsukkeret og insulinresponsen. Dette kan igjen oppleves som stagnasjon, eller at det går saktere med vektreduksjonen.

snickers 26-04-10 22:17

Sv: Søtning av te?!
 
Jeg drister meg til en sukett eller to i løpet av dagen. Det er vesentlig mindre enn jeg vanligvis får i meg + at jeg har kuttet PepsiMax'en. Tror ikke jeg hadde klart å holde meg til 3 dl om dagen (ernæringsfysiologens anbefaling), så da får jeg heller kutte den helt. :) :)

studine:) 27-04-10 09:17

Sv: Søtning av te?!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 867987)
Ser ikke helt vitsen med å kutte ut sukettene så lenge man får i seg masse søtningsmidler fra ED-produktene;)

Tja, altså poenget er jo at det kan bli for mye. Det er jo derfor vi ikke skal ha i oss for mye lettbrus o.l. også. Det er jo samme regel på ketolysen.. ikke for mye søtningsmidler. Kan jo godt være man kan erstatte de søte produktene med suketter i teen, men takke meg til kjeks over suppe, og heller usøtet te.

Jeg er så streng jeg kan, jeg. Mitt mål er å komme fortest mulig ned i vekt, og unngå å holde på med akkurat eurodiet så altfor lenge. Lavkarbo blir det resten av livet, forhåpentligvis, men jeg vil ikke dra ut dietten lenger enn nødvendig;)

studine:) 27-04-10 09:17

Sv: Søtning av te?!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av snickers (Innlegg 868082)
Jeg drister meg til en sukett eller to i løpet av dagen. Det er vesentlig mindre enn jeg vanligvis får i meg + at jeg har kuttet PepsiMax'en. Tror ikke jeg hadde klart å holde meg til 3 dl om dagen (ernæringsfysiologens anbefaling), så da får jeg heller kutte den helt. :) :)

Det går helt sikkert fint! Du gjør det du må for å få det til å funke for deg.

snickers 28-04-10 14:36

Sv: Søtning av te?!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av studine:) (Innlegg 868233)
Det går helt sikkert fint! Du gjør det du må for å få det til å funke for deg.

Liker holdningen din, Studine! Den inspirerte meg til å kutte ut søtningsstoffene helt. Verdt et forsøk - for som du sier - vil jo være på Eurodiet kortest mulig! :) :)

ada-emilie 29-04-10 01:22

Sv: Søtning av te?!
 
Det intense søtstoffet aspartam regnes i dag ikke for å utgjøre noen helserisiko, hvis man holder seg innenfor ADI-verdien.
Sakkarin (også intenst) er påvist å være svakt blærekreftfremkallende hos hannrotter. Det er ikke klart hvilke mekanismer som ligger bak dette. Men for sakkarin regner man at det finnes en sikker nedre grense for inntak hvor man helt kan utelukke kreftrisiko. De mengdene sakkarin som ga blærekreft hos hannrottene ville tilsvare flere hundre liter leskedrikk med sakkarin daglig for et menneske.
Cyklamat (intenst) har også vært i søkelyset for mulige kreftfremkallende egenskaper. Man regner nå med at cyklamat ikke er et kreftfremkallende stoff, men at stoffet kan forsterke virkningen av andre blærekreftfremkallende stoffer.
Fordi ulike befolkningsgrupper har ulike matvaner mener forskere at inntaket av sakkarin og cyklamat i enkelte deler av befolkningen kan ligge for høyt i forhold til ADI-verdiene.

Sukkeralkoholene regnes som lite helsefarlige, og har heller ingen ADI-verdier. Det har allikevel vist seg at inntak av store mengder sukkeralkoholer pr. dag kan gi diare, spesielt hos mindre barn. Det er store individuelle forskjeller i følsomhet for denne effekten.

Tatt herfra:http://www1.sv.no/dokument/kropp.htm

studine:) 29-04-10 13:12

Sv: Søtning av te?!
 
Nyttig informasjon! Men jeg vet ikke om det nødvendigvis var akkurat det som var diskusjonen her.. Jeg tror det handler mer om hvordan det fungerer med søtningsmidler på eurodiet. Ellers tar jeg ikke sånt så altfor seriøst, jeg da. Og jeg mener jo at om man kan kontrollere seg selv, så er det ingenting galt i et glass lettbrus. Problemet oppstår, mener jeg, når det blir en vane eller et behov. Grunnen til at jeg mener det er et problem, er at hele vektproblemet til mange av oss kommer av dårlige vaner man ikke klarer å bryte, og om man bare endrer vanen, ikke legger den av seg (som å gå fra sukker og karbohydrater til søtningsmidler) så er det mye mye lettere å sprekke når man når sin målvekt.

Snickers: så godt å høre=) Jeg har kjempetro på deg! Husk at det hender at vi som mennesker feiler, da. Ikke ta det altfor tungt om det skjer, men gjør det du kan for å unngå det=);)

Jannejoh 30-04-10 13:25

Sv: Søtning av te?!
 
Nå vet jeg ikke hva slags te du drikker men jeg pleide alltid å sukre teen min før men, så gikk jeg over til grønn te og da trenger jeg ikke det lenger for den har ikke den stramme smaken som svart te med smak har. Nå kan jeg faktisk drikke svart te med fruktsmak uten sukker og :)

Tidl. medlem 30-04-10 13:38

Sv: Søtning av te?!
 
http://www.impo.no/?side=102 Hva med dette søtningsmiddelet? Anbefaler dere det?

ada-emilie 30-04-10 14:06

Sv: Søtning av te?!
 
Ja, perlekinn. Det er det sunneste av alle tror jeg. Men det smaker ikke så veldig godt:(

Tidl. medlem 30-04-10 14:39

Sv: Søtning av te?!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 870090)
Ja, perlekinn. Det er det sunneste av alle tror jeg. Men det smaker ikke så veldig godt:(

Å? Kan du beskrive hva det smaker da? Er det bitter smak? Trodde søtt var søtt jeg..

ada-emilie 01-05-10 18:46

Sv: Søtning av te?!
 
Søtsmaken kommer liksom ikke frem til fulle, slik sukker og natrena gjør, og den har en ettersmak. Selv den som selgere sier ikke har bismak har bismak.Natrena synes jeg smaker godt og ligner sukker. Canderel er ikke like god som natreen, synes jeg, og i tillegg dyrere. Sukrin har jeg ikke prøvd. Noen trenger ikke så mye søtsmak og kan sikkert bruke stevia. I te er det ikke godt synes jeg. Kanskje det er ok i bakst.

LineJM 01-05-10 18:55

Sv: Søtning av te?!
 
Stevia kan ha en litt bitter lakrisaktig ettersmak. Men jeg synes det absolutt blir søtt nok. Problemet for meg har vært at når jeg har i for mye så blir det ettersmak, men hvis man ikke har for mye så kjenner ihvertfall ikke jeg etter/bismaken. Etter at jeg begynte å ta mindre enn det som står i oppskrifter og en konverteringstabell jeg har så har problemet med ettersmaken blitt borte for meg. :)

ada-emilie 02-05-10 00:21

Sv: Søtning av te?!
 
ja, sånn er det for meg også. Problemet mitt er da at jeg liker det veldig søtt og derfor passer stevia ikke for meg. Tror det er fint i kombinasjon med sukrin for jeg har sett produkter med de to sammen.

Avjo 04-06-10 21:55

Sv: Søtning av te?!
 
Jeg fikk vite at man kan bruke den runde, hvite boksen med suketter som har rødt plastlokk. De har den i vanlig dagligvare her jeg bor i alle fall.

HenrikBooe 29-06-11 02:25

Sv: Søtning av te?!
 
Jeg bruker litt Stevia i min te for å søte den til :) Er veldig godt :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no