Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Startråd for dr. Lindbergs kosthold (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474)

MHM 17-07-04 18:46

Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Husk at enhver forbedring fra det kostholdet du er vant til er positivt. Men dersom du gjør musesmå forandringer, ja, da må du også forvente musesmå resultater. Det kan lønne seg å være litt konsekvent de første ukene, da karbohydratavhengighet kan være tungt å kvitte seg med. Men jo strengere du er, desto raskere går avvenningen.


1) Prøv å la sukkerinntak være en sjeldenhet
2) Prøv å unngå finmalt mel i enhver form

Så er det å finne erstatninger for disse to da... Hvis du er vant til brødmåltider, så er det nå fint om du spiser ett eggemåltid per dag av 2-3 egg (omelett, eggerøre, speilegg, kokte egg), kombinert med grønnsaker. I det hele tatt bør det være grønnsaker ved nesten alle måltider. Kombinert med kjøtt, fisk, skalldyr eller egg. Til middag kan du spise nesten som før, men enten kutte ut eller redusere på mengden pasta/ris/potet. Hvis du kutter ut, så kan du erstatte med enten mer grønnsaker, eller bønner&linser. Noe korn kan hende du tåler bra, og da er knekkebrødet Fiberpluss bra, eller "sponplatene" Fiberrik. Husk bær! Det er en undervurdert matvare. Til kos kan mørk sjokolade 70% være et sunt alternativ. Hvis du tåler melkeprodukter, så er cottage cheese, yoplait 0,1% yoghurt, gulost, fløte, rømme og smør det som anbefales. Men husk: Ikke smør, fløte, rømme eller ost i måltider med mye karbohydrater (brød, pasta, ris, poteter, sukker). For ikke å forglemme nøttene. De er "naturens vitaminpiller", og bidrar med mange næringsstoffer. Husk bare å spise dem rå (mandler, hasselnøtter, peanøtter med skall, valnøtter m.m.). Det samme gjelder oljer, som du bør få i deg 2-4 ss av hver dag: De må være "rå", dvs kaldpressede (extra virgin olivenolje eller kaldpresset rapsolje f.eks.).

En dag kan se slik ut:

Frokost: Omelett av 3 egg, paprika, løk, brokkoli, sopp. Tran/omega-3 kapsler + vitaminer.
Mellommål: 1 yoplait 0,1% yoghurt + 4-5 valnøtter
Lunsj: Blandet salat med reker/kylling/tunfisk/skinke + 1 ss kaldpresset olje
Mellommål: 1 frukt + noen mandler
Middag: Kjøtt/kylling/fisk + grønnsaker + olje
Kvelds: 1/2 avokado + reker , eller cottage cheese med bær og frø, eller knekkebrød med sunt pålegg.

Ingen dag blir lik hvis du er flink til å variere. Og det er kanskje det viktigste du gjør for ikke å gå lei og ikke føle at det er noen KUR, nemlig stor variasjon.



Etter at du har begynt med omleggingen, er det viktig å KJENNE ETTER. Du må FORSKE på deg selv. For ingen er like, og det som fungerer for noen andre er ikke sikkert fungerer på deg. Du må lage ditt individuelle opplegg. Bare du kjenner deg selv. Bare du kan nå målet ditt! Lykke til!



BRA MATVARER:

Kjøtt (karbonadedeig, kjøttdeig, skinke, spekeskinke, koteletter, stek, biff m.m.)

Fjærkre (kyllingfilet, grillet kylling, kyllingvinger, kalkun m.m.)

Fisk (tunfisk, makrell i tomat, sild, torsk, sei, laks, ørret m.m.)

Skalldyr (reker, krabbe, blåskjell, kreps, hummer, kamskjell m.m.)
Egg i alle varianter (speilegg, kokt egg, eggerøre, omelett, eggedosis med fruktose)
Grønnsaker (også gulrot, kålrot m.m. Både ferske, frosne, stekte, kokte, rå)

Frukt (men begrens til ca. 2 frukter per dag – alltid mer grønnsaker enn frukt)

Bær (fint om du får til en porsjon bær hver dag)
Belgfrukter (linser, bønner og erter i alle varianter)
Oljer (olivenolje, rapsolje, avokadoolje, linfrøolje, valnøttolje - alltid kaldpresset)
Nøtter og frø (mandler, valnøtter, paranøtter, peanøtter med skall m.m. – alltid rå)
Yoghurt (naturell, yoplait 0,1%)
Cottage cheese
Melkeprodukter (rømme, fløte, smør og ost i retter uten sukker, brød, ris, pasta eller potet)
Drikke (vann, grønn te, Biola syrnet lettmelk og rødvin)


I BEGRENSEDE MENGDER:
Brød: Det er kun dr. Lindbergs ferdigbakte eller i mix som er både karbohydratredusert og proteinberiket. Vollkornbrød og dansk solsikkerugbrød kan også gå bra.

Knekkebrød: Wasa Fiber Pluss, Sætre Fiberrik, Wasa delikatesse sesam, GG Helseklibrød

Korn: Byggryn, rugflak, store havregryn

Ris: Basmatiris eller villris er best. Jasminris og klebrig ris har høy GI.

Pasta: Proteinberiket pasta kokt al dente er best.

Søtstoff: Fruktose i små mengder (ca 2 ts per dag), Stevia, F.O.S, Splenda



Det er meningen at brød, korn, ris eller pasta skal brukes max en gang per dag.

HP 17-07-04 19:01

Høh... :kadetgaar Der står Lindberg... Men det ser jammen ut som Atkins vedlikehold... :geip:

Isobel 02-08-04 22:51

Denne listen var kjempefin!!!

Doris 03-08-04 15:35

Takk for at du minte meg på det :)


I går spiste jeg MASSE GODTERI fra Svinesund - jeg var helt gal! - jeg VET at jeg nå må holde meg helt unna den slags -og jeg VET at jeg da ikke vil savne det heller, -men det er så tøft! jeg kan rett og slett ikke ha sånt i huset....så i dag skal jeg spise opp resten :rolleyes:

http://gfx.dagbladet.no/nyheter/2004/08/02/groven01.jpg

HP 03-08-04 15:38

:lol:

polvott 01-07-06 12:44

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Hvor mye ris er begrenset mengde?

jankph 01-07-06 13:14

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av polvott
Hvor mye ris er begrenset mengde?

Vanskelig å gi noe eksakt svar, men personlig ville jeg sagt at 50g tørr ris (tilsvarer 150g kokt) er maks, og ikke mer enn 1 gang per dag. Det gir ca 30-35g karber.

Trolljenta 01-07-06 13:59

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
1.5 dl kokt brun basmati eller villris.

polvott 01-07-06 15:18

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
takk for svar

manikken 29-07-06 12:00

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Heisann. Bra liste det der :)
Er Ingers rugbrød bra?
Vet jo at det ikke inneholder hvetemel,
men bør man heller spise "proteinberiket"
brød som Lindbergs eget brød?

Maya2006 06-09-06 08:25

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Trodde Ingers Rugbrød var fullt av hvetemel, jeg... I den oppskriften jeg har er rugmelet bare en liten del.

Boxie 06-09-06 08:46

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maya2006
Trodde Ingers Rugbrød var fullt av hvetemel, jeg... I den oppskriften jeg har er rugmelet bare en liten del.

Det stemmer, i oppskriften til Ingers står det sammalt fin hvete. Og det er det mest av. Men jeg spiser det likevel, pluss at jeg spiser Rugsprø knekkebrød. Det er heller ikke anbefalt på lindberg. Men jeg synes ikke disse fiberknekkebrødene er gode. Dette er mine "synder"..... ;)

Maya2006 06-09-06 09:31

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Lastenes sum er konstant - så da gjør du ikke noe annet "farlig"

Indiana 10-09-06 15:21

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Hva med vanlig melk? (drikker ekstra lett - den grønne)
Er det fy-fy?
(melkeavhengig)

jeef-micro 10-09-06 15:44

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lima
Hva med vanlig melk? (drikker ekstra lett - den grønne)
Er det fy-fy?
(melkeavhengig)

Jeg drikker ikke melk, så jeg vet ikke om den er fy-fy, men det er uansett ikke anbefalt å drikke så mye malk, for det er melkesukker i den som spaltes til glucose (sukker) og galaktose, så den har nok ganske høy GI. kefir er greiere. der er det ikke så mye melkesukker

Nille 10-09-06 15:45

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
På Lindberg kan du godt drikke lettmelk. Fedon sier at man skal spise/drike magre og syrnede meieriprodukter. MEN mye melkedrikking vil kunne fortrenge vann som væskekilde, samt andre sunne matvarer, fordi melk har en betydelig metthetseffekt. Variasjon og moderasjon anbefales !

Dante 10-09-06 22:12

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Når skriveren er fiksa skal jeg skrive ut denne lista og lime den på en skapdør. Veldig bra. Selv om jeg vet det er det greit med en påminning å slenge øya på.

Jordbær 06-10-06 01:13

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
MHM, dette var veldig bra informasjon for en som prøver å finne ut av ting!

Takk :suss:

Icerus 11-12-06 21:58

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
skubber litt på denne. Veldig grei for en Lindberg nybegynner:)

Titti 02-01-07 21:25

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Fin liste :ja: Mener Fedon man skal spise seterømme, fet ost osv, eller er han mer for de magre variantene?

Nille 03-01-07 18:55

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti32 (Innlegg 224231)
Fin liste :ja: Mener Fedon man skal spise seterømme, fet ost osv, eller er han mer for de magre variantene?


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Fedon sier at man skal spise/drikke magre og syrnede meieriprodukter.


Men du kan godt bruke creme fraiche, rømme og fet ost av og til.
Han har blitt mer "toletant" til fett enn han var i begynnelsen.

Elanessë 29-01-07 21:26

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
:heia: Ååå så bra denne tråden var da! Helt perfekt for oss nye.
Tusen takk! Lærte utrolig masse bare på 2 minutter her nå.

Bringebær 02-03-07 21:44

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Flott tråd!

tuttta1 21-03-07 15:26

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Som ny her synest jeg dette var bra.

jojo 31-03-07 22:53

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP (Innlegg 11258)
Høh... :kadetgaar Der står Lindberg... Men det ser jammen ut som Atkins vedlikehold... :geip:

Hvis en spiser dette som står ovenfor. Hvor mye kan en forvente å gå ned i uka? Jeg har fulgt Atkins i 3 uker nå, men lurer på om jeg skal gå over til Fedon.Kan jeg forvente et like stort vekttap da?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no