Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Forslag til middager med seifilet? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6618)

Iset 05-10-05 18:14

Forslag til middager med seifilet?
 
Da tenker jeg på noe ala Atkins/ketolyse, med mye fett og lite karbo. :D

Gamla 05-10-05 22:35

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Seifilet i microbølgeovn
150- 200 g seifilet
150- 200 g squash
50-100g finhakket løk
Ruccolasalat
ca 1 ts smør
Salt og pepper
Noen dråper sitronsaft
2 ss rømme eller creme fraiche

Smør en mikrobølgeform og legg i løken og litt av ruccolasalaten i bunnen. Legg fiskestykkene og resten av ruccolasalaten oppå. Øverst legges squashen. Salte og peppre og ha på sitronsaft og rømme/creme fraiche til slutt. Legg på lokk. 5 min i mikrobølgeovnen ved full effekt. Rør forsiktig rundt; 1 - 2 -3 så er retten er ferdig!

Seifilet : 0 g KH pr 100g
Squash : 2.2g KH pr 100g
Løk : 5,7 g KH pr 100g
Ruccolasalat : ? men veldig lite
Smør : 0 g KH 100 g
Sitron : 9 g Kh pr 100g (Fra flaske)
Rømme : 1.6 g KH pr 100
Creme frainch: 2,0 g KH pr 100g

Dette blir kanskje ikke den feteste retten, men den er kjempegod synes jeg og passer både til Ketolysekuren og Atkins.

Anne 06-10-05 09:49

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
En minivariant av Komkaris seifilet i Microovn:

Bland Creme Freshen med et par teskj. tomatpure (eller en boks hermetiske tomater) og en ss olje før den helles over fiskeretten.

I tillegg kan du skjære løken i båter(for å få litt å bite i) og ha i feks en skivet gulrot.

Eventuelt kan du ha over litt ost før den settes i ovn.

Stekes på 150 grader i ovn m/termometer. Stikk termometeret i den tykkeste fiskebiten. Sett gradene på ca 65, så får du saftig og fin fisk (den etterstekes fort noen grader på bordet)

:)

Iset 06-10-05 09:59

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Mmm nam nam, tusen takk dere. :klem:

Summer 06-10-05 11:54

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Jeg synes seifilte stekt i smør med en hel løk også er nydelig.

Også kokt i fløte sammen med brokkoli.

Iset 07-10-05 15:28

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Åh naaam. Og med rømmesaus feks. Nam nam nam tror jeg skal ha det til middag idag. Bare passe på å ikke spise for mye løk, jeg elsker løk. :D

Nille 07-10-05 21:30

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Jeg pleide å lage en seiegryte - samme som mor alltid pleide å lage da vi var på båttur. Den er veldig enkelt, men vannvittig god. Selv middagsgjester som kamerater av sønnen min (som da gikk i 4-5 klasse) som absolutt IKKE likte fisk, forsynte seg gjerne et par ganger og lurte på om de kunne komme neste gang også....:p

Men den er ikke akkurat lavkarbo da...eler kanskje den er det.....

2 svære klatter meierismør i bunne av en stor gryte (ca. 100 gram)
2 store purrer i skiver legges over
200 gram seifilet pr person skjæres i store terninger (minst 2 x 2 cm) - salres, pepres og legges oppå purren
1/2 pose eller 1/2 bunt gulerøtter skrelle og skjæres i skiver og legges oppå fisken.
1 til 1 1/2 beger med rømme smøres utover gulerøttene.

Lokk legges på og det hele trekkes/putres på middels varme i ca 30-40 minutter til gulerøttene på toppen er møre.

Smøret, rømmen og kraften fra fisk og grønnsaker lager en deilig saus.

Serveres med salat (eller poteter for de som spiser det.......)

Fikk dette til middag hos moren min på tirsdag, - hadde helt glemt retten, har ikke laget den på mange år.

Summer 07-10-05 21:33

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Å; Nille, det der høres bare himmelsk ut!

Iset 01-12-05 16:16

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Jeg pleide å lage en seiegryte - samme som mor alltid pleide å lage da vi var på båttur. Den er veldig enkelt, men vannvittig god. Selv middagsgjester som kamerater av sønnen min (som da gikk i 4-5 klasse) som absolutt IKKE likte fisk, forsynte seg gjerne et par ganger og lurte på om de kunne komme neste gang også....:p

Men den er ikke akkurat lavkarbo da...eler kanskje den er det.....

2 svære klatter meierismør i bunne av en stor gryte (ca. 100 gram)
2 store purrer i skiver legges over
200 gram seifilet pr person skjæres i store terninger (minst 2 x 2 cm) - salres, pepres og legges oppå purren
1/2 pose eller 1/2 bunt gulerøtter skrelle og skjæres i skiver og legges oppå fisken.
1 til 1 1/2 beger med rømme smøres utover gulerøttene.

Lokk legges på og det hele trekkes/putres på middels varme i ca 30-40 minutter til gulerøttene på toppen er møre.

Smøret, rømmen og kraften fra fisk og grønnsaker lager en deilig saus.

Serveres med salat (eller poteter for de som spiser det.......)

Fikk dette til middag hos moren min på tirsdag, - hadde helt glemt retten, har ikke laget den på mange år.

Mmm lurer på om jeg skal prøve denne med feks brokkoli istedetfor gulrøtter? Hadde det vært noe kanskje? :sikle:

Nille 04-12-05 14:30

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Mmm lurer på om jeg skal prøve denne med feks brokkoli istedetfor gulrøtter? Hadde det vært noe kanskje? :sikle:

Tror den koker for lenge til at det er godt med brokkoli - om du legger de i slik det står i oppskrift. (Da blir det sånn gusjegrønn masse av brokkolien). Men om du legger buketter på toppen av gryta mot slutten av koketiden klan det sikkert bli ganske godt !

Iset 04-12-05 15:36

Sv: Forslag til middager med seifilet?
 
Jeg skal ha denne gryten til middag idag, men med purre og gulrøtter slik som i oppskriften. Serverer poteter til mann og barn og spiser uten selv. Gleder meg. :sikle:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no