Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Gelé (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25613)

Egg hver dag 30-04-09 14:19

Gelé
 
Laget gele av gelantinplater og funlight saft i går. Vet ikke om andre har prøvd det, men det var utrolig godt. Laget med appelsinsmak, tror jeg skal prøve ut andre smaker etterhvert.

Imse 30-04-09 15:28

Sv: Gele
 
Er nok mange sm har gjort det. Og appelsinsmaken er best;)Og bland i en boks vispa fløte, så får du knallgod fromasj!

Bare så synd at jeg som de fleste andre her ikke går ned i vekt når jeg spiser kunstig søta mat..:(

Mona S 30-04-09 15:40

Sv: Gele
 
Jeg skal ha 2 års bursdag hjemme i helga, og må nok lage noe slikt for å holde meg unna sjokoladetoget jeg skal bake til bursdagsbarnet... Så får jeg heller være ekstra, ekstra flink til uka.... Merker jo at det stopper opp når jeg spiser søtningsstoffer, men noen ganger er det så fryktelig vanskelig å la være....:(

Iset 30-04-09 15:47

Sv: Gele
 
Jeg liker best geléen "blank", slik som med jordbær, bringebær osv. Synes den med appelsin og lignende blir for tykk og merkelig. Må liksom være litt gjennomsiktig slik som ekte gelé er, ellers får jeg spader. Hehe. Jeg synes Fun-gelé med jordbær eller bringebærsmak er veldig godt, eller den med Wildberries, den er knallgod. Med pisket krem til. Nå prøver jeg å holde meg unna kunstig søtt så godt jeg kan, så det er ikke så ofte jeg lager det.

Ullabulla 30-04-09 16:38

Sv: Gele
 
Jeg har ikke prøvd dette før. Hvilken forhold bruker dere av funlight til vann? - er det samme forhold som når man lager "drikkesaft". Bruker dere 1 plate gelantin til 1 dl saft?

Imse: Hvor mye bl. saft og gelantin har du når du bruker en boks (ca. 3 dl fløte)? lar du geleen stivne litt før du rører i pisket krem?

Iset 30-04-09 17:50

Sv: Gele
 
Du må bruke sterkere blanding enn bare til drikkesaft. Jeg lager bare sterk saft (smak til) og bruker den. Bruker 6 plater gelatin til 0,5 liter saft.
Til fromasje lar jeg bare geléen bli litt avkjølt før jeg har i den piskede kremen. Trenger ikke å stivne, men må ikke være varm.

Egg hver dag 30-04-09 17:58

Sv: Gele
 
Jeg blandet 1 dl funlight, 5 dl vann og 7 gelantinplater (6 plater til 5dl væske stod det på pakken).
Skal prøve med piska fløte en dag, tusen takk for tipset!

I dag laget jeg bringebær og blåbær gele så nå er jeg spent. Håper jeg klarer å gå ned i vekt selv om jeg spiser kunstig søta mat. Må jo være knalltøft å klare å leve helt uten noen form for dessert/lørdagskos osv.

Iset 30-04-09 18:30

Sv: Gele
 
Ops, 6 plater til 5 dl ja, jeg skrev feil. Har rettet på det nå. Har brukt 7 plater og, det er ikke så mye forskjell egentlig.

Ullabulla 30-04-09 18:41

Sv: Gele
 
Forstår jeg det korrekt at dere bruker 5 dl sterkt saft, 6 plater gelantin og 3 dl (1 boks) pisket krem? for å lage fromasje?

Camz 03-05-09 15:02

Sv: Gele
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla (Innlegg 709184)
Forstår jeg det korrekt at dere bruker 5 dl sterkt saft, 6 plater gelantin og 3 dl (1 boks) pisket krem? for å lage fromasje?


Det bruker iallefall jeg :D

Egg hver dag 03-05-09 15:19

Sv: Gele
 
Jeg har ikke laget fromasjen enda, men det er de forholdene jeg tenkte å prøve ut. Skal gi tilbakemelding når jeg har prøvd det.

Polleke 24-07-09 14:04

Sv: Gele
 
Jeg fant denne oppskriften på treningsforum.no, forskjellen er at dette er gelatinpulver, og ikke plater:
----
1. rør ut en pose gelatinpulver med 8 ss lunket vann!
2. kok opp 7 dl vann
3. mål opp 3 dl. funlight med valgfri smak
4. bland funlight med det varme vannet, de 7 dl
5. hell oppi gelatinløsningen i det andre, og rør rundt..

sett det kaldt så det stivner..
----

Har ikke testet den selv enda, men gleder meg! Finner ikke Heistadgele her jeg bor i sommer :S

Zuma 09-08-09 21:03

Sv: Gele
 
Nå står det noen beger med fromage av wildberries fun light i kjøleskapet. Gleder meg til ettermiddagskaffen i morgen! :D:D

Lavapia 23-10-09 21:57

Sv: Gele
 
Dette frista veldig. gleder meg allerede til å teste detan ut.

Nannah 23-10-09 23:00

Sv: Gele
 
Gelatinpulver er noe skit! Jeg får bare ekle klumper i geleen av det...
Lettere med platene :ja:

SunnhetMedSirrup 23-10-09 23:03

Sv: Gele
 
det gikk fint med pulver for meg.. men tok for lite fun saft..

så det smakte usj og æsj plastikk :lol:

Stooolpen 23-10-09 23:25

Sv: Gele
 
Det hørtes godt ut og må testes!

Polleke 25-10-09 16:02

Sv: Gele
 
Sist jeg forsøkte å lage formasj ble det egentlig gele i bunnen og tørket krem på toppen O_O må man røre underveis i mens det stivner eller noe?

SunnhetMedSirrup 25-10-09 20:31

Sv: Gele
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Polleke (Innlegg 786991)
Sist jeg forsøkte å lage formasj ble det egentlig gele i bunnen og tørket krem på toppen O_O må man røre underveis i mens det stivner eller noe?

uhm jeg gjorde ikke det.

jeg løste pulveret først opp i bittelitt vann, for og så helde det oppi varmt fun og vann på plate.

så i kjøleskapet etter og ha rørt 20 sec :) perfekt - men for svak.

frifuggel 26-11-09 10:41

Sv: Gele
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Polleke (Innlegg 786991)
Sist jeg forsøkte å lage formasj ble det egentlig gele i bunnen og tørket krem på toppen O_O må man røre underveis i mens det stivner eller noe?

Dette kan skyldes at du hadde kremen i geleen, istedet for omvendt, kan være vanskelig å få "hevet" geleen opp i kremen da..

Linda Kristin 26-11-09 10:48

Sv: Gelé
 
Testet ut gele i helgen og det var en höydare.

Kjempedeilig. Tok litt krem på toppen og følte meg ganske uskikkelig der jeg satt å spiste gele..hehe

Binna 22-12-09 23:27

Sv: Gelé
 
men.. sånn ca hvor mye av hver brukte du?? jeg tenkte å lage det til dessert i julen :)

streber 23-12-09 01:52

Sv: Gelé
 
Jeg bruker Heistad gele, har funnet 2 smaker, gele og bringebær. Begge gode og 0 karbo :) Og VELDIG enkelt, vann oppi, kok opp = ferdig:) Litt søtt oppi hvis man vil. Krem oppi= fromarsj

ellis 09-02-10 21:19

Sv: Gelé
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 807486)
Jeg bruker Heistad gele, har funnet 2 smaker, gele og bringebær. Begge gode og 0 karbo :) Og VELDIG enkelt, vann oppi, kok opp = ferdig:) Litt søtt oppi hvis man vil. Krem oppi= fromarsj

Det har jeg også prøvd, kjempe godt og gjestene skjønte ikke at det var lavkarbo, hihi.

Har også laget gele med gelatinplater og fun light, "bringebær" og "pære og eple", kjempe godt!
(synes ikke den med appelsin var like god)

Åsa 10-02-10 09:15

Sv: Gelé
 
:D
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egg hver dag (Innlegg 709095)
Laget gele av gelantinplater og funlight saft i går. Vet ikke om andre har prøvd det, men det var utrolig godt. Laget med appelsinsmak, tror jeg skal prøve ut andre smaker etterhvert.

Hei! Bruker gelatinpulver jeg. Synes det er lettere. Koker 7.5dl vann i vannkokeren, har i pulveret og rører til det har løst seg opp, så tilsetter jeg funsaft etter ønske. Som vaniljesaus heller jeg litt fløte i bollen jeg skal spise av tilsetter noen dråper natren og vaniljeessens. Pisket krem går også, men jeg vil ha det enklest mulig ;). Her har vi hatt rød, grønn, gul, blå og brun(icetea) gele. Jeg spiser alle:p, men ungene foretrekker de røde.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no