Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Erstatning for kålrabistappe? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56543)

Dilly 02-12-15 18:42

Erstatning for kålrabistappe?
 
Nå er det snart tid for pinnekjøtt og kålrabistappe... Blir ikke den minst like god på blomkål eller sellerirot da?

HP 02-12-15 19:24

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Kålrabi inneholder bare 6,5g karbohydrat per 100g, så jeg har tenkt å spise litt kålrabistappe med smør i til pinnekjøttet. :)

Carisma 02-12-15 19:34

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Jeg syns halvt om halvt kålrot og sellerirot er godt

index 09-12-15 15:18

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Kålrabistappe til pinnekjøttet spiser jeg uansett. Den er ikke så ille med tanke på karbohydrater. Sløyfer potetene, og spiser det jeg orker av pinnekjøtt og kålrabistabbe. Er det jul så er det jul!:D

Nakkinekki 16-12-15 13:33

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Skal lage Blomkålstuing som erstatning til Kålrotstuing.
Tror det skal være en oppskrift her inne et sted...må finne den selv.

index 17-12-15 11:08

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Jeg bruker glutenmel I stedet for hvetemel I kålrabistappa. Innbiller meg at den blir litt mer lavkarbovennlig da....:rolleyes:

Gerd 17-12-15 11:34

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Mel i kålrotstappa??? :eek:

Kun kålrot, noen poteter, smør, fløte og krydder i den jeg lager. Og littegranne kraft fra pinnekjøttet i rett før servering :D

Lemen 17-12-15 12:52

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1517399)
Mel i kålrotstappa??? :eek:

Kun kålrot, noen poteter, smør, fløte og krydder i den jeg lager. Og littegranne kraft fra pinnekjøttet i rett før servering :D

Jepp, kålrotstappa blir aller best når man lager en tjukk, hvit saus (smør, mel og h-melk) og blander ned i most kålrot og noen få poteter. :D På julaften så er det ikke aktuelt å lage den på noen annen måte for min del. :cool:

Gerd 17-12-15 12:57

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1517404)
Jepp, kålrotstappa blir aller best når man lager en tjukk, hvit saus (smør, mel og h-melk) og blander ned i most kålrot og noen få poteter. :D På julaften så er det ikke aktuelt å lage den på noen annen måte for min del. :cool:

ja sånn sausegreie ja.... Da skjønner jeg det ;) Den typa kålrabistappe liker ikke jeg :nei:

Carisma 17-12-15 12:59

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1517405)
ja sånn sausegreie ja.... Da skjønner jeg det ;) Den typa kålrabistappe liker ikke jeg :nei:

Ikke jeg heller, hvertfall ikke til julemat. Den kan gå til stekt flesk eller røkte pølser

Lemen 17-12-15 13:40

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Hver sin smak, ville bare forklare hvorfor man bruker mel, ikke diskutere hva man liker og ikke liker. :)

index 18-12-15 13:59

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1517399)
Mel i kålrotstappa??? :eek:

JA:eek::eek::D

Carisma 19-12-15 01:34

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1517412)
Hver sin smak, ville bare forklare hvorfor man bruker mel, ikke diskutere hva man liker og ikke liker. :)

Det var vel mer en vurdering av hvilkentyper omplassert til hva? Var min mening hvertfall. (Jeg har svigerfamilei fra Vestlandet og det er nærmest lynsjestemning om man spør om det er sånn stappe av hvit saus til pinnekjøttet :D)

index 21-12-15 10:32

Sv: Erstatning for kålrabistappe?
 
Godt jeg ikke skal feire jula med noen som lynsjer familiemedlemmer bare for å stille spørsmål:rolleyes:.

Det er mange måter å lage kålrabistappe på. Jeg bruker ikke hvit saus metoden som beskrives her. Men jeg har alltid vært vant til at man koker kålrabi til den er mør (sammen med en gulrot eller to), siler av vann og moser. Deretter tilsettes smør og et par skjeer mel for konsistensens skyld og mosen spes med fløte til den er passe tykk. Litt kraft fra pinnekjøttet tilsettes også for at smaken skal bli helt perfekt. Smakes til med litt pepper og salt, så er den klar. Funker for meg...:D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no