Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Herlig knekkebrød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52333)

Marella77 01-06-12 22:35

Herlig knekkebrød
 
Jeg har lenge bakt Nannas knekkebrød, og de er veldig gode. Tusen takk for flott oppskrift Nanna!! :) Alle her digger de, og jeg prøver ikke å overgå de, må bare presisere det... Men jeg har med en tilfeldighet tilsatt andre ting i røra, og har nå kommet frem til en oppskrift som passer min smak utmerket. Jeg har tatt utgangspunkt i Nannas knekkebrødoppskrift.

Her er min variant:

140 g valnøtter
230 g solsikkekjerner
50 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g gresskarskjerner
50 g kruskakli
4 ss fiberhusk
2 ts salt
2 ss tagatesse
5dl vann

Først tar jeg valnøttene i en plastikkpose og knuser de med noe hardt. Jeg bruker en kjevle.

Deretter blander jeg inn alt det andre. Først det tørre, rører rundt, så vannet til slutt.

Lar det hvile i 20 minutter før jeg deler deigen i to, fordeler det på 2 brett. Jeg bruker brunt bakepapir med rugler, slik at det ikke setter seg fast. Jeg bruker et vanlig bakepapir for å stryke det utover. Deler så opp i 12 x to brett.

Husk og rut opp med en slikkepott eller noe før steking.

Stekes på varmluft i 60-70 minutter. Snu om på brettene etter halve tiden. La de hvile til de blir kalde, deretter oppbevares de best i ståboks/ metallboks.

Jeg syns disse er rågode med smør og makrell i tomat eller tines kremost med urter.

Hyggelig med tilbakemeldinger om noen prøver ut dette ;)

Lindemor 01-06-12 22:57

Sv: Herlig knekkebrød :)
 
Tusen takk! Skal prøves! :)

Marella77 01-06-12 22:59

Sv: Herlig knekkebrød :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindemor (Innlegg 1353678)
Tusen takk! Skal prøves! :)

Så koselig å høre Lindemor! :)

psychgeek 02-06-12 15:17

Sv: Herlig knekkebrød
 
Disse ligner en oppskrift jeg nett fikk av mamma, minus valnøttene, og kan skrive under på at de er VELDIG gode! Spesielt godt at de er så sprø knekkebrød skal være, med mye smak av frø:-)

Marella77 03-06-12 01:25

Sv: Herlig knekkebrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av psychgeek (Innlegg 1353814)
Disse ligner en oppskrift jeg nett fikk av mamma, minus valnøttene, og kan skrive under på at de er VELDIG gode! Spesielt godt at de er så sprø knekkebrød skal være, med mye smak av frø:-)

Ja, ikke sant? Du bør prøve med valnøtter, de setter virkelig prikken over i'en :)

VSB 11-06-12 13:01

Sv: Herlig knekkebrød
 
Jeg har gjort lignende, brukt ulike typer nøtter og gresskarkjerner. "man tager vad man haver" er et fint ordspråk... Det er godt og fint med variasjon, og vekta er jeg ikke så nøye på lenger...

Marella77 12-06-12 10:01

Sv: Herlig knekkebrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av VSB (Innlegg 1357096)
Jeg har gjort lignende, brukt ulike typer nøtter og gresskarkjerner. "man tager vad man haver" er et fint ordspråk... Det er godt og fint med variasjon, og vekta er jeg ikke så nøye på lenger...

:) ja, man tager vad man haver ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no