Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Brownies-forvirring (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40706)

Supah 15-02-11 10:39

Brownies-forvirring
 
Jeg satt og så gjennom en lavkarbo-bok som vi har hatt liggende her hjemme. Og plutselig dukket det opp bilder av brownies som så veldig gode ut. :)

Men da jeg skulle sjekke om jeg hadde ingrediensene i hus ble jeg veldig forvirret :confused: Hvetemel? Og sukker? Hæ? Nederst på siden står det at det kun er 2,5g karbohydrater per porsjon, og kaken skal gi 18 biter. Her er oppskriften:


120 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
1 ts natron
90 g kakaopulver
2 egg
310 g strøsukker
2 ts vaniljeessens
2 ss vegetabilsk olje
200 g lett ferskost
1 1/2 dl eplemos


Det er jo ikke mye her som minner om lavkarbo :confused::rolleyes:

Jeg regnet kjapt ut et overslag, og kom frem til at hele kaken hadde ca 445 g karbohydrater og delt på 18 blir det ca 25g på hvert stykke. 10 ganger mer enn boken sier..

Noen som skjønner hvordan denne oppsrkiften kan ha sneket seg inn i lavkarboboken? :p

SiljeMerete 15-02-11 10:48

Sv: Brownies-forvirring
 
Hmmm, hørtes helt feil ut! Hvilken bok er det da?

Supah 15-02-11 10:53

Sv: Brownies-forvirring
 
Det er denne:

http://www.spektrum-forlag.no/bok.asp?prodID=46238

marjusen 15-02-11 11:06

Sv: Brownies-forvirring
 
Hehe, den har godt over 400 karbohydrater den røra der, så det er feil ja.

Supah 15-02-11 11:11

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1030807)
Hehe, den har godt over 400 karbohydrater den røra der, så det er feil ja.


Hehe, ja det virker jo helt på trynet iallefall. Egentlig så virker hele denne boken litt dum. På flere av bildene serveres maten med brød, ris og pasta. Med liten skrift står det: Kun et serveringsforslag... Ha ha. Begynner litt å lure på om de som har satt sammen denne boken egentlig har noe forståelse av lavkarbo.. :rolleyes:

Pøsh 15-02-11 11:34

Sv: Brownies-forvirring
 
Tror jeg ville sendt en mail til forlag, forfatter eller noe. Dette er jo helt på trynet.

Furine 15-02-11 12:34

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av supah (Innlegg 1030812)
Hehe, ja det virker jo helt på trynet iallefall. Egentlig så virker hele denne boken litt dum. På flere av bildene serveres maten med brød, ris og pasta. Med liten skrift står det: Kun et serveringsforslag... Ha ha. Begynner litt å lure på om de som har satt sammen denne boken egentlig har noe forståelse av lavkarbo.. :rolleyes:

Eg også har denne, fekk den i gåve. Irriterer meg akkurat det med boka også, serveringsforslaga med pasta etc. Har også ei nederlandsktalig lavkarbobok som liknar litt på denne (storleik og fasong) og den er enda teitare, der brukar dei vanlege ingrediensar vi ikkje skal ha, sukker, mjøl etc i nesten alle oppskriftene.

Supah 15-02-11 12:40

Sv: Brownies-forvirring
 
Ja, det er helt idiotisk. :mad:

Lavkarbobrownies med masse sukker og hvetemel? :rolleyes:Tror ikke det...

lifejack 15-02-11 14:01

Sv: Brownies-forvirring
 
Jeg ser at forfatterne også har en bok som heter "lavfett"(:eek:), så kanskje de bare bruker de samme oppskriftene i begge bøkene, men bytter omslag for å treffe forskjellige målgrupper?:p

Supah 15-02-11 14:07

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lifejack (Innlegg 1030993)
Jeg ser at forfatterne også har en bok som heter "lavfett"(:eek:), så kanskje de bare bruker de samme oppskriftene i begge bøkene, men bytter omslag for å treffe forskjellige målgrupper?:p


Hahahaha! Fikk meg en god latter. Jeg ser ikke bort fra at det kan være sannhet i det du skriver!! ;)

Furine 15-02-11 14:07

Sv: Brownies-forvirring
 
Herre min hatt!! :lol: Fy då!

Nannah 15-02-11 14:14

Sv: Brownies-forvirring
 
Tror kansje det kan ha sneket seg en"trykkleif" inn her...310 g sukker er fryktelig mye sukker selv for vanlige brownies!

Men hvetemel? Og Eplemos?? No way!

Supah 15-02-11 14:21

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 1031004)
Tror kansje det kan ha sneket seg en"trykkleif" inn her...310 g sukker er fryktelig mye sukker selv for vanlige brownies!

Men hvetemel? Og Eplemos?? No way!



Ja, måtte sjekke en gang til. Men det står virkelig 310 g sukker.. :eek:

Kan jo hende at det er en skrivefeil, men resten av oppsrkiften er jo som du sier også helt merkelig...

arnakristin 15-02-11 14:29

Sv: Brownies-forvirring
 
Hei,
Den boka har blitt diskutert tidligere her på forumet – ikke akkurat hva vi forbinder med lavkabo nei.

Supah 15-02-11 15:03

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 1031012)
Hei,
Den boka har blitt diskutert tidligere her på forumet – ikke akkurat hva vi forbinder med lavkabo nei.

Åja, så det er flere som har oppdaget denne rare boken.. Hehe.

arnakristin 15-02-11 15:32

Sv: Brownies-forvirring
 
Hei,
Flere som har kjøpt den og bitt veldig skuffa…

Furine 15-02-11 15:34

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 1031058)
Hei,
Flere som har kjøpt den og bitt veldig skuffa…

Jaja, eg fekk den berre i gåve ;)

Photobscura 15-02-11 17:06

Sv: Brownies-forvirring
 
Prøv disse i stedet for! De er helt vidunderlige!

Supah 15-02-11 17:31

Sv: Brownies-forvirring
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1031106)
Prøv disse i stedet for! De er helt vidunderlige!

Tusen takk! :) Det skal jeg gjøre i helgen. Har aldri laget så mye mat og bakt så mye som etter jeg begynte med lavkarbo! :smile: :hearts: Kooooser meg!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no