Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Vurderer Fedon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=18630)

supha 02-04-08 22:49

Vurderer Fedon
 
Vurderer å gå fra ketolyse til Fedon etter en anb fra dr Torkil, da det virker som ketolysekur ikke fungerer for meg...Men lurer på hvor mye dere har gått ned på hvor lang tid. Har liksom stått stille egentlig i over 3 mnd og begynner å bli lei:( stått stille i 2mnd på lavkalori og 5 uker på ketolyse...

Megvel 02-04-08 22:57

Sv: Vurderer Fedon
 
Har du blitt sjekka for insulinresistens og sånn? Tar du noen som helst medisiner? Hva slags prevensjonsmetode for tiden? Har du fått sjekka stoffskiftet?

supha 03-04-08 12:00

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 432815)
Har du blitt sjekka for insulinresistens og sånn?
Nope
Tar du noen som helst medisiner?
Nei

Hva slags prevensjonsmetode for tiden?
P-ring

Har du fått sjekka stoffskiftet?
Nei

Burde kanskje gjøre det snart...?

Megvel 03-04-08 14:09

Sv: Vurderer Fedon
 
P-piller og alle dens varianter er helt vanlig partystopper, visste du det?

supha 03-04-08 14:34

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 433160)
P-piller og alle dens varianter er helt vanlig partystopper, visste du det?


Doh, men jeg kan jo slutte med det heller:( Men det er jo flere inne her som går på det og alle går jo ned litt. Jg har gått ned 0. Men hva er symptomene på lav stoffskifte da??

Takk for svar:D

Megvel 03-04-08 14:39

Sv: Vurderer Fedon
 
Du kan jo prøve en mnd med kondomer istedenfor?

Stoffskifte ja, det har jeg, litt lavt (derfor gikk jeg opp).
Det kommer litt an på hvor lavt det er, er det ikke så kjempelavt er dt ting som lavere libido, tørr hud, uforklart trøtt og sliten, vektøkning, at man er kald, fryser hele tiden. Jeg hadde alltid kalde føtter.
Trenger ikke ha alle symptomene. Mål tempen din på morgenen. Er den lav så er det sannsynlig at det er det som feiler.

supha 03-04-08 14:45

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 433181)
Du kan jo prøve en mnd med kondomer istedenfor?

Stoffskifte ja, det har jeg, litt lavt (derfor gikk jeg opp).
Det kommer litt an på hvor lavt det er, er det ikke så kjempelavt er dt ting som lavere libido, tørr hud, uforklart trøtt og sliten, vektøkning, at man er kald, fryser hele tiden. Jeg hadde alltid kalde føtter.
Trenger ikke ha alle symptomene. Mål tempen din på morgenen. Er den lav så er det sannsynlig at det er det som feiler.


Sorry at jeg maser. Men hvordan finner de ut at jeg har lavt stoffskifte? Nå tenker jeg på hos legen. har bestilt time via nett..Kan ma få piller for det eller hvordan behandler man det

De symptomene stemmer egentlig ganske bra.

Megvel 03-04-08 14:51

Sv: Vurderer Fedon
 
Du tar en enkel blodprøve hos legen.
Om du har lavt stoffskifte så får du kunstig tyroksin (levaxin heter det) og du tar det før frokost hver dag. Jeg selv tar en bitteliten dose, 25mg, mens andre (som virkelig må passe på å ta dette helt regelmessig!) kan ta mye mer, kjenner ei som tar 200mg daglig. Etter fødsel er det ganske vanlig at stoffskiftet er på tur og man må supplere til det stabiliserer seg, er det stabilt lavt så tar man bare den bittelille pillen hver dag resten av livet. Ja, blå resept.

Adriane 03-04-08 19:42

Sv: Vurderer Fedon
 
Man kan be legen om å måle T3, T4 og TSH, men om prøven er fin kan man likevel ha en light versjon av hypo. Det er mye å lese om dette på Sonjas stoffskifteforum. Man kan i bodprøve måle c-peptid som sier noe om du er insulinresistent.

candelaen 04-04-08 17:19

Sv: Vurderer Fedon
 
hei.jeg har tenkt å gå ned va 5 kg,(er 55 kg nå,men er veldig liten..).Har spist lavkarbo generlt siden januar,men har ikke gått ned mer enn ca 4 kg til sammen,og helt ærlig,jeg er drittlei av alt fettet..tenkte derfor jeg ville prøve meg litt frem på fedon,men er ganske blank når det gjelder hva jeg kan spise.har fått med meg at man kan spise litt knekkebrød,1 frukt hver dag,litt nøtter,smoothie og slike ting,men kan noen forklare meg litt mer spesifikt hva jeg bør spise??Skal melk,smør,oster og slike ting være lettprodukter?og er det i begrensede mengder?Og kan jeg spise akkurat når jeg er sulten,eller er det restriksjoner på alt?

candelaen 04-04-08 18:00

Sv: Vurderer Fedon
 
Og trenger man telle kalorier??synes det er litt vanskelig..

supha 04-04-08 20:42

Sv: Vurderer Fedon
 
har du fedonboka? tror det er lurt å lese den. Lettere å sette seg inn i ting da...

luringen 05-04-08 13:02

Sv: Vurderer Fedon
 
kjøpr fedonboka ja. Så mange gode forklaringer, forslag til dagsmenyer og masse gode oppskrifter. Ligger også en del under frdon her inne. Jeg kjører en fedon variant, og det er såå greit.

Photobscura 06-04-08 02:28

Sv: Vurderer Fedon
 
Det er faktisk en UTROLIG god idé å dra til en lege å få tatt prøver før man begynner på en ketogen diett. Ikke minst motiverende å se om verdiene har endret seg, men det vil du mest sannsynlig ikke se, i og med at du har spist lavkarbo i tre måneder, men du vil sikkert se at du har fine verdier.
Jeg er insulinresistent, og det er ingen sydentur å gå ned i vekt når kroppen bremser, men det er nettopp da lavkarbo er på sitt beste ved det at den stabiliserer blodsukkeret og hindrer kroppen i å produsere så innmari mye insulin.

Det kan være flere forklaringer:
-Du sier du har spist lavkalori, men ikke hvor lenge. Å endre til en ny måte å spise på kan forvirre kroppen, særlig dersom du har prøvd mange slankekurer som lavkalori/lavfett, pulverkurer og så videre før du har begynt på lavkarbo. Du skrev et annet sted her at du merket at klærne ble løsere og at du har mindre fett på magen, så noe skjer i alle fall :)
-Følger du boka til punkt og prikke? Ikke under femten eller over tjue gram karbo om dagen? Spiser du vitaminene dine? Drikker du nok vann?
-Mosjonerer du? Om ikke, så kan det hjelpe på vektnedgangen din, og om du gjør det så er det også mulig at du bygger muskelmasse.
-Inntar du noe slags søtning? Lightbrus, kunstig søta sjokolade e.l? Det bremser vektnedgangen for mange

Skjønner det er frustrerende, men en ting som kan være enda mere frustrerende, særlig for kroppen er å hoppe fra diett til diett, det kan forvirre den og gjøre det enda vanskeligere for deg å gå ned i vekt ...

supha 06-04-08 14:04

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 435304)
Det er faktisk en UTROLIG god idé å dra til en lege å få tatt prøver før man begynner på en ketogen diett. Ikke minst motiverende å se om verdiene har endret seg, men det vil du mest sannsynlig ikke se, i og med at du har spist lavkarbo i tre måneder, men du vil sikkert se at du har fine verdier.
Jeg er insulinresistent, og det er ingen sydentur å gå ned i vekt når kroppen bremser, men det er nettopp da lavkarbo er på sitt beste ved det at den stabiliserer blodsukkeret og hindrer kroppen i å produsere så innmari mye insulin.

Det kan være flere forklaringer:
-Du sier du har spist lavkalori, men ikke hvor lenge.
Spiste lavkalori i 2,5 mnd før ketolyse. Holdt meg til 1300 kcal om dagen.
-Følger du boka til punkt og prikke? Ikke under femten eller over tjue gram karbo om dagen? Spiser du vitaminene dine? Drikker du nok vann?
Ja:D
-Mosjonerer du? Om ikke, så kan det hjelpe på vektnedgangen din, og om du gjør det så er det også mulig at du bygger muskelmasse.
Ja
-Inntar du noe slags søtning? Lightbrus, kunstig søta sjokolade e.l? Det bremser vektnedgangen for mange
drakk ikke lightbrus eller sjokolade under nilling. Prøver uansett å begrense det til et glass i uka.

Skjønner det er frustrerende, men en ting som kan være enda mere frustrerende, særlig for kroppen er å hoppe fra diett til diett, det kan forvirre den og gjøre det enda vanskeligere for deg å gå ned i vekt ...

Fikk legetime den 25, så det blir spennende!

Photobscura 06-04-08 15:07

Sv: Vurderer Fedon
 
Hehe, følte meg som den mammaen når jeg leste kommentaren min nå :D Har du husket på å vaske ørene, ta på deg varme sokker, gjort leksene dine?:D

Men, sier du ja til at du mosjonerer, eller ja til at du ikke mosjonerer ?

1300 kcal om dagen er jo ingenting!! Oi!
Blir spennende med legetime, ja! Du får kjøre full pakke: C-peptid (evt glukosebelastning), kolesterol (LDL, HDL og triglyserider), blodtrykk, the works! Bør kanskje få sjekka stoffskiftet også.
Står vel et lite skriv i boka til Torkil som du kan kopiere og gi til legen.

Håper det årner seg for deg! To måneder er jo ikke så lang tid, heller.
(Har du målt deg med målebånd, forresten?)

supha 06-04-08 20:26

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 435560)
Hehe, følte meg som den mammaen når jeg leste kommentaren min nå :D Har du husket på å vaske ørene, ta på deg varme sokker, gjort leksene dine?:D

Men, sier du ja til at du mosjonerer, eller ja til at du ikke mosjonerer ?

1300 kcal om dagen er jo ingenting!! Oi!
Blir spennende med legetime, ja! Du får kjøre full pakke: C-peptid (evt glukosebelastning), kolesterol (LDL, HDL og triglyserider), blodtrykk, the works! Bør kanskje få sjekka stoffskiftet også.
Står vel et lite skriv i boka til Torkil som du kan kopiere og gi til legen.

Håper det årner seg for deg! To måneder er jo ikke så lang tid, heller.
(Har du målt deg med målebånd, forresten?)

Ja til trening:D Full pakke, heter det noe spes? Eller skal jeg bare si til legen at jeg skal ha full pakke? Tenkte jeg skulle måle meg i morgen igjen.

Photobscura 06-04-08 20:46

Sv: Vurderer Fedon
 
Bare be om å få ta så mange tester som mulig! Se i boka eller på nettsida, mulig det finnes en liste der.

candelaen 06-04-08 21:23

Sv: Vurderer Fedon
 
Må man telle kalorier på dr.fedon dietten??isåfall,hva bør man ligge på?

Photobscura 06-04-08 23:00

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av candelaen (Innlegg 435803)
Må man telle kalorier på dr.fedon dietten??isåfall,hva bør man ligge på?

Du må nesten lese Fedon-boka ;) Men, nei, jeg tror man forholder seg til GI (glykemisk index), og ikke kalorier. Men det er et Fedon-forum her (som du nå har postet i) som noe av det sikkert står forklart.

Livsglede 15-04-08 21:33

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av supha (Innlegg 432810)
Vurderer å gå fra ketolyse til Fedon etter en anb fra dr Torkil, da det virker som ketolysekur ikke fungerer for meg...Men lurer på hvor mye dere har gått ned på hvor lang tid. Har liksom stått stille egentlig i over 3 mnd og begynner å bli lei:( stått stille i 2mnd på lavkalori og 5 uker på ketolyse...


Da er vi 2 den ikke funka på:confused::o

supha 15-04-08 22:53

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Livsglede (Innlegg 442878)
Da er vi 2 den ikke funka på:confused::o

Uff ja. Men vi får bare jobbe videre. Dette er dag 2 på fedon. Kjenner at jeg har mere sultfølelse her enn på ketolyse. Det er litt rar følelse.. Men det postive er at jeg spiser frokost, lunsj, middag og 2 mellommåltider. Det klarte jeg ikke på ketolysen siden jeg alltid var mett...

Sol 16-04-08 10:08

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Livsglede (Innlegg 442878)
Da er vi 2 den ikke funka på:confused::o

Funka ikke for meg heller. Jeg har derimot endt opp med for høyt kolestreol etter 4-5 mnd i ketose. Har aldri hatt sånne blodverdier før.

Så nå leser jeg Fedon nok en gang, og satser på bra utvikling.

Nå mangler det jo ikke på advarsler om at Ketolyse ikke er beregnet på de som skal ned 5-10 kg. Så jeg får skylde meg selv.

Utrolig deilig å spise "normal" mat igjen. For Fedon er på mange måter mye enklere å kombinere med vanlig sosialt liv. I tillegg smakte mitt første 4-kornmåltid himmelsk:ja:! Tror jeg helt har fortrenkt at det faktisk er en del mat jeg har savnet de siste månedene:o.

Clarissa 16-04-08 14:14

Sv: Vurderer Fedon
 
Hallo Supha :heia:! Så du har også havnet på Fedon..

Etter at jeg gav opp ketolyseopplegget for mange uker siden, har jeg spist ganske "normalt", og ikke takket nei hverken til pasta eller brød osv. :spisesnakHar ikke turt å veie meg på lenge, men mistenker at jeg har gått opp en kilo eller to.:_plystre:

Tenkte å prøve Fedon-kosthold en stund, bare jeg finner ut noen passende dagsmenyer. Er veldig usikker på hvor mye/hvordan fett jeg kan/bør spise nå. :hjelp:

Har vel startet med en slags lavkarbogreie; spiser ca 50-70g kh daglig, og det passer meg ganske bra. Målet er å ta av fem kilo til første juni, og så ti kilo i løpet av sommeren. Håper å kvitte meg med litt vann nå i førstinga, så at det blir en god start..:spent:

supha 16-04-08 19:10

Sv: Vurderer Fedon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Clarissa (Innlegg 443434)
Hallo Supha :heia:! Så du har også havnet på Fedon..

Etter at jeg gav opp ketolyseopplegget for mange uker siden, har jeg spist ganske "normalt", og ikke takket nei hverken til pasta eller brød osv. :spisesnakHar ikke turt å veie meg på lenge, men mistenker at jeg har gått opp en kilo eller to.:_plystre:

Tenkte å prøve Fedon-kosthold en stund, bare jeg finner ut noen passende dagsmenyer. Er veldig usikker på hvor mye/hvordan fett jeg kan/bør spise nå. :hjelp:

Har vel startet med en slags lavkarbogreie; spiser ca 50-70g kh daglig, og det passer meg ganske bra. Målet er å ta av fem kilo til første juni, og så ti kilo i løpet av sommeren. Håper å kvitte meg med litt vann nå i førstinga, så at det blir en god start..:spent:

Synes det er litt vanskelig med fett selv.Får prøve meg frem. Prøver å ligge rundt 50-70 g karbo. Håper dette funker.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no