Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Optimal Ernæring (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=133)
-   -   OEs formening om GI (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7266)

mofe 17-12-05 20:20

OEs formening om GI
 
Hva er OEs "formening" eller "syn" på glykemisk indeks?

nøtta 20-12-05 00:04

Sv: OEs formening om GI
 
halo ?? :o:p:D

Ziggy 22-01-06 01:35

Sv: OEs formening om GI
 
På OE har ikke GI eller GB så mye å si... da inntaket av fett og proteiner er så stort at de får karbohydratene man spiser er av mindre betydning når man ser det i forhold til GI og GB. Kwasniewski nevner imidlertid ikke noe om dette i sin bok... da han inntaket av karbohydrater kun er anbefalt å utgjøre opptil 7% av næringsinntaket når man ønsker å gå ned i vekt...

nøtta 22-01-06 10:44

Sv: OEs formening om GI
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
På OE har ikke GI eller GB så mye å si... da inntaket av fett og proteiner er så stort at de får karbohydratene man spiser er av mindre betydning når man ser det i forhold til GI og GB. Kwasniewski nevner imidlertid ikke noe om dette i sin bok... da han inntaket av karbohydrater kun er anbefalt å utgjøre opptil 7% av næringsinntaket når man ønsker å gå ned i vekt...

hvor mange prosent spiser du ?

Ziggy 22-01-06 15:15

Sv: OEs formening om GI
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta
hvor mange prosent spiser du ?

Oopps... det ble en lite feil der i nattens mulm og mørke... det er fra 5% og opp, alt etter hvor mye man tåler før vekta stagnerer...

Selv spiser jeg ca 4-5% av energiinntaket i form av karber, og da aller helst i form av grønnsaker.

bubavon 16-08-06 10:22

Sv: OEs formening om GI
 
OE har en formening om GI. Han mener at man SKAL spise høyglykemiske karber, og best hvis de kommer fra lettfordøyelige matvarer som poteter eller andre rotfrukter. Og som sagt før så har de svært liten innvirkning på blodsukkeret pga. det høye fettinntaket.

Men hvorfor? Jo kwasniewski mener at det er bedre for kroppen å få tilført glukose i sin rene form, altså karbohydrater som ikke trenger å gå igjennom mange prosesser for å bli til glukose.
Og et annet av hans prinsipper er at maten skal være mest mulig konsentrert, slik at maten veier minst mulig. For å få i seg nok karber med grønnssaker må man spise 800 gram, med poteter 200 gram.

chili 07-04-07 00:53

Sv: OEs formening om GI
 
*dytter*

Icerus 11-04-07 09:52

Sv: OEs formening om GI
 
Hvor mange gram vil det si?
7%?

Ziggy 11-04-07 09:58

Sv: OEs formening om GI
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Icerus (Innlegg 255975)
Hvor mange gram vil det si?
7%?

Nja... det er ikke gram, men mellom 4-7% av det daglige energibehovet. Og det må man beregne fra person til person.

.

chili 27-05-07 13:39

Sv: OEs formening om GI
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Icerus (Innlegg 255975)
Hvor mange gram vil det si?
7%?

72 gram karbohydrater pr dag, i følge "Bedre Uten Brød" - bokas prinsipper.

Men: det er generellt for å få en bedre helse: når det gjelder folk med overvekt er jeg jaggu litt usikker på hva det står i boka, det er bare en liten del som går på slanking.

Jeg har benytta meg av Atkins prinsipper, med de forskjellige fasene.
(Jeg fulgte Atkins helt til oktober i fjor.)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no