Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Forverret helse etter LCHF? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55738)

CrazyDaisy 18-06-14 21:31

Forverret helse etter LCHF?
 
Hei! jeg er ganske ny på dette med LCHF. 1 - 1,5 måned kanskje.. Jeg brukte noen uker på å kurere meg fra fettfobi. Kan ikke si at jeg er helt "frisk", men det går bedre :) siste 1,5 uke har jeg vært I ketose. I løpet av hele denne perioden har jeg bare gått ned 1 kilo :( MEN! fikk masse "bivirkninger". Bl.a. syklusen min ble mye kortere - har hatt mensen 2 ganger ila en mnd! veldig slitsomt og vondt. Jeg har fått mange kviser på halsen - har aldri hatt dette problemet før. Og I dag oppdaget jeg at jeg I tillegg fikk alopecia (mistet en liten flekk av hår).

Jeg har panikk rett og slett! skal jeg løpe til lege? eller går det over? Kan dere snakke med meg? Er det verdt å fortsette med LCHF? Jeg har i utgangspunktet tenkt å gå ned 10 kilo....

jankph 18-06-14 22:10

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Jeg skjønner godt at du blir bekymret, men alle reagerer forskjellig på LCHF. At det røsker opp i mange av kroppens funksjoner er sikkert, og for noen er det en skikkelig renselsesprosess. Samtidig er det veldig vanskelig å svare konkret med tanke på dine plager uten å vite mer om deg og hva du spiser.

Hvordan ser en typisk dagsmeny ut? Bare for å sjekke ut at du spiser nok og riktig.

Hvis du bare skal 10 kg ned er du kanskje ikke så veldig overvektig? Jeg bare spør, for hvis du er nær normalvekt ut fra høyde/vekt/BMI trenger du kanskje ikke LCHF, med mindre du gjør det som en generell endring i livsstil og kosthold.

CrazyDaisy 18-06-14 22:24

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
jeg veier 76 kg og er 170 cm, så overvekt har jeg.

Min mat fra i dag:
frokost: 2 egg med 50 g bacon stekt I smør
Lunsj: salat med litt brokolli, 2 ss tunfisk, 1/2 egg, dressing, 1 ss cottage cheese, 2 ss reker
Middag: 50g graddeost, 1 kyllinglår, litt salat, aioli
kvelds: CC med kremfløte og 2 ss Hexeberg sine musli
Synes det er forferdelig mye.

Carisma 18-06-14 23:14

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Lchf renser kroppen hormonellt, derfor opplever mange kluss med syklus, kviser o.l. Håravfall er også veldig vanlig ved kurer som stresser kroppen.
Du kan med fordel spise MYE mer grønnsaker, og husk å ta vitaminer og mineraler som kroppen trenger ekstra av i omstillingen.

jankph 19-06-14 06:28

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CrazyDaisy (Innlegg 1488745)
Synes det er forferdelig mye.

Skjønner den...vi er jo blitt foret med både kalorifobi og fettfobi, og LCHF utfordrer på kroppen og tenkemåten på helt ny måte, og hvis man er vant til å sulte seg for å bli slank så føles dette helt galt til å begynne med, men det virker.

Ellers har Carisma helt rett. MER grønnsaker/salat. Selv spiser jeg ikke bare litt salat til maten, men lar på en måten salaten og grønnsakene nesten innta hovedrollen sammen med ost, valnøtter, majones, egg, kylling, kjøtt eller fisk og en solid dash olivenolje. Uten grøntfor stopper alt hos meg, ikke bare vektnedgangen, men også tarmtømmingen.

Nå er det sikkert forskjell fra person til person hvor stresset og "ødelagt" kroppen er fra før man begynner på LCHF og hvordan kroppen reagerer på sukkeravvenning. Selv fikk jeg et kløende eksem/utslett til å begynne med, det gikk heldigvis over. Ellers merker jeg egentlig bare noe mer søvnløshet (men akkurat det kan jo også være alderen).

Kanutten 21-06-14 06:10

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CrazyDaisy (Innlegg 1488745)
jeg veier 76 kg og er 170 cm, så overvekt har jeg.

Min mat fra i dag:
frokost: 2 egg med 50 g bacon stekt I smør
Lunsj: salat med litt brokolli, 2 ss tunfisk, 1/2 egg, dressing, 1 ss cottage cheese, 2 ss reker
Middag: 50g graddeost, 1 kyllinglår, litt salat, aioli
kvelds: CC med kremfløte og 2 ss Hexeberg sine musli
Synes det er forferdelig mye.

Synes det så lite ut jeg. :o

langaard 21-06-14 12:35

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1488917)
Synes det så lite ut jeg. :o

Samme synes jeg :)

monima 21-06-14 13:38

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Jeg ble syk når jeg begynte husker jeg, vond hals, utslett etc. Fikk ikke mensen på flere måneder, min har alltid vært sporadisk da.Men nå har jeg den hver måned rundt samme tid. Kviser hadde jeg masse av på haken før, nå ingen:) Det tar tid å omstille seg.
Tror du skal heller prøve å spise mer jeg, hadde følt meg dårlig med så lite mat.

TrillTrall 21-06-14 18:13

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CrazyDaisy (Innlegg 1488745)
jeg veier 76 kg og er 170 cm, så overvekt har jeg.

Min mat fra i dag:
frokost: 2 egg med 50 g bacon stekt I smør
Lunsj: salat med litt brokolli, 2 ss tunfisk, 1/2 egg, dressing, 1 ss cottage cheese, 2 ss reker
Middag: 50g graddeost, 1 kyllinglår, litt salat, aioli
kvelds: CC med kremfløte og 2 ss Hexeberg sine musli
Synes det er forferdelig mye.

For det første er du ikke veldig overvektig, går du ned 4 kg så regnes du som normalvektig.

For det andre er det der slettes ikke MYE mat, det er heller litt lite etter mitt magemål.

CrazyDaisy 22-06-14 14:24

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
tusen takk for svarene! det er så godt å få støtte :o ble litt rørt...:klem:

Yrla 22-06-14 19:31

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Jeg synes det høres ut som lite mat, jeg også. Hva slags dressing bruker du? Om du går ned 4 kilo er du normalvektig ifølge BMI-tabellen. Om du er usikker på om du får i deg det ønskede forhold mellom protein, fett og karbohydrater kan du skrive inn det du inntar på diett.no. Det koster i underkant av 40 kr i mnd, og 1 mnd er sikkert nok for å forstå det gjennomsnittlige inntaket.

Carisma 22-06-14 20:27

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Lite mat? Med unntak av grønnsaker er da ikke dette lite. I lunsjen er det heller litt mye proteiner, de kan med fordel fordeles litt bedre mellom lunsj og middag.

TrillTrall 22-06-14 21:14

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1489002)
Lite mat? Med unntak av grønnsaker er da ikke dette lite. I lunsjen er det heller litt mye proteiner, de kan med fordel fordeles litt bedre mellom lunsj og middag.

Lunsjen og middagen ser liten ut synes jeg, frokosten og kvelds (der oppgir hun forsåvidt ikke mengde cc) ser greie ut.

Kanutten 22-06-14 21:24

Sv: Forverret helse etter LCHF?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1489002)
Lite mat? Med unntak av grønnsaker er da ikke dette lite. I lunsjen er det heller litt mye proteiner, de kan med fordel fordeles litt bedre mellom lunsj og middag.

Lunsj: salat med litt brokolli, 2 ss tunfisk, 1/2 egg, dressing, 1 ss cottage cheese, 2 ss reker

Er dette mye proteiner??


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no