Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   After eight (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49387)

Gerd 15-11-11 22:26

After eight
 
After eight
(ca 24 stk)

20g delfiafett

2 dl sukrinmelis
4 ss fløte

7 dråper peppermynteolje ( kjøpes på apotek)
½ ts tragant(kjøpes på apotek)

-Smelt delfiafett,

-Ha i fløten, oljen og rør inn sukrinmelisen (bruk visp)
-Kok opp under omrøring, massen skal bli blank.
-Dra kjelen av plata
-Ha i tragant, visp kraftig! ( klumper traganten seg, bruk stavmikser)

Smøres utover en bakepapirkledd form ( min er ca 15x20cm)
Settes kaldt

Sjokoladetrekk:

1 plate (75g) mørk sjokolade fra sukkerfritt
40g delfiafett
-Smeltes på svak varme

-Tøm ca halvparten av sjokoladen over peppermyntemassen.
-Beveg forma frem og tilbake til sjokoladen har fordelt seg
-Sett forma kaldt igjen.
-Når sjokoladen er stivnet, løsne massen fra papiret og legges med sjokoladesiden ned.
-Resten av den smelta sjokoladen helles over, fordel sjokoladen, og del i ruter.

-Settes igjen kaldt.
-Knekk rutene og oppbevares i en boks i kjøleskapet, eller fryser.

Ble ikke like seige som ordinære after eight, men den knasende sukrinsmaken ble borte under koking, og traganten gjør så det ikke blir tørt.


http://forum.lavkarbo.no/picture.php...388669&thumb=1

Trolltika 15-11-11 22:41

Sv: After eight
 
Åh, jeg elsker peppermyntesmaken :p
Hvilken konsistens får peppermyntemassen? Er den helt bløt eller kan en forme den til kuler?

Denne må jeg bare få prøvd å lage til jul :D

rut311 15-11-11 22:42

Sv: After eight
 
:sikle:

grotingeling 15-11-11 23:05

Sv: After eight
 
Yummy :sikle:
Notert!

<insert_scary_name_here> 15-11-11 23:16

Sv: After eight
 
oooh, det så godt ut! Absolutt noe å vurdere til årets spiselige julegaver :)

kiril 15-11-11 23:23

Sv: After eight
 
yammey den skal jeg prøve elsker peppermynte sjokkis....prøvde en annen oppskrift men den ble mislykka hehe, men skal prøve med tragant

Marina 15-11-11 23:31

Sv: After eight
 
Kan man bruke noe annet enn delfiafett? Har hørt at det ikke bør spises..

Alynna 16-11-11 07:40

Sv: After eight
 
Det er ikke noe galt med delfiafett. Det er mange myter ute og går med mettet fett, anbefaler deg å sjekke opp grundig :)

Oppskriften høres ut som den kan bli veldig vellykket - fordi sukrinmelis ikkke vil smake så kaldt sammen med peppermynte (fordi peppermynte i seg selv virker "kaldt") og fordi jeg har gode erfaringer med tragant når det gjelder å binde melis.

Livsglede 16-11-11 07:48

Sv: After eight
 
Sier bare naaaaaam, disse skal testes. Takker Gerd for en ny flott oppskrift:D Noen grunn for at du bruker delfiafett og ikke cocosa? Knib fra nysgjerrijge meg:p

Alynna 16-11-11 08:11

Sv: After eight
 
Kan ikke svare for Gerd - men Cocosa er veldig mye dyrere enn Delfiafett. De selger Cocosa på helsekosten under merkelappen "ubehandlet fett befolder vitaminene" men spiser folk virkelig fett for vitaminenes skyld? Det høres dyrt ut for min del, jeg prøver å få i meg det jeg trenger fra grønnsaker og evt. en tablett nå og da. Fett er ikke en god kilde for vitaminer, unntatt A og D som du får via fet fisk.

Gerd 16-11-11 08:17

Sv: After eight
 
Trolltika: Massen er flytende når den er varm, og kan da ikke lages kuler av.
Den stivner jo i kjøleskap og kan sikkert formes da. :)

MieMari/Livsglede: Jeg bruker delfiafett for jeg kjøper ikke dyr cocosa for å bruke litt. Dette er godteri, ikke hverdagsmat. :)

Alynna 16-11-11 08:23

Sv: After eight
 
Fint at helekosten snapper opp behovet for en del nisjevarer før rema 1000 skjønner at folk vil ha det. Men salgsargumentet for å selge cocosa virgin er at vitaminene ikke har blitt ødelagt. Fordelen med å spise kokosfett har imidertid ingenting å gjøre med vitaminer. Det er fordi kokosfett inneholder stor menger laurinsyre som er kortkjedet og går rett i leveren til forbrenning fort. Det booster metabolismen din omtrent som glukose gjør, om du er på høykarbo.

Hvem i alle dager spiser dyr kokosfett pga vitaminer? Man bør ta litt tran eller spise fet fisk for a og d-vitaminer. Men kokosfett har ikke noe med dette å gjøre.

Helsekosten tjener enormt med penger på å få folk til å føle at de må ta virgin kokosolje for å bli sunne. Jeg anbefaler sunn skepsis og å sjekke fakta.

Gerd 16-11-11 08:25

Sv: After eight
 
PS:
Dette er en oppskriftstråd. Diskuter meningene deres et annet sted ;) Det er så dumt at tråder sporer av fra det som er utgangspunktet.

Alynna 16-11-11 08:27

Sv: After eight
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trolltika (Innlegg 1251593)
Åh, jeg elsker peppermyntesmaken :p
Hvilken konsistens får peppermyntemassen? Er den helt bløt eller kan en forme den til kuler?

Denne må jeg bare få prøvd å lage til jul :D


Dette kommer an på mengden tragant - som får melis til å bli formbar omtrent som marsipan. Tar man for mye blir det hard tyggis. Tar man for lite blir det saus. Prøv deg frem :)

rut311 16-11-11 12:01

Sv: After eight
 
Nå husker jeg ikke om after eight har noe kokossmak, for der er jo pepperminten ganske sterk. Jeg bare lurer på, siden jeg har cocosa med smak stående, om hvis jeg bruker den, vil da det bli kokossmak? eller vil pepperminten overkjøre denne? Og smaker delfia kokos?

Gerd 16-11-11 12:02

Sv: After eight
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1251824)
Nå husker jeg ikke om after eight har noe kokossmak, for der er jo pepperminten ganske sterk. Jeg bare lurer på, siden jeg har cocosa med smak stående, om hvis jeg bruker den, vil da det bli kokossmak? eller vil pepperminten overkjøre denne? Og smaker delfia kokos?

Delfia smaker kokos ja. Og peppermyntesmaken overdøyver den :)

rut311 16-11-11 12:07

Sv: After eight
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1251826)
Delfia smaker kokos ja. Og peppermyntesmaken overdøyver den :)

Okay, tusen takk:) Da går ferden til apoteket!:)

lizliz 16-11-11 13:30

Sv: After eight
 
blir disse sjokoladene klissete i rom temperatur?? Blir jo sånn om man bruker cocosa.. finnes det eventuelt et alternativ å ha i sjokoladetrekket slik at det ikke blir kliss?

Gerd 16-11-11 13:43

Sv: After eight
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1251934)
blir disse sjokoladene klissete i rom temperatur?? Blir jo sånn om man bruker cocosa.. finnes det eventuelt et alternativ å ha i sjokoladetrekket slik at det ikke blir kliss?

Sjokoladen blir klissete i romtemperatur ja. Ikke mintmassen.

TrineG 16-11-11 19:44

Sv: After eight
 
Nam !! skal testes og lages til Jul :D

Nerthus 16-11-11 19:49

Sv: After eight
 
DENNE står også på lista mi til snacks til jul - evt julegaver! Antar det er god holdbarhet om det oppbevares kjølig?

TAKK for at du delte!

Gerd 16-11-11 19:50

Sv: After eight
 
Jeg har gjemt boksen i fryseren i kjelleren... Ellers er jeg styggelig redd for at det blir tomt før jul :o
Regner med de holder seg en stund i kjøleskap, siden fløten er kokt opp :ja:

Marina 16-11-11 20:10

Sv: After eight
 
Takk for svar (var ikke meningen å skape diskusjon!) :smile: Gleder meg til å prøve!! Elsker After Eight!

Cassiopeia 16-11-11 20:31

Sv: After eight
 
Jeg sporer av med et kjapt spørsmål til Gerd jeg :o

Nøttebunner uten sukker har veldig lett for å bli tørre og ramle fra hverandre. Tror du tragant kan brukes for å gjøre dem seige?

Gerd 16-11-11 20:53

Sv: After eight
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1252139)
Jeg sporer av med et kjapt spørsmål til Gerd jeg :o

Nøttebunner uten sukker har veldig lett for å bli tørre og ramle fra hverandre. Tror du tragant kan brukes for å gjøre dem seige?

Ja jeg tror det :ja: Jeg skal prøve å bruke tragant i kransekake når jeg skal lage det ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no